Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-30, 10:11
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Räntekostnaderna blir ju lägre genom amorteringarna och sänker därmed årsavgiften. Det finns ingen spekulation i detta förfarande.
Man kan aldrig klaga på styrelsen för att de inte är bättre på att förränta föreningens medel än den bästa aktiefonden. Däremot kan man klaga över att de inte ser till medlemmarnas bästa genom att inte göra något alls.
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 17:50
guben guben är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard se tråd "Amortering-hur stor?"

Citat:
Ursprungligen skrivet av MikHo Visa inlägg
Håller med i att man skall amortera så mycket som ekonomin tillåter, jag har dock ett litet men som smiter in

Förenngen som jag bor i har haft lyckan att kunna amortera stora summor (ca 9-10 miljoner under en 10 års period)

Detta är helt lysande! Jag vill dock att man använder en del av dessa "amorteringspengar" till att sänka årsavgiften för de som bor i föreningen i dagsläget.
Hur roligt är det i dagsläget att betala en hög amorteringstsakt som skördar frukterna om 30 år (om amorteringstakten håller samma takt som idag)

Jag har därför till årets stämma skrivit en motion som föreslår att sänka årsavgiften med 5%.
En liten summa som mycket troligt kunde varit högre men bättre att skynda långsamt och upprepa sänkningen när möjligheten finns.

Att tilläggas skall att förutom denna amortering så har det gjorts underhåll/installationer i ½ miljonklassen varje är de senaste 5 åren.

Jag är stolt över min föreningen, samtidigt som det fortfarande finns saker som kan göras bättre men det tar man efterhand

Vi debatterar just frågan om storleken på amortering i en annan tråd på detta forum. Det är tydligen fler som funderar kring detta. Vore kul att få in dessa och fler synpunkter i den tråden "Amortering-hur stor?".
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 18:04
guben guben är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard "Gratis" lån från medlemmarna?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
Visst kan man låta Hsb hjälpa till att förvalta pengar och lån, men man måste se upp och själv hålla koll! Vad som nämligen är mycket vanligt i Hsb-föreningar (och Riksbyggen) är att man låter föreningen samla på sig alldeles för hög likviditet och låta pengarna stanna kvar på avräkningskontot med minimal ränta.

Jag har sett många sådana föreningar, som t ex har 10 miljoner i fastighetslån, men samtidigt har 5 miljoner innestående på Hsb´s avräkningkonto. På lånen har man kanske 4% ränta, på avräkningskontot nästan ingen inlåningsränta alls. Snacka om ränteförlust! (ränteskillnadsförlust).

Och även om man ibland låtit placera en del av dessa 5 miljoner till bättre ränta, då drabbas föreningarna av inkomsskatt på denna ränta! Förlust igen!

En överlikviditet ska naturligtvis alltid användas för att amortera bort lån (undantaget om pengarna behövs inom en snar framtid). Men jag tror att Hsb och Riksbyggen satt det i system att på så sätt "låna pengar gratis" av föreningarna.
Tänk, jag har haft samma konspirationsmisstanke! Det blir ju helt klart så att HSB, Riksbyggen etc får fördelaktig finansiering genom att arbeta med brf-föreningarnas kassor.
Å andra sidan, det skulle väl inte funka i längden om de anslutna föreningarna inte upplevde att de får någon fördel(jämfört med egna bankavtal).
Det förutsätter naturligtvis att de flesta styrelser ändå är så proffsiga att dom då och då jämför med marknaden. Är dom det ......?
Undrar hur många miljarder(?) det rör sig om?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hantering av kassa och skulder i brf guben Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2014-04-19 23:25
Så blir du av med dina skulder Admin Senaste Nytt 0 2009-03-09 23:39

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:16.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare