Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-17, 06:54
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Fråga Ombyggnad av källarutrymme till lägenhet

Är det tillåtet att bygga om källarutrymmen delvis under jord med små rektangulära fönster ovan jord till nya lägenheter, som föreningen avser sälja?
Svara med citat
Gammal 2014-05-17, 09:49
liva liva är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2013
Standard

Det är svårt att svara ja eller nej på.
Om man kan få bygglov för det beror bland annat på
Hur mycket under jord är det och hur högt upp hamnar fönstren,blir det tillräckligt med ljusinsläpp? Går det att lösa utrymningsmässigt? Ventilation?

Prata med kommunen om att få ändra utrymmet till bostad och se om ni kan uppfylla reglerna
Svara med citat
Gammal 2014-05-17, 13:29
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Meddelande Ombyggnad av källarutrymme till lägenhet

Förordning 1998:899 om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd ska en bostad i syfte att hindra uppkomst av olägenhet för människors hälsa särskilt:

pkt 3: medge tillräckligt med dagsljus.

MB; 26: 21§ Lagen säger att verksamhetsutövaren(alltså styrelsen) har undersökningsplikt. Lagen är tvingande.
Det är förenad med vite (böter eller annan straff) om människors hälsa utsätts för skada.

Alltså att bygga om kräver bygganmälan.
1. Det är väsentlig förändring av anläggningens verksamhet.
2. Det är förändringar i andelarna.
3. Under jord och lite ljus skall prövas enligt MiljöBalken och PBL. Se ovan

Styrelsen ska visa, dels hur det är nu jämfört med hur det skall bli efter. Det heter före-efter-studie.
Var ligger fördelarna? Kostnader, eventuella vinster???
Hur skall detta göras, alltså utförare, kontrollplan och tidplan.

Dessutom skall ärendet ha 2/3 majoritet och gk av Hyresnämnden.
Stadgarna säger att brh svarar för sin lägenhet och föreningen det gemensamma. Men för att fatta detta beslut skall var och en som berörs av väsentlig förändring gett sitt godkännande.

Mitt förslag:
Återvis detta till styrelsen för färdigställande av underlaget. När det är färdigt förberett kan styrelsen ev (alltså om stämma vill det) ta upp detta på ny stämma.
Hälsningar korsdraget
Svara med citat
Gammal 2014-05-17, 18:37
Exa-medlem

Standard Tack ........

så hjärtligt.
Svara med citat
Gammal 2014-05-18, 08:12
Exa-medlem

Fråga Ljusinsläpp

Är ljusinsläppet viktigast?

Om så, kan Kommunen göra en förhandsbedömning av det?

Gymmet har 'utsikt mot' en, vid rusningstid, mycket trafikerad genomfartsled. Gästlägenheten har 'utsikt mot' en av föreningens bevuxna yttergårdar.

Lokalerna används idag som gym och gästlägenhet med minikök och dusch. Jag antar, att lokalerna har godkänt ventilation och avlopp.

Från gästlägenheten leder en korridor c:a 1,5 * 6 m (tror jag) fram till hissen och en trång trappa till BV. Inget ljusinsläpp finns i korridoren.

Efter en rundtur på nätet tror jag mig förstå, att ansöka om bygglov är en ganska kostsam historia. Innan ansökan skall man nästintill vara 100% säker på ett godkännande?

Ombyggnaden av gymmet till 3 rok beräknas till ca 300 tkr?! Tyvärr vet jag inte hur stor lokalen är.

Än en gång: Tack för svaren! De har varit till stor hjälp.

Fortfarande förvirrad, men på en högre! nivå.
Svara med citat
Gammal 2014-05-18, 12:17
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Ombyggnad av källarutrymme....

missat ett ordHej,
"Ombyggnad" kräver Bygganmälan. Det kostar inget.
Det är kommunen som då avgör om det krävs bygglov. De har fö egna ritningar på fastigheten.
Styrelsen är lekmän, dvs inte facklig tillsatta. De ska inte agera bygglovsgivare, de är byggherre och därmed ansvariga. Jag skulle även om jag själv anser mig erfaren trots det fråga kommunen.
Det är bra att ha deras Tillstånd.

Det är kommunen som sätter ribban för Ljusinsläpp.
Ljus och ventilation är kärnan i en byggning. Det är ju också frågan om hur stor yta det handlar om. Berör det BRÄ ansvar? Det måste stämman ta ställning till.

Det här kan aldrig lösas på detta forum vad kommunen ger tillstånd till och vilka krav de ställer på byggherren/styrelsen. Någonstans har jag anteckningar om hur ljusets infallsyta från fönster skall mätas, men jag anser dock hela frågan är byggteknisk och ska hanteras av kommunens behöriga handläggare på byggfrågor. Förvissa dig om att de gett gk åtminstone. Har de inte det då måste alla verka för att stoppa dem.

Lycka till önskar korsdraget

Senast redigerad av Korsdraget: 2014-05-18 klockan 12:18. Anledning: utelämnat ord
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tillträde till lägenhet Nybörjare Bostadsrättsforum 6 2013-11-18 14:03
Ombyggnad av lägenhet i brf. Vad gäller? Franjini Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2012-05-02 14:48
Tvist om rätten till lägenhet i brf pelle41 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 34 2011-01-27 10:55
Ombildning av lokal i brf till lägenhet gåvotomta Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2011-01-04 18:54
Brandkårsutryckning till lägenhet i brf Borättexperten Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2010-12-17 11:38

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare