|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
||||
|
||||
![]() Någon som har erfarenhet? Min förening har nyligen startat en sluten grupp så det är för tidigt att säga bu eller bä. Syftet är så klart att förbättra kommunikationen mellan medlemmarna.
|
|||
|
|||
![]() Har ingen personlig erfarenhet men det låter exkluderande av de som inte vill eller kan ha Facebook-konto
|
|
|||
|
|||
![]() Öppet forum på hemsidan tycker jag låter bättre eftersom alla inte har facebook.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Ett problem med alla elektroniska Informationsplattformar är att det kräver en person som kan och vill administrera det. Utöver Facebook-gruppen har vi även etablerat ett e-postkonto med distributionslista för vidarebefordran. Medlemmar som så önskar kan fortfarande informeras via brevlådan. Personligen anser jag att det är hemsidan som ska vara den primära plattformen för information vilket förutsätter att folk läser regelbundet. Mycket vunnet om vi kan via mejl och Facebook gruppen få folk att kolla hemsidan oftare.
|
|||
|
|||
![]() Hej,
Vi hade en för flera år sedan. Det är en stor förening med många flyttningar. Gruppen delades troligtvis upp så adm tog bort den. Väldigt många unga vill inte ha brf-grupp att engagera sig i sa de och andra har inte ens dator hemma. De som vill kan ju dela via egna fb. Så nej. Det är lugnare utan. Hälsningar ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vad är det som inte är lugnt?
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vad jag vet har vi ingen styrelse, ingen valberedning, ingen internrevisor, inga möten, men vi har ju äntligen fått HSBs vänner och grill på köpet. "Det är bara att slå en signal." God helg önskar jag dig. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag håller med dig helt i önskemålet om, och arbetet med att försöka få medlemmarna att engagera sig mer i föreningsfrågor. Men frågan är minst sagt komplex. Den som funnit vägen till Facebook, vill kanske inte diskutera föreningsfrågor? Men det borde prövas. När jag som ansvarig för vår hemsida, för många år sedan nu, egenmäktigt skapade en plats och plattform för gemensamma och fria diskussioner om vår förenings problematik, blev jag genast befriad från mitt uppdrag. Två års obrukbar hemsida (ingen kunde ta över editering och uppdateringar) var tydligen för styrelsen ett lägre pris att ta, än risken av att få en fri och öppen diskussion av medlemmar i föreningen. Om man (som i ert fall) redan har rätten att läsa styrelseprotokollen, borde ju vissa förutsättningar finnas för vuxna, ansvarskännande och fria människors diskussioner om gemensamma frågor och problem, som vi alla drömmer om. För oss andra är vägen lång. Låt mig ge två exempel. På vår hemsida finns allvarligt felaktig information. Jag har påpekat saken, men ingenting görs. Skulle vi ha några medlemmar som besöker hemsidan frekvent, skulle det uppstå en diskussion om varför styrelsen inte korrigerar felen. Nu händer ingenting, eftersom ingen får kännedom om saken. Ingen läser vad jag påpekar, hur rätt eller fel jag än har. Det kan inte uppstå vare sig någon diskussion eller engagemang. Nyligen hemkommen från två veckors vistelse på annan ort, har gårdsstädning hållits. Ett evenemang jag sålunda detta år inte kunnat delta i. På något sätt har arbetet med städningen av det cykel förråd där jag regelmässigt parkerar mitt käraste fordon, resulterat i bl a att cykeln i varje fall tillfälligt gjorts nästan obrukbar. Mindre reparation krävs. En fråga som jag då skulle vilja diskutera principiellt, och med alla, är givetvis: Vad gäller om någon under dessa städningar (som vi frivilligt deltar i) råkar åstadkomma en större skada? Tar föreningen kostnaden, eller..? Naturligtvis skulle frågan få en mer saklig och principiell genomgång om den kunde ställas till och läsas av alla. Vad som nu händer är sannolikt att min anmälan endast når styrelsen och därmed genast avfärdas. Den principiella frågan förblir obehandlad, och säkert glömd även av mig innan nästa vårstädning. Kan Facebookgrupp för en förening skapas och användas via såväl dator som mobiltelefon? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
En Facebookgrupp kan nog vara bra och kan ju även startas av vem som helst, inte nödvändigtvis av någon i styrelsen. Ofta är det väl bara större föreningar som har en hemsida medan det verkar vara ovanligt i små föreningar. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Men hur får man föreningens medlemmar att hitta dit? Det låter som att man skulle behöva skaffa sig några intresserade medlemmar som kan gå in direkt i intresseskapande diskussioner. Kamelens problem att ta sig igenom ett nålsöga, förefaller enklare. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|