Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-26, 08:23
pelle41 pelle41 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard Tvist om rätten till lägenhet i brf

hej.
jag undrar om nån kan hjelpa mig i en svår fråga:

Min fru kjöpte i januari 06 (Flyttade inn sept 05) en bostadsrätt från ett norskt företag som sålde lägenheter i sverige.
vi jobbade på den tiden för dom och hadde en bostadsrätt i fastigheten brevid. vi gjorde ett avtal om att dom fikk pengarna för den andra lägenheten samt att vi skulle jobba för 138000. detta var betalning för den bostadsrätten vi bor i nu.
I mars 08 var ökonomisk plan registrerad och vår lägenhet fikk ett nytt lägenhetsnr och styrelsen tog upp på styrelsemötet i juni 08 att alla dom som hadde kjöpt lägenheter av det norska bolaget var från den dagen medlemmar av föreningen och ägde sin bostadsrätt till fullo med alla rettigheter.
juli 08 hadde vi en stämma där jag blev valt inn i den nya styrelsen och jag var vice ordförande fram til 23 juni 2010.På stämman 23 juni 2010 blev jag vald til ordförande i föreningen. i början på sept gikk jag ut av styrelsen för jag och min fru kjöpte oss hus så vi skulle flytta.
vi har bodd i vår lägenhet i snart 6 år.
när vi var klar med renoveringen av lägenheten och mäklaren la ut annons fikk ett brev från styrelsens advokat (som var adresserad til våran mäklare) att styrelsen nekade oss att sälja lägenheten för dom anså att vi INTE ägde lägenheten.
och där står vi i nuläget:vi har lämnat kopior på kjöpesumman samt intyg från ökonomisjefen i det norska bolaget som intygar att vi har kjöpt och betalat vår lagenhet.
Styrelsen har varit i kontakt med ägaren och ökonomisjefen i det norska bolaget pr mail och telefon och fått beskjed om vi har kjöpt och betalat den, men nekar oss fortfarande att sälja.

kan nån hjälpa mig om hur man snabbt kan lösa detta för nu betalar vi på ett hus vi har kjöpt och lägenheten.

hoppas på lite hjälp från er.
tack på förhand
Ni får ursäkta min svenska men jag är norsk så några felskrivningar är det nog
Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 09:16
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Det behövs lite kompletterande information.

Vem köpte din fru borätten av?
Var det en registrerad bostadsrättsföreningen som hon köpte bostaden i?
Finns det ett upplåtelseavtal mellan bostadsrättsföreningen och din fru?
Är din fru antagen som medlem i föreningen?

Jag vill korrigera resonemanget i tråden, och det är att bostadsrättsinnehavaren aldrig äger en lägenhet, det är bostadsrättsföreningen som äger allt som tillhör fastigheten. Bostadsrättsföreningen i sin tur upplåter bostäder åt de medlemmar som erlägger insats i föreningen på obegränsad tid. När en medlem i en bostadsrättsförening flyttar, då är det rätten till att bo i föreningen och medlemskap i föreningen denne säljer.
Gammal 2011-01-26, 09:25
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
Det behövs lite kompletterande information.

Vem köpte din fru borätten av?
Var det en registrerad bostadsrättsföreningen som hon köpte bostaden i?
Finns det ett upplåtelseavtal mellan bostadsrättsföreningen och din fru?
Är din fru antagen som medlem i föreningen?

Jag vill korrigera resonemanget i tråden, och det är att bostadsrättsinnehavaren aldrig äger en lägenhet, det är bostadsrättsföreningen som äger allt som tillhör fastigheten. Bostadsrättsföreningen i sin tur upplåter bostäder åt de medlemmar som erlägger insats i föreningen på obegränsad tid. När en medlem i en bostadsrättsförening flyttar, då är det rätten till att bo i föreningen och medlemskap i föreningen denne säljer.

hej.
hon kjöpte lägenheten av svensk fritid i norge (nogot som 80% av medlemmarna har gjord)
foreningen är registrerad i nässjö
hon har inte fått sitt upplåtelseavtal (men hon har kvitto på att den är kjöpt och betalat januari 06)
hon blev antagen som medlem i foreningen juni 08 (det blev alla som hadde kjöpt lägenheter från svensk fritid)
Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 09:34
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Upplåtelseavtalet är förstås bra att ha som bevis, men om ni betalat
avgift i 6 år verkar det ju konstigt att sedan påstå att ni inte innehar
bostadsrätten till lägenheten. Eller påstås ni bara ha hyrt lägenheten ?
Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 09:49
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Upplåtelseavtalet är förstås bra att ha som bevis, men om ni betalat
avgift i 6 år verkar det ju konstigt att sedan påstå att ni inte innehar
bostadsrätten till lägenheten. Eller påstås ni bara ha hyrt lägenheten ?
ja vi tycker hela saken är konstig. det dom säger är att lägenheten inte är upplåten til min fru detta til tross för att dom sitter på styrelseprotokollet som säger att fru och alla dom andra i huset är medlem och äger sin bostadsrätt från 1 juni 08.
vi har betalat avgift til foreningen varje månad sen sept 05 och aldri betalat 1 dag försent.
nej det påstås inte att vi har hyrt lägenheten.

ordförande i foreningen nekar att lämna ut kopia på styrelseprotokollet som dom har.
styrelsens advokat har gitt vår advokat beskjed om att styrelseprotokollet bevisar att min fru äger lägenheten och den samma gjör vårt kvitto, men dom ger sig inte.
Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 10:14
Yotta-medlem

Standard

Har även alla andra som köpte av det Norska företaget fått samma
besked att dom inte innehar bostadsrätten till lägenheten dom bor i ?
Eller skulle det vara något problem med just denna lägenhet ?

Dom gör alltså inte gällande att ni hyrt lägenheten och då låter det ju
ännu konstigare att säga att den inte är upplåten med bostadsrätt.
Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 10:23
Duktig medlem

Standard

Citat:
Har även alla andra som köpte av det Norska företaget fått samma
besked att dom inte innehar bostadsrätten till lägenheten dom bor i ?
Eller skulle det vara något problem med just denna lägenhet ?

Dom gör alltså inte gällande att ni hyrt lägenheten och då låter det ju
ännu konstigare att säga att den inte är upplåten med bostadsrätt.
hej.
nej ingen av dom andra har fått denna beskjed det er endast min fru.
mens jag satt i styrelsen fram til sept förra året har det inte varit nått problem med nån ting alls. alla som har såld sina lägenheter har gjord det utan några problem, endast min fru har fått detta problem. styrelsen har varit i kontakt med säljare av alla lägenheterna och fått bekreftat att min fru har kjöpt borätten til sin lägenhet på samma linje som alla andra.

jag tycker att detta är trakasering av versta sort.
vårat problem är nu att vi bor i en lägenhet styrelsen nekar oss att sälja (som vi har renoverat för över 200 000 förra årat) och har ett hus vi inte får flyttat inn i men måste betala för båda 2 .
Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 10:52
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av pelle41 Visa inlägg

jag tycker att detta är trakasering av versta sort.
Ja verkligen.

Dock var det ju bra att alla bostadsrätter som uppläts och betalades på precis samma sätt, anses giltiga.
Styrelsens advokat måste nu snabbt ge er ett besked om på vilka grunder just den här bostadsrätten skulle vara ogiltig.
Styrelsen kan bli skadeståndsskyldig gentemot er om dom utan grund fördröjer försäljningen.
Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 11:02
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ja verkligen.

Dock var det ju bra att alla bostadsrätter som uppläts och betalades på precis samma sätt, anses giltiga.
Styrelsens advokat måste nu snabbt ge er ett besked om på vilka grunder just den här bostadsrätten skulle vara ogiltig.
Styrelsen kan bli skadeståndsskyldig gentemot er om dom utan grund fördröjer försäljningen.
ja vi vet, styrelsen och deras advokat har nu fordröyd vårat salg i snart 3 mnd och ordförande har kontaktat dom som ville ge ett bud och sagt att vi inte får sälja vår lägenhet för dom anser att min fru inte äger den.
vi har inte fått nån beskjed från styrelsens advokat om varför dom anser att just min frus bostadsrätt ägande är ogiltig.
Det enda beskjedet vi har fått är att om vi säljer vil dom inte godkjänna salget och dom vil inte godkjänna kjöparna som medlemmar
Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 11:03
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av pelle41 Visa inlägg
ja vi tycker hela saken är konstig. det dom säger är att lägenheten inte är upplåten til min fru detta til tross för att dom sitter på styrelseprotokollet som säger att fru och alla dom andra i huset är medlem och äger sin bostadsrätt från 1 juni 08.
vi har betalat avgift til foreningen varje månad sen sept 05 och aldri betalat 1 dag försent.
nej det påstås inte att vi har hyrt lägenheten.

ordförande i foreningen nekar att lämna ut kopia på styrelseprotokollet som dom har.
styrelsens advokat har gitt vår advokat beskjed om att styrelseprotokollet bevisar att min fru äger lägenheten och den samma gjör vårt kvitto, men dom ger sig inte.
Upplåtes avtalet ingås mellan brf och den som antas som medlem och tillika bostadsrättsinnehavare i föreningen. Det som talar för er är att ni har bott i föreningen sen föreningens bildande samt att ni har handlingar som styrker betalning för borätten. Om jag har tolkat ärendet rätt så finns det inget skriftligt upplåtelse avtal mellan din fru och föreningen i ett antal exemplar där din fru besitter ett av dessa exemplar? Jag föreslår att ni begär av styrelsen att redovisa vem som innehar upplåtelsen för bostadsrätten som din fru bevisligen har betlat för. Ni bör även delge styrelsen att alla de kostnader som ni drabbas för p.g.a den försäljningsförsening som detta ärende har drabbat er kommer att utkrävas av föreningen.

Jag vill påstå att bildningen av föreningen förmodligen inte har utförts på ett korrekt sätt där alla de angivna 80%, som ingått avtal med svensk fritid har blivit behandlade och dokumenterade på korrekt sätt. För att utröna hur och vem som erlagt betalning för den insats som din frus bostad motsvara i föreningen, där bör ni se i den ekonomiska planen hur stor denna är och om det motsvara den köpeskilling som som din fru har betalt till svensk fritid.

Har ni betalt någon del av insatsen till föreningen eller är hela betalningen för borätten reglerad hos svensk fritid?

Om inte styrelsen omvärderar sitt ställningstagande då bör ni vända er till tingsrätt och få saken prövad. Ni bör tänka på att det oftast är det skrivna som gäller i sådana här tvister. Jag rekommenderar att ni i fortsättningen för alla korrespondens med styrelsen skriftligt eller genom ljudupptagning för att ha på fötterna vid en förhandling.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Återköp av lägenhet i brf till föreningen? perarner Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-10-11 22:27
Köpa lägenhet till barnen i brf FOX Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2011-09-15 12:01
Ombildning av lokal i brf till lägenhet gåvotomta Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2011-01-04 18:54
Tips för att bygga badrum - Hög tröskel - Föreningens höga självrisk bostadsrättsinnehavare Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 15 2009-08-19 22:57

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:19.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare