Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Senaste Nytt
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Senaste Nytt Länkar till artiklar om bostadsrätter och bostadsorganisationer. RSS-feed för detta forum med senaste nytt om bostadsrätter som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Öresundsvädret

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-25, 23:34
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Fråga Andelar

Hej Kluringen,
Jag såg andelsvärden och stadgarna. Vi har lika här.

Vet du när det togs beslut om att ombilda? År t ex.
Här var det storbråk på 30-talet och jag misstänker att det är detta med ombildning det handlade om.
Jag får ingen se här nu, det är nåt tok som jag inte kan skriva om här, men vi har andelsvärdena kvar.

Jag leter i arkiv, men allt var och är privat så kommunen har inget. Det finns i näringslivets eller i bankernas arkiv. Men jag letar.
Jag är tacksam för uppgifter kring tid och eventuell annan hårddata.
Vänligen Korsdraget
Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 11:38
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Jag har förstått att "Andelsägarbolaget" är förvaltningen och som andelsägaren betalar en förvaltaravgift till. De har ingen styrelse.
Jag har förstått det som så att de fd andelsägarna inte fick göra ROT-avdrag som BRÄ får. Det antar jag att andelsägarna får så länge de inte är AB. ?
De får enklare att hyra ut i fall de vill provbo någon annan stans, eller annat. Jag menar detta är väldigt bra och menar att det är nästan som om "Andelsägarbolaget" fungerar som EN BRÄ med 40 lg och är att detta trots allt är nära BR med "Andelsägarbolaget" som "föreningen". Ingen styrelse.

Det extra fina här är att det inte krävs miljoner för att köpa in sig. De som redan bor i hyresrätt sänker avgifterna eller höjer dem beroende på hur mycket "Andelsägarbolaget" renoverar före köp.
Kanske är fördelen störst på samhällsnivå, blandade boendeformer och andelsägarna göra ROT-avdrag då är det ännu bättre. BRÄ får ju det. Trycket på BR är för stort och den som inga pengar har kommer inte in. Jag hoppas verkligen att Botkyrkabyggen lyckas.

Det påminner mig om det vi hade före 1930, men jag har kanske fel. Jag grundar detta på att ägarandelen är andel i hela fastigheten.
Som f d andelsvärden och det ska därför bli intressant att följa det här/ korsdraget
Den juridiska och skattemässiga delen som du beskriver den håller jag med om.
Istället för att ha BRL och LEF att hålla sig till med sina för- och nackdelar så har ägarna av fastigheten avtalsfrihet sinsemellan att bestämma hur deras gemensamt ägda fastighet ska förvaltas och hur kostnaderna ska fördelas.

Det kan vara svårare att finansiera ett andelsköp eftersom en enskild andel inte accepteras som pant hos banken.

Under tiden man äger andelslägenheten ska den redovisas som en näringsfastighet. Det kan bli krångligt för delägarna men förhoppningsvis kan den som kallas för Andelsägarbolaget bistå övriga delägare med hur man ska göra. Här ser jag ett potentiellt problem med andelsboendeformen eftersom den som köper in sig kanske inte förstått vid köpet att han blir ansedd som näringsidkare (kan t.ex. skatteåterbäring ske redan före midsommar för dessa? Hur ska man deklarera?).

Det borde vara större möjligheter att få ROTavdrag än för en Brf-ägare eftersom det här är en direktägd fastighet, till skillnad från en Brf. Men hur det praktiskt ska gå till kan vara lite komplicerat med vem som beställer och betalar ROT-arbeten.
Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 12:07
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Hej Korsdraget!
Citat:
Vet du när det togs beslut om att ombilda?
Exakt när beslutet togs vet jag inte (tror det var 1994) sen gick det väldigt snabbt. Ett tu tre var vi en bostadsrättsförening. 1995 var registreringen klar
och vi måste anpassa oss till reglerna för bostadsrätt till alla delar.

En omregistrering är en mycket enklare procedur än en ombildning eftersom de boende redan äger huset. Det som krävdes var helt nya stadgar (som vi köpte av Fastighetsägarna) och en förenklad Ekonomisk Plan. Några nya upplåtelseavtal behövde inte upprättas, så vi har inga.

Efter stämmobeslut 2005 har jag tillsammans med tre medlemmar (stadgegrupp) skrivit helt nya stadgar bättre anpassade för vår förening än den köpta och som registrerades 2009. Det är de som gäller nu.

Citat:
Jag är tacksam för uppgifter kring tid och eventuell annan hårddata.
Vänligen Korsdraget
Ledsen men mera hårddata än det som finns på hemsidan har jag inte. Du hittar en del historik i 75-års boken om du orkar läsa hela. Under ”Dokument/Övrigt” hittar du även alla domar i senaste balkongtvisten som nu äntligen är avgjord, om det intresserar dig eftersom vi är grönklassade.
Gammal 2014-04-26, 12:47
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg

En omregistrering är en mycket enklare procedur än en ombildning eftersom de boende redan äger huset. Det som krävdes var helt nya stadgar (som vi köpte av Fastighetsägarna) och en förenklad Ekonomisk Plan. Några nya upplåtelseavtal behövde inte upprättas, så vi har inga.
Och i ert fall fanns det väl sedan gammalt en förening som ägde huset, sk bostadsförening U.P.A som väl är det som påminde mest om bostadsrätt.
Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 13:05
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Och i ert fall fanns det väl sedan gammalt en förening som ägde huset, sk bostadsförening U.P.A som väl är det som påminde mest om bostadsrätt.
Jag bodde också i en sån förut. Den reglerades av LEF men inte av BRL. Samtidigt som jag köpte min andel i föreningen var det en annan andel som såldes. Det köpet gick inte igenom eftersom Handelsbanken i Stockholm hade fått kalla fötter för att acceptera andel i bostadsförening som säkerhet för ett lån. Den som sedan köpte andelen köpte kontant och hade då inga problem. Och SEB som var min bank oroade sig inte heller för att min andel dög som säkerhet.

Jag tror att problemet i Stockholm berodde på att en andel var felaktigt marknadsförd, det visade sig juridiskt vara en hyresrätt eftersom den inte var upplåten på obestämd tid om jag minns rätt. I vår förening i Uppsala var stadgarna annorlunda och därmed OK.
Vi omregistrerade oss ändå några år senare bl.a. för att undvika risken att en ny överlåtelse skulle strula pga problem med finansieringen.
Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 20:14
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen upp Andelsägande

Hej Gusten, Clabbe och Kulingen,
Jag tänker att var det enkelt att omregistrera då så är det väl enkelt nu också. Omregistrering nu och allt är som tidigare, dvs om andelsägarna vill det.

Är nya stadgar lika med omregistrering av ägandeformen?

Alla BRFs stadgar gjordes om fram till 1994 med anledning av att HSB tvingats dra tillbaks sina mönsterstadgar på 80-talet. BRL skrev om till viss del samtidigt. De nya kom att ersatte de gamla från 1955.

Men de nya stadgarna kan inte ersätta andelsvärdena hos de föreningar som var andelsägda från början. Vi har t ex andelsvärdena kvar med anledning av att TR gav klagande här rätt år 1989. Andelsvärdena "ska för all framtid" ligga kvar. Det måste ju gälla hos andra också.
.
Jag håller som sagt på med andelsvärdena här (det är svårt m h t att inbetalningen är olika). Jag avse att lägga in ett EF för att få domen ånyo gett tillkänna. Det är nära i tiden.

Fallet Botkyrka gör det enklare att förklara och jag är väldigt hoppfull att kunna få gjort rätt av allt som skett felaktigt här de senaste åren.
Tack för inläggen.
Korsdraget
Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 12:53
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Tvungna att börja skriva?

http://www.aftonbladet.se/minekonomi...cle18838959.ab

Inte förrän vi står vid randen, kommer politiker, bankchefer o media säga vad de vetat under lång tid.

Det skulle räcka med tvångsamortering på 1 % för att bomarknaden skulle skulle backa, lägg till minskat ränteavdrag - 3 steg, lägg till rut/rot ytterligare några steg, sist men inte minst räntehöjningar, då rullar gungorna o karusellerna oerhört fort?
Svara med citat
Gammal 2014-05-30, 23:39
Yotta-medlem

Standard försiktiga media

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/al...rn_3614480.svd

Försiktiga kommentarer och såklart "experten" HSB får agera sakkunnig.

"Det är i princip olovlig uthyrning så fort någon annan bor i lägenheten, säger Eva Sörqvist, fastighetsjurist på HSB Riksförbund."
Svara med citat
Gammal 2014-07-17, 18:05
Yotta-medlem

Standard tunn bok

http://www.aftonbladet.se/kultur/bok...cle19231020.ab

Media måste ha något att visa upp för framtiden?
"säg inte att vi inte varnade"?
"Vi har skrivit om att det inte står rätt till med bostadspolitiken"
etc, etc.

Mäklarna först på listan över vi som tjänar på bostadspolitiken.
Svara med citat
Gammal 2014-09-03, 23:41
Yotta-medlem

Standard hur mycket har tidningarna tjänat?

http://www.aftonbladet.se/minekonomi...cle19469440.ab

hur mycket har tidningarna håvat in på annonser om bostadsrätter och räntor avseende bolån?.

Var är granskningen som annars media brukar/skall stå för. men man hugger inte huvudet av den som föder dig?
Mäklarbranschen inklusive, inte många sanningar om denna lukrativa bransch heller från samhällets bevakare.
Lättare att skriva om Supervalåret. Varför protesterar inte så många om vad som menas med SUPER numera?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uppmaning till all media stephan Bostadsrättsforum 11 2011-11-21 00:06
Granskande Media- Bra Tidningar Essa Bostadsrättsforum 2 2009-05-15 09:37
HSB:s nya kommunikation - Dagens Media Admin Senaste Nytt 0 2009-05-07 03:19
Kris i bygget? Klippt och klistrat från media Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 1 2008-10-29 16:17

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:55.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare