Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-13, 21:02
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Granskning i brf

Nu är granskningen av vår förening klar och ska redovisas. Jag har några frågor angående detta, och hoppas få bra information om rutiner inom detta område.

Advokaten som har utfört granskningen har kallat till möte på annan plats än föreningens ordinarie samlingslokal där granskningen ska redovisas. Enligt vad jag har förstått så ska granskningen redovisas på en extrastämma. Är det någon här på forumet som har erfarenhet om vilka rutiner som gäller för redovisningen av särskild granskningen.

Jag har även frågat andra medlemmar i föreningen om dessa har blivit kallade till redovisningen. Det verkar som det enbart är jag som drev ärendet om granskning p.g.a. att styrelsen inte agerade när frågan väcktes vid stämma genom att en minoritet voterade om att föreningen skulle utsättas för granskning.

Är det vanligt att inte alla, och då framförallt då den minoritet som biföll granskningen inte blir kallade till redovisningstillfället?
Gammal 2011-02-13, 22:44
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard intressant

bästa trötter. Jag tror inte det finns någon erfarenhet i det du gjort och skall ha största eloge för.

Skulle vara intressant att veta vika som är kallade till det möte som du refererar till.

Privat förening?
Är det styrelsen som är kallad av advokaten och det är endast du i föreningen som skall "tala för granskningen" skulle jag ana "ugglor i mossen".

Som jag inledde med finns det nog inte mycket erfarenhet vad som gäller vid en granskning.

Troligen har inte ens advokaten full koll på vad om kan hända.
Risken med detta är att det kommer något som liknar en förlikingsförslag.

"styrelsen har gjort det och det, vilket är fel, men drivs frågan förlorar alla medlemmar på detta....."

Man kan bara hoppas på att rättvisan får sin gång, och har styrelsen gjort fel skall den straffas.

Det måste ske några genombrott i lagarna som styr alla som bor i bostadsrätt.
Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 21:15
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard

Jag har varit i kontakt med granskande advokat angående rutinerna med redovisningen av granskningen, detta gav en ändring av rutinen som överstämmer bättre med lagen. Redovisningen av resultatet kommer att företas på en stämma där samtliga medlemmar får möjlighet att granska och förbereda sig angående innehållet i rapporten.

Jag kommer att delge forumet hela innehållet i granskningen och vad som händer efter det att föreningens medlemmar har tagit del av granskningsredovisningen.
Gammal 2011-02-18, 11:21
Yotta-medlem

Standard spännande

skall blimycket intressant hur medlemmar reagerar i fallet.
Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 12:16
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard

Medlemmar har reagerat på ett mycket oroväckande sätt, särskilt de som har varit aktiva i styrelsen under perioden 08 till 10. Eftersom jag inte i dagsläget vet vad rapporten innehåller så är det svårt att veta vilka konsekvenser granskningen kommer att få. Men det finns indikationer på att det inte står helt rätt till i föreningen.

Oavsett resultatet av granskningen så kommer någon eller några att få stå för kostnader som föreningen har haft för denna historia. Jag förmodar att det kommer att bli ett delat ansvar mellan styrelsen och HSB.
Gammal 2011-03-17, 13:41
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard

Efter att jag påtala för granskande advokat att förordningen anger att granskningen skall delges medlemmarna vid stämma. Nu verkar det som att detta drar ut på tiden, granskande advokat har inlett någon typ av konsultation med en revisor av en eller flera punkter i granskningen. Vilken eller vilka punkt i granskningen detta gäller, vet inte jag. Men det tyder på att granskande advokat inte har erforderlig kompetens, för att bedöma innehållet i föreningens dokumentation.

Jag återkommer med mer information när redovisningen är genomförd.
Gammal 2011-03-20, 14:54
Katten Georg Katten Georg är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Alla skall kallas till den redovisning som du refererar till. Om redovisningen sker vid en extra stämma så skall alla normala rutiner för en sådan följas. Då är det ju bara så att redovisningen av granskningen är en punkt på dagordningen. Om inte alla medlemmarna kallas, och särskilt då de som drivit fram granskningen, så är detta stadgebrott och är grund för att inte lämna ansvarsfrihet. Om man har agerat på detta sätt så är detta ytterst allvarligt och anmärkningsvärt.
Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 21:09
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard

Idag fick jag besked om att granskningen är klar, granskande advokat har beslutat att enbart delge styrelsens och HSB. När jag frågar advokaten om tillvägagångssättet, om att bara redovisa/sända rapporten till styrelsen och HSB. Då får jag till svara, att deras tolkning av lagen gör att det enbart är styrelsen som delges redovisningsresultatet.

När jag nu har lusläst föreningslagen, där särskild granskning regleras, då blir jag mycket konfunderad. I 8 kap 17 §, näst sista och sista stycket. Där anges följande. Yttrande över granskningen skall avges till föreningsstämman. Yttrandet skall hållas tillgängligt för och sändas till medlemmar och andra röstberättigade enligt 7 kap. 8 § fjärde stycket samt läggas fram på stämman. På samma sätt skall yttrandet dessutom hållas tillgängligt för och sändas till innehavare av förlagsandelar, om granskaren har utsetts på begäran av en sådan innehavare.

7 kap 8 § fjärde stycket anger. Under minst en vecka före den stämma som avses i 4 § skall redovisningshand- lingarna och revisionsberättelsen eller avskrifter därav hållas tillgängliga för medlemmarna och innehavarna av förlagsandelar hos föreningen och genast sändas till medlemmar och innehavare av förlagsandel som begär det.

Min tolkning har varit att granskande advokat skall delge mig redovisning samtidigt som styrelsen delgivs resultatet. Att inte granskaren gör detta, grundar de på 7 kap 8 § där det anges hur stämman ska förberedas när det gäller dokumentation. Alltså att handlingar skall göras tillgängliga för medlemmarna en vecka före stämma. Man hänvisar även till utredningssekretess. Vilket man kan anse som nödvändigt under själva utredningen, men när utredningen är klar då anser jag att sekretessen kan brytas, och att redovisningen kan delges samtliga medlemmar i föreningen samtidigt.

Min uppfattning när det gäller lag skrivarens formulering, är att paragraferna och syftet med särskild granskningen gör att det finns ett stort tolkningsutrymme. Vad anser ni här på forumet

När jag får tillgång till granskningen ska jag publicera hela innehållet här på forumet. Jag överväger att publicera innehållet helt oredigerat
Gammal 2011-03-22, 21:38
Yotta-medlem

Standard advokat vems sida?

Får jag backa bandet o fråga hur utsågs, vilken advokat?

Jag blir rädd när jag läser det du skriver, att advokaten bara skall delge styrelsen o HSB.

Men i denna bransch blir man snart nog inte förvånad. HSB tillexempel kan ju betala vad som helst för vad som helst det är ju ändå medlemmarna som betalar.

Hur mycket går just till detta, köra över medlemmarna för sina egna pengar, jag känner likheter med annat aktuellt just nu.
Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 00:03
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Jag tolkar lagen så att den medlem som
Begärt granskningen har varken mer elle mindre rätt än de andra föreningsmedlemmarna att ta del av granskningen.

Advokaten har handlat enligt lagen (med reservation för att HSB skulle ha rätt att delges granskningen , den delen hänger jag inte med på).
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
8 kap. - Revision och särskild granskning - Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar Admin Faktabanken 0 2010-06-23 10:29
En opartisk granskning av förvaltningskostnader! schrapet Senaste Nytt 0 2009-11-16 10:57
Oberoende granskning av föreningens/styrelsens förvaltning karintaavo52 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 23 2009-05-07 10:29
Uppdrag granskning andersson Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-10-29 14:03

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:03.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare