|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
||||
|
||||
![]() ” Uppdragsbrev for revisionsuppdrag
Revisionsuppdraget Vi har av Brf Lavetten 11 fatt uppdraget att utfora revision i Brf Lavetten 11. Vi bekraftar genom detta brev att vi atar oss uppdraget Innehallet i detta brev galler aven for kommande ar om uppdraget inte avslutas, andras eller ersatts av nytt uppdrag. Revisionsuppdraget omfattar:
Villkor for uppdraget Var revision utfors grundat pa att ledningen och de som har ansvar for bostadsrattsforeningens styrning ar medvetna om och forstar att de har ansvar for att uppratta finansiella rapporter som ger en rattvisande bild enligt arsredovisningslagen. For revisionsuppdraget galler i ovrigt av FAR faststallda Allmanna villkor om revision av svenska foretag och organisationer, bilaga 1. Om uppdraget fornyas och annat inte skriftligen overenskoms galler dessa villkor aven for det nya uppdraget. Arbetet utfors pa lopande rakning baserat pa nedlagd tid for uppdragets genomforande. Eventuella ovriga tjanster utbver revision Revisionsuppdraget omfattar inte annan radgivning som gar utover revisionsradgivning enligt ovan. Forsadana tjanster, t.ex. deklarationsbitrade, skatteradgivning och annan s.k. "fristaende radgivning" galler, om inte sarskild uppdragshandling/avtal upprattats, Fars Allmanna villkor om radgivningstjanster, bilaga 2. Bekräftelse Vanligen kontakta undertecknad om ni har nagra fragor angaende innehallet i detta uppdragsbrev. Vi ber er underteckna detta uppdragsbrev, som upprattats i tva exemplar, for att visa att ni bekraftar och samtycker till denna overenskommelse om revisionsuppdraget,. ansvarsfordelningen och om villkoren for eventuella ovriga tjanster for vilka sarskild uppdragshandling/avtal inte upprattas. Vi emotser ett exemplar av uppdragsbrevet i retur. ” Bilaga 1: Fars Allmanna villkor om revision av svenska foretag och organisationer Bilaga 2: Fars Allmanna villkor om radgivningstjanster
|
||||
|
||||
![]() Vad vill du ha sagt/påpekat/frågat med ditt inlägg?
Att svenska är ett svårt språk med å, ä och ö? Att alkolås skulle vara bra även på tangentbord? Eller är det reklam för "Revisoter"? |
|
||||
|
||||
![]() Tanken bakom mitt inlägg är att förmedla information om hur auktoriserade revisorer ser på sitt uppdrag.
Det är ingen nyhet att IT-program inte alltid hanterar å ä ö korrekt. Texten inom "" är saxad från en PDF-fil. Skyll på Adobe för å ä ö. Jag tar inte kommentaren på allvar. T och R sitter bredvid varandra på tangentbordet. Man behöver inte vara full för att missa. Att man inte kan rätta fel i en trådrubrik får du ta med Admin. Lite är det så. Jag rycker att föreningarna borde använda en auktoriserad byrå istället för att lyssna på HSB, SBC och Riksbyggen. Tyvärr tycks FAR ha bytt fot och ställt sig bakom organisationernas förslag om lagändring som kommer att medföra kaos i årsredovisningarna om förslaget går igenom. I detta forum diskutterar vi bostadsrättsfrågor, språkpoliser må söka sig till ett annat forum.
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Mer konkret, var vilseför oss HSB? Citat: Revisionsuppdraget omfattar inte annan radgivning som gar utover revisionsradgivning enligt ovan. Betyder det t ex att medlemmars vilja att t ex diskutera ev felaktigheter av annat slag än den strikta ekonomiska redovisningen, kan man glömma? Vem konfererar man då med? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Jag har inte pekat ut HSB specifikt. Jag skrev HSB, SBC, Riksbyggen, glömde ta med byggbolagen. ErikAlbert har startat några bra trådar om saken, t ex: http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=23114 http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=23430 http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=23606 Det finns många fler bra diskussioner, din nyfikenhet driver dej kanske till att leta rätt på dem. Ämnet är för komplext för att enkelt kunna besvaras här. Citat:
|
|||
|
|||
![]() Nej, jag menade inte heller att peka ut HSB speciellt.
Citat:
En möjlig aspekt: Låt oss säga att jag plötsligt finner att två-tre styrelseledamöter flyr föreningen..?? Vadan denna flykt? Skulle en auktoriserad revisor låta mig få svar på en direkt fråga från mig; Finns det något i den ekonomiska redovisningen som avslöjar, eller i styrelseprotokollens texter, som kan ge ledtråd och motivera deras flykt? Jag frågar eftersom jag själv knappast någonting skulle kunna se , och ständigt grubblar över det problem som ju inte finns i just er förening. -Om vi medlemmar fick granska protokollen kunde vi kanske själva sluta oss till varför... Vi skulle förmodligen kunna ställa fler relevanta frågor till revisorn, men möta allt mindre vilja till svar, ju mer "auktoriserad han är". En mycket enkel fråga, om styrelsens vanvård är avsevärd på så sätt att den planerar för fel saker vid fel tid, till för höga kostnader, kommer den aukt revisorn att anmärka på detta, om själva bokföringen är korrekt? |
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Vad misstänksamma/missnöjda medlemmar kan göra har jag skrivit lie om i detta inlägg Fördelarna med öppna styrelseprotokoll är vi sedan länge heligt överens om. Citat:
Tillägg: Kritik mot konstruerad citering. Ursäkta att jag tycker illa om att bli citerad så att det skrivna får ett helt annan innebörd än det avsedda. Citat:
Det uppstår grova syftningsfel när man klipper och klistrar ihop lösryckta meningar till ETT citat. Citat:
Citat:
Alltså, en helt annan dialog än det konstruerade citatet ger sken av.
Med vänlig hälsning Senast redigerad av kluringen: 2016-05-01 klockan 09:48. Anledning: Tillägg |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
...-samt styrelsens förvaltning ..etc. Detta borde betyda att det handlar om något utöver bokföringen/årsredovisningen? Enligt databas Nationalencyclopedin (NE) betyder förvaltning "att sköta eller administrera något för någon annans räkning När medlemmar utan skolning i revisionens konstart tycker oss finna -svagheter i styrelsens förvaltning- menar vi väl vanligtvis, när och hur man granskar, när man bestämmer sig för åtgärder för att bevara, reparera och restaurera? Då borde även våra iakttagelser kunna få konfereras i samtal med revisorn, på enkelt naturligt sätt. Eftersom det är vi som betalar för hans tjänster? Begreppet styrelsens förvaltning ska/får alltså inte tolkas så här? Ursäkta att citeringar inte alltid blir som du vill. De beror inte på illasinnad avsikter eller medvetna vantolkningar. Jag måste få utgå från mina erfarenheter, kunskaper och de tolkningar av texter som jag gjort. Du kan korrigera. |
|
|||
|
|||
![]() att granska förvaltning är att granska protokoll, förvaltarrapporter, handlingar, beslut, avvikelser, mm dvs det löpande styrelsearbetet.
|
|
|||
|
|||
![]() Kan någon förklara vilken uppgift en auktoriserad revisor har och vad som ingår i granskningen av en BRF?
Revisorsnämnden avskriver ärendet. Vad som har framkommit föranleder inte RN att vidta ytterligare åtgärder. Se http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=21345 inlägg #10 ![]() |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Ansvar för fönster? | happy248 | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 3 | 2013-04-29 17:45 |
Elektrikerns ansvar?! | penka40 | El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV | 1 | 2011-12-17 14:40 |
Valberedningens ansvar | granander | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 1 | 2011-01-26 13:48 |
Hyresvärdens ansvar | Chrille79 | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 1 | 2010-06-17 20:49 |
Ansvar. | totiki | Bostadsrättsforum | 0 | 2009-10-14 11:54 |