Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-17, 14:44
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Generad byte av dörrar

Hej, det är en klok insikt.
Ekonomiska föreningslagen självklart. LEF. Första paragrafen, Syftet.
Den faller väl samman med Kulturmärkning som därmed kan bli möjlig på sikt.

Varför göra nyinvestering? Sugen på att öka kassaflödet? Andra motiv?
Höga avgifter sänker marknadsvärdet. Garanterad.
Stå på, ditt förslag håller.

här hos mig fick styrelsen genom att byta fönsterglas.
Jag nekade dem tillträde och det höll. hot och trakasserier men nej.
De har inte en chanse om du skriver att du nekar tillträde.
Nu är min lägenhet uppvärderat med flera hundra tusen av mäklare för att den skiljer sig från de andra. Så jag har vunnit på att stå på. kulturvärden är tungt.
Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 00:37
pjärlumjär pjärlumjär är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Aug 2010
Standard Medlemmens ekonomi

Hej alla!

Jag har läst alla inläggen åter. Det är sant så som Harald resonerar, styrelsen har mandatet att genomföra bytet av dörrarna i vår lilla brf. Och styrelsen har valt körsbär istället för ek. Basta!
Men skon klämmer

Byggnadsvård hävdar
I ett annat forum, Byggnadsvård på FB, bekräftas Haralds teoretiska och juridiska perspektiv, så långt ok.
Forumet är dock fyllt med byggnadsvårds-freak som hävdar att tidstypiskt bevarande är en självklarhet, och som gagnar både förening och lght-innehavaren ekonomiskt, kortsiktigt och långsiktigt.

Mäklare hävdar
Jag har även varit i kontakt med en mäklarfirma (som gör anspråk på att få ut mest pengar vid försäljning) som hävdar att varje tidstypiskt bevarande gagnar lägenhetsvärdet.
Vilket får stöd på Byggnadsvårdsforumet. Som referens kan lägenhetsvärdet stiga med 20% enligt en kommentar.

Ett intakt bevarat trapphus är attraktivt. Till skillnad ifrån ett trapphus med svampade väggar eller flarn. Vissa kunder vänder i trapphuset och lägenhetsvärdet sjunker.

Låt säga att 20% ökning är uppåt väggarna men om det är 5% ökning på (uppskattat lägenhetsvärde på samtliga idag) 20 miljoner blir summan mkt stor=1 miljon.
Jag undrar om styrelsen verkligen har fullt mandat? Kan inte andra stadgar eller lagar skydda vår investering?

Malmö stadskontor har också bemött mig:

"Byte av lägenhetsdörrar kräver inte bygglov och inte heller en anmälan till oss eftersom fastigheten inte är skyddad i detaljplanen.
Enligt plan- och bygglagen ska alla ändringar göras varsamt, oavsett om åtgärderna är bygglovs- eller anmälanpliktiga eller inte och oavsett om ändringen är inomhus eller utomhus. På Malmö stads hemsida finns lite information om vad som gäller vid ändring av kulturhistoriskt värdefulla byggnader:

Kravet på varsamhet i PBL syftar till att tillvarata byggnadens värden, det vill säga positiva eller på andra sätt bevarandevärda egenskaper oberoende av husens ålder. Hänsyn ska tas till byggnadens karaktärsdrag. Det kan avse sådant som byggnadsmaterial, takutformning, färgsättning, form och byggnadens samspel med omgivningen. Även inredningsdetaljer som till exempel kakelugnar, skåpsnickerier, dörrar och paneler ska behandlas med varsamhet.

Du kan läsa mer om varsamhetskravet även på Boverkets hemsida: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/Allmant-om-PBL/teman/kulturvarden/kulturvarden-i-plan---och-bygglagen/krav-pa-byggnadsverk-och-tomter/varsamhetskravet/"

God fortsättning!
Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 00:56
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Gott så.

Och det kokar ner till att det är styrelsen som gör bedömningarna:

- Att åtgärden är väl avvägd och varsam med hänsyn till byggnadens karaktär, ålder och estetiska värden. Samt tekniskt och ekonomiskt attraktiv.

Har styrelsen bedömt att dörrarna skall bytas och de nya skall vara i utförande körsbär, ja då har ju medlemmarnas valda styrelse kommit fram till att det är så.
Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 11:10
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag vill lägga till en sak.

I bostadsrätt driftar man sin fastighet tillsammans med andra. Är man engagerad och villig att bidra till föreningen så kommer man få igenom väldigt mycket. Men inte allt.

Ibland så går ett stämmo- eller styrelse beslut emot ens eget önskemål. Det är med lite perspektiv väldigt bra att det är så, men just där och då känns det givetvis som ett nederlag.

Rådet blir att inte fastna i det utan istället blicka framåt mot nästa åtgärd eller projekt. Med goda intentioner kommer den som är engagerad att vinna nya segrar om och om igen.
Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 00:14
pjärlumjär pjärlumjär är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Aug 2010
Standard

Jag är tacksam för allas support, närvaron och din uthållighet Harald. Du har varit med länge på forumet. Det gör att forumet överlever. Det är lärorikt.

Ja, vi har valt en styrelse och lagt kort ligger. Jag har problemformulerat ärendet i all vänlighet. Och i huvudsak fått vänliga svar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Stämmobeslut? JuliaRoberts Bostadsrättsforum 9 2019-06-25 21:00
Stämmobeslut Gnibbe Bostadsrättsforum 5 2016-10-17 22:33
Stämmobeslut Evlys Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2013-07-23 00:53
Stämmobeslut qada Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 21 2013-06-01 21:38
Stämmobeslut Mr Magoo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 15 2011-03-31 22:16

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:11.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare