Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Senaste Nytt
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Senaste Nytt Länkar till artiklar om bostadsrätter och bostadsorganisationer. RSS-feed för detta forum med senaste nytt om bostadsrätter som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Öresundsvädret

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-19, 11:31
RättvisFörenings avatar
RättvisFörening RättvisFörening är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard Dialogen är kvar

Det är lite helt lätt att hitta tillbaka till dialogerna jag har med HSB på Facebook, men det verkar som allt är kvar. Jag kommer att lägga ut allt i detta forum senare.
Gammal 2012-09-20, 10:10
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

http://www.svd.se/naringsliv/investe...en_7511860.svd

http://www.di.se/artiklar/2012/9/19/...r-maklarkaren/

Båda länkarna är ifrån idag, Svd och DI. Och de ger motsatt uppgift om bomarknaden. Oavsett vilken som är korrekt, för det kommer framtiden att utvisa, så förstår man att förvirringen är total. Och det är väl en indikation i sig.
Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 10:44
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard mediarapportering bostadsrätt

tidningarna får bra betalt för bostadsrättsannonser, så vem hugger handen av sin försörjare?
Okunnigheten har också en mycket stor betydelse när man skall skriva om något. Är man inte insat och påläst blir det bara lösnummerjournalistik.

Lite % här och där, upp o ner.

Statistiken försäljning skall vi inte nämna för den har vi konstaterat är som smörpriset det går upp o ner.

idag ingår nyproduktion i försäljningsstatistik av försålda bostadsrätter, rätt eller fel?
En sak är klar det påverkar "goda siffror". Eller dämpar dåliga försäljningssiffror.
Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 21:47
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard Min dialog 1 med HSB på Facebook

På begäran återger jag här en av mina dialoger med HSB på Facebook.
Vi pratar om den TV-reklam vi kan se HSB göra, där man säger att vinsten går tillbaka till boendet och som avslutas med att Vinsten täcker av nya tvättmaskiner.

HSB: Hur hänger det ihop, det här med vinsten i HSB? Jo, medan många aktörer på bostadsmarknaden delar ut sin vinst till aktieägare, ser vi istället till att den gå tillbaka till boendet. Kolla gärna in filmen som förklarar hur. /Björn

Jörgen Eklund Det är väldigt bra system!!

Kent Dahlgren Vart delar HSB ut vinsten?

HSB Den delas inte ut, den går tillbaka till boendet. Medlemmarna styr själva över hur den används/ Åke

Kent Dahlgren Reklamen handlar inte om bostadsrättföreningarna. Jag tycker det är kränkande av vårt intellekt att svara som du gör Åke!!!

HSB Mitt svar gäller även de regionala och den centrala delen av HSB. Bostadsrättsföreningarna är den största delen av HSB så reklamfilmen handlar även om dessa/Åke

Kent Dahlgren Reklamen är utsänd ENDAST av HSB regionalt och centralt, som du benämner er. HSB bidrar inte på något sätt till att brferna låter sin eventuella vinst går till t ex tvättmaskiner. Det är vilseledande marknadsföring ni håller på med!
Gammal 2012-09-20, 21:54
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard Min dialog 2 med HSB på Facebook

Kent Dahlgren: Ett exempel på vad Vinsten gör är alltså att betala reklam för att sälja nya bostäder. Jag tänker då på tävligen där man kan vinna en natt inklusive middag i en ny lägenhet. På vilket sätt har vi som årligen bidrar till Vinsten nytta av detta? Betalar Vinsten nya tvättmaskiner i gamla bostadsrättsföreningar? Man kan lätt uppfatta budskapet i TV-reklamen så, när ett par överraskade ser Vinsten täcka av tvättmaskiner. Så här ser jag det; ju fler intressenter HSB har för sina nybyggen, ju högre blir marknadsvärdet vid nyförsäljning och dess då större vinst kan HSB göra. På vilket sätt har vi bodende nytta av det? Priser drivs ju bara upp och det gagnar bara HSB. Enligt HSB's egna ord så maximerar man idag vinsten vid nyförsäljning. För i tiden gjorde man inte det utan tog/tar ut den via föreningsavgäld. Det är HSB's finsnaschef Dan Hillskärs egna ord till mig.

Ulrika Pettersson Poängen är eg att det inte ska vara vinstdrivande....

Kent Dahlgren Ja, men HSB är ju vinstdrivande och så länge ingen kan förklara för mig på annat sätt än med tvättmaskiner i TV-reklam, så finnst det inget bakom orden att vinsten går tillbaka till boendet.

HSB HSB agerar på en bostadsmarknad i konkurrens . Vi måste i likhet med andra företag som vi konkurrerar med använda reklam för att kunna bygga och sälja bostadsrätter. Det som skiljer oss från börsnoterade och privatägda bostadsföretag är att vinsten går tillbaka till verksamheten. Det vill vi illustrera i reklamfilmen. Ju högre vinst, desto mer tillbaka i verksamheten.

Kent Dahlgren Verksamheten och boendet är olika ord som säkerligen de flesta uppfattar helt olika. Om ni i reklamen sagt att vinsten går tillbaka till verksamheten, så budskapet varit ett annat. Vad har tvättmaskinerna med verkligheten att göra. Förklara just det för mig!

Ulrika Pettersson hsb-föreningar får inte drivas i vinstsyfte, de ska drivas så att kostnaderna täcks och att man har pengar (inte hur mycket som helst) till vissa investeringar i framtiden - men som sagt de ska och får inte drivas i vinstsyfte

Kent Dahlgren Som vanligt ser får man svar på något annat än man frågar. Det är HSB's taktik. Ingen från HSB kommer någonsin svara på min hur man skall tolka att Vinsten täcker av nya tvättmaskiner!

Stephan Sundling vinsten "byxas" i tidigare läge till chefsbonusar?

Kent Dahlgren @Stefan. Så länge inte någon på HSB svarar så kan man ju undra om det är något man ogärna pratar om. Chefsbonusar skulle ju kunna vara känsligt.

HSB Alla HSBs ca 3 900 bostadsrättsföreningar är självständiga enheter som ansvarar för sin egen ekonomi. Om man har vinst delas den inte ut till chefsbonusar eller till något annat i HSB centralt. Vinsten används i den egna verksamheten d v s i boendet. Den kan användas till olika saker t e x till att sänka /undvika att höja boendeavgiften, köpa in nya tvättmaskiner, investera i lekplatsen eller annat som medlemmarna har nytta av/Åke

Kent Dahlgren Jaha, det är för bostadsrättsföreningarnas räkning som ni gör reklam?!?! Det framgår inte alls! Ni pratar bara om HSB och vilka som äger er. Väldigt missvisande reklam. HSB kan inte slå sig för bröstet för hur brf sköter sig. Väldigt fel enligt mig. Vad heter du mer än Åke?

Stephan Sundling 31 regionala HSB-föreningar som först betalar en massa pengar till HSB riksförbund, som ingen vet vad de gör för alla pengar som kommer från de 31 föreningarna. Det är mycket katten på råttan, råttan på repet när det gäller hsb. Man undrar om HSB här ovan snackar om att köpa tvättmaskiner till sina hyreslägenheter? Lekplatser är också intressant med dagens bostadsrättsstyrelser där medelåldern ligger på +55 och där oftast hsbledamoten är bland den äldste. Största föreningen i Haninge +71 ledamot.

Kent Dahlgren Åke, vilket mandat har HSB att göra reklam för bostadsrättsföreningarnas räkning? Du bekräftar själv att brf är självständiga enheter. Är det faktum att HSB inte kräver del av eventuell vinst i en BRF, som är en suverän ekonomisk förening, någon annat än helt naturligt? Att i reklam ta åt sig äran av vad som sker i andra föreningar än den egna är anmärkningsvärt! Stoppa reklamen! Alla som bara är något insatta i hur HSB fungerar blir upprörda! Ni kanske lurar många men det är vilseledande reklam vill jag säga. Det skulle ju kunna vara så att det är något i konstruktionen inom HSB som jag missat, men det har ni inte visat!

HSB HSB har förstås möjlighet att göra reklamfilm för HSB, det finns inget konstigt med det. Bostadsrättsföreningarna, de regionala föreningarna och Riksförbundet tillhör alla HSB enligt stadgar som var och en har antagit. Alla tillhör organisatoriskt HSB men har också en självständighet att besluta om egen operativ verksamhet. HSB är därför ingen koncer som styrs uppifrån.Kent och Stefan! Jag tror att besökarna av den här sidan tycker att det är tröttande med att vi tar plats för en diksussion som inte avslutas. Ni är båda välkomna att föra en fortsatt diskussion med mig om ni e-postar till ake.johansson@hsb.se så kan ni få utförligare svar.

Kent Dahlgren Tack för inbjudan till dialog Åke. Jag tycker att var och en själv bör få säga vad de eventuellt är "trötta" på, det bör inte du göra. Sedan är ju frågan vem de är trötta på i s f. Låt var och en avgöra det!
Gammal 2012-09-21, 13:54
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Dialogen med HSB

Hej RättvisFörening,
Du är verkligen ett föredöme! Eloge till dig!

Jag noterar att HSB önskar dig välkommen att föra dialogen vidare via epost. Så transparent är HSB.

Sista inlägger från HSB: Jag noterar att den förening som antar HSBs stadgar gör föreningen delaktig i ett statarsystem. Statarsystemets avskaffande var ju hela syftet med HSB en gång. HSBs syfte var ett tryggt sparande och tryggt ägande. Är detta enligt svensk lag möjligt?

Tusen gånger tack för inlägget.
Korsdraget
Svara med citat
Gammal 2012-09-21, 20:30
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard Tack!

Tack för dina att du visar din uppskattning Korsdraget!
Gammal 2012-09-22, 13:22
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Senaste nytt i Svd om äkta och oäkta föreningar http://www.svd.se/naringsliv/investe...ar_7519004.svd
Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 11:36
Yotta-medlem

Standard hur mycket tjänar media på bostäder?

Det fanns en film som hette "gudarna måste vara tokiga"

jag tycker titeln passar alldeles utmärkt hur media skriver om bostadsrätter.

De som skriver är ett gäng irrande budbärare?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/mi...cle15618123.ab
Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 00:13
Yotta-medlem

Standard hur lågt kan man........

http://www.aftonbladet.se/nyheter/mi...cle15666637.ab

Tror media att bostadsrättsägare/låntagare nyss lärt sig räkna och skriva?

Tänk om vi fick veta hur mycket det pumpas in för att "hålla grytan kokande".
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uppmaning till all media stephan Bostadsrättsforum 11 2011-11-21 00:06
Granskande Media- Bra Tidningar Essa Bostadsrättsforum 2 2009-05-15 09:37
HSB:s nya kommunikation - Dagens Media Admin Senaste Nytt 0 2009-05-07 03:19
Kris i bygget? Klippt och klistrat från media Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 1 2008-10-29 16:17

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:43.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare