Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten
Visst kan man låta Hsb hjälpa till att förvalta pengar och lån, men man måste se upp och själv hålla koll! Vad som nämligen är mycket vanligt i Hsb-föreningar (och Riksbyggen) är att man låter föreningen samla på sig alldeles för hög likviditet och låta pengarna stanna kvar på avräkningskontot med minimal ränta.
Jag har sett många sådana föreningar, som t ex har 10 miljoner i fastighetslån, men samtidigt har 5 miljoner innestående på Hsb´s avräkningkonto. På lånen har man kanske 4% ränta, på avräkningskontot nästan ingen inlåningsränta alls. Snacka om ränteförlust! (ränteskillnadsförlust).
Och även om man ibland låtit placera en del av dessa 5 miljoner till bättre ränta, då drabbas föreningarna av inkomsskatt på denna ränta! Förlust igen!
En överlikviditet ska naturligtvis alltid användas för att amortera bort lån (undantaget om pengarna behövs inom en snar framtid). Men jag tror att Hsb och Riksbyggen satt det i system att på så sätt "låna pengar gratis" av föreningarna. 
|
Tänk, jag har haft samma konspirationsmisstanke! Det blir ju helt klart så att HSB, Riksbyggen etc får fördelaktig finansiering genom att arbeta med brf-föreningarnas kassor.
Å andra sidan, det skulle väl inte funka i längden om de anslutna föreningarna inte upplevde att de får någon fördel(jämfört med egna bankavtal).
Det förutsätter naturligtvis att de flesta styrelser ändå är så proffsiga att dom då och då jämför med marknaden. Är dom det ......?
Undrar hur många miljarder(?) det rör sig om?