|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Vår BRF röstade fram nya stadgar vid årsstämman 2015. Det valdes en ny styrelse vid samma årsstämma, som inte skickade in de nya stadgarna till Bolagsverket förrän efter årsstämman 2016. Då hade även en extra årsstämma avhållits på hösten 2015.
Vid årsstämman 2016 tillfrågades styrelseordförande om de nya stadgarna. Svaret blev att de försvunnit, så styrelsen hade inte kunnat registrera dem på Bolagsverket. I början på Juli 2016, skickade styrelseordförande in de "saknade" stadgarna till Bolagsverket, som undertecknats av sin egna styrelse, ej den som tog fram och slutförde ändringen. Bolagsverket godkände de nya stadgarna 26 september 2016, och de skickades till Styrelseordförande, som fick dem i sin brevlåda 29 september 2016. Nu skriver vi 9 mars 2017 och inga nya stadgar har delats ut till medlemmarna, som ovetande om situationen hänvisar till de gamla stadgarna. Nu skall snart en ny årsstämma avhållas. Kan styrelsen, eller ordförande hållas ansvarig för det som hänt, och vad är det i så fall som gäller. Tacksam för svar. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Har föreningen fått någon ekonomisk skada pga det?
|
|
|||
|
|||
![]() Vet ej, men det är tveksamt.
|
|
|||
|
|||
![]() Som i alla andra liknande organisationer så innebär oftast "att ta ansvar" att man helt enkelt inte får förnyat förtroende om man inte skött sitt uppdrag.
Så det hänger på er medlemmar om ordförande skall få "ta ansvar"... |
|
|||
|
|||
![]() ... man använder de gamla stadgarna vid kallelsen till årsstämman?
Eftersom jag själv varit med och tagit fram de nya stadgarna, så vet jag att det skiljer sig en del på dagordningen, i ordval. Jag är inte ute efter bråk, men regler och lagar är till för att följas, och kan man inte göra rätt på en punkt, så är det lätt att föreställa sig hur det ser ut i övrigt. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Det händer väl inget speciellt.
|
|
|||
|
|||
![]() ... så det du säger, är att det här med stadgar och regler är inget att bry sig om, för även om det finns någon som anser att man som förtroendevald är skyldig att ta sitt ansvar, så är det upp till var och en om man vill det eller ej?!
Ärligt talat så tror jag att du driver med mig. |
|
|||
|
|||
![]() Ja, alltså det händer ju inget såvida ingen får för sig att klandra besluten som tas på stämman med hänvisning till att stadgarna inte följs m.m.
|
|
|||
|
|||
![]() Det enklaste är väl att bara nämna att kallelsen inte är gjord enligt nya stadgarna,
när punkten kommer upp om stämman har blivit i behörig ordning utlyst. Detta så att kallelser till stämmor blir rätt i fortsättningen. |
|
|||
|
|||
![]() Ok. Ja, jag kommer naturligtvis att vara uppmärksam på det.
Eftersom detta är en helt ny situation för mig, så undrar jag vad som kommer att hända när jag klandrar kallelsen, då den inte är i enlighet med de nya stadgarna. Kan man justera kallelsen och fortsätta årsstämman, eller måste man avbryta för att kalla på nytt? |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Hantering av kassa och skulder i brf | guben | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 3 | 2014-04-19 23:25 |
Hantering av kassa och skulder i brf | guben | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 12 | 2010-04-02 18:04 |
Bolagsverket har föreningarnas stadgar? Vilka stadgar är obligatoriska? | Suna | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 2 | 2009-11-23 16:17 |