Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Senaste Nytt
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Senaste Nytt Länkar till artiklar om bostadsrätter och bostadsorganisationer. RSS-feed för detta forum med senaste nytt om bostadsrätter som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Öresundsvädret

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-28, 12:30
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Standard Sex mot bostad, inte ok?

En fastighetsmäklare i Stockholm erbjuder tjejer gratis hyra som inneboende i hans lägenhet om de i stället betalar med sex. Enligt mannen har minst en tjej ställt upp på arrangemanget för att få tak över huvudet.

Att många är i desperat behov av lägenhet i Stockholm är mannen självklart medveten om men han ser inga problem med att utnyttja situationen.

Mer (SvD) ...

Admins kommentar:
Vem f-n bryr sig?
Jag tyckte det var illa nog när Metro skrev om detta. Att denna "nyhet" nu spritt sig till en av landets stora dagstidningar är beklagligt. Är detta vad Metro kan skriva om, när det finns så mycket av problem i bostadsrättsvärlden att ta upp?
Metro är inte intresserad av att göra något gott eller tillföra något för medborgarna. Det handlar bara om att gå i skvallerpressens fotspår och rapportera om det som har liten eller ingen betydelse
.

Vill någon frivilligt ha sex för att få reducerad eller ingen hyra så är det väl ok? Eller?

Samhället är fullt av dem som utnyttjar situationer. Bostadsorganisationerna är en av de största och bästa på detta. De utnyttjar oförstående medlemmar på ett sensationellt fult sätt... men var är reaktionerna från media på detta?

Senast redigerad av Admin: 2013-01-29 klockan 09:37.
Svara med citat
Gammal 2013-01-29, 13:25
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Blir kanske svårare att bevisa något om betalning sker i form av sänkt hyra istället för direkt med kontanter.
Svara med citat
Gammal 2013-01-29, 15:05
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Sex mot bostad

Säkert.
Och staten går kanske miste om lite skattepengar, som alltid i fall av "tjänster och gentjänster". Stackars staten
.

Men hur ofta är egentligen inte pengar på ett eller annat sätt en del i relationer, även om staten vill ha sin beskärda del?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 02:25
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
En fastighetsmäklare i Stockholm erbjuder tjejer gratis hyra som inneboende i hans lägenhet om de i stället betalar med sex. Enligt mannen har minst en tjej ställt upp på arrangemanget för att få tak över huvudet.

Att många är i desperat behov av lägenhet i Stockholm är mannen självklart medveten om men han ser inga problem med att utnyttja situationen.

Mer (SvD) ...

Admins kommentar:
Vem f-n bryr sig?
Jag tyckte det var illa nog när Metro skrev om detta. Att denna "nyhet" nu spritt sig till en av landets stora dagstidningar är beklagligt. Är detta vad Metro kan skriva om, när det finns så mycket av problem i bostadsrättsvärlden att ta upp?
Metro är inte intresserad av att göra något gott eller tillföra något för medborgarna. Det handlar bara om att gå i skvallerpressens fotspår och rapportera om det som har liten eller ingen betydelse
.

Vill någon frivilligt ha sex för att få reducerad eller ingen hyra så är det väl ok? Eller?

Samhället är fullt av dem som utnyttjar situationer. Bostadsorganisationerna är en av de största och bästa på detta. De utnyttjar oförstående medlemmar på ett sensationellt fult sätt... men var är reaktionerna från media på detta?
Man har sex frivilligt när man inte ställer några motkrav.
Man kan inte säga att det är "frivilligt" när man faktiskt gör det i utbyte mot pengar (eller reducerad hyra vilket är jämförbart).

I den länkade artikeln försvarar sig mannen själv med liknande frivillighets-argumentation (vid en fråga om det inte är sexköp) dvs citat: "Det är det väl inte, inte om det är på frivillig basis".

Om sådan argumentation skulle vara acceptabel så kan ju övriga "vanliga" sexköpare (dvs såna som betalar med pengar istället för hyra) också säga att det var på frivillig basis.

Det är naturligtvis inte "ok" med försäljning av sex i utbyte mot lägre/ingen hyra eftersom det därmed finns en sexköpare (i detta fall fastighetsmäklaren) som bryter mot sexköpslagen.

Jag skulle inte ha besvarat ett liknande inlägg som ovan om jag hade sett det på flashback och knappast heller om det hade postats på detta forum från en okänd användare, men det som jag nu tycker är beklämmande är att inlägget kom från självaste Admin som ofta hänvisar till diverse paragrafer i bostadsrättslagen.

Jag har hittills trott (men det kanske var ett misstag?) att Admin tycker att lagar faktiskt ska följas och då även sådana lagar som man själv inte uppskattar.

Om man visar att man inte respekterar att alla lagar (som naturligtvis inkluderar sexköpslagen) som har fattats av en demokratiskt vald riksdag skall följas (med bl.a. en kommentar som "Vem f-n bryr sig?") då tycker jag att man tyvärr tappar en del i trovärdighet när man kritiserar dem som inte har velat följa andra lagar (t.ex. bostadsrättslagen).
Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 09:09
Admins avatar
Systemadministratör

Cool Sexköp? Eller tjänster och gentjänster?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Tomas Visa inlägg
Man har sex frivilligt när man inte ställer några motkrav.
Kanske frågan är lite mer komplicerad än så?

Citat:
Om sådan argumentation skulle vara acceptabel så kan ju övriga "vanliga" sexköpare (dvs såna som betalar med pengar istället för hyra) också säga att det var på frivillig basis.
Visst kan de säga att det var på frivillig basis, och ofta är det väl också frivilligt, eller?
Jag är inte insatt i lagen om sexköp, men jag skulle gissa att den inte bryr sig om ifall sexköpet är frivilligt eller ej, sexköp är bara inte tillåtet
.

Citat:
Det är naturligtvis inte "ok" med försäljning av sex i utbyte mot lägre/ingen hyra eftersom det därmed finns en sexköpare (i detta fall fastighetsmäklaren) som bryter mot sexköpslagen.
Vet vi att mäklaren är en sexköpare? Om jag minns rätt framgick det inte av artikeln att detta var klarlagt.

Citat:
...men det som jag nu tycker är beklämmande är att inlägget kom från självaste Admin som ofta hänvisar till diverse paragrafer i bostadsrättslagen.
Jag har hittills trott (men det kanske var ett misstag?) att Admin tycker att lagar faktiskt ska följas och då även sådana lagar som man själv inte uppskattar.
  1. Jag är ingen paragrafryttare. Tro aldrig detta. Jag anser inte att lagen blint ska följas bara för att några enstaka personer har tyckt på ett visst sätt, ofta utan att veta omständigheterna eller ens vara intresserade av dessa innan lagen genomförs. Lagen ska följas när sunt förnuft säger att det är rätt. Lagen ska inte följas när det är uppenbart att det är till gagn för alla berörda (inte vissa) att bryta mot regelverket.
  2. Du missförstod mitt inlägg. Min kommentar handlade om medias usla prioriteringar och enda intresse av att dra in pengar, alldeles särskilt då vissa media, inte minst Metro.
  3. Sedan ställde jag en fråga vad den allmänna åsikten var om fallet.
Citat:
Om man visar att man inte respekterar att alla lagar (som naturligtvis inkluderar sexköpslagen) som har fattats av en demokratiskt vald riksdag skall följas (med bl.a. en kommentar som "Vem f-n bryr sig?") då tycker jag att man tyvärr tappar en del i trovärdighet när man kritiserar dem som inte har velat följa andra lagar (t.ex. bostadsrättslagen).
Vi kan gärna diskutera detta när det rättsligen klarlagts att det handlade om sexköp när mäklaren erbjöd reducerad/ingen hyra i utbyte mot sex från en person helt frivilligt... no strings attached.

Som en liten parentes kan jag nämna att jag är emot att kvinnor (som det ju normalt handlar om) utnyttjar sin kropp i utbyte mot gentjänster.

Jag är också emot att HSB utnyttjar medlemmars okunskap, inkompetens och bristande engagemang för egen personlig vinning, även om det inte finns någon lag mot detta förfarande av bostadsorganisationen HSB.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-01-30 klockan 09:21.
Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 13:28
oyvinds oyvinds är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: May 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
gratis hyra som inneboende i lägenhet mot sex.
Sett i perspektiv så blir det ungefär som alla sambo jag har haft som senaste åren...
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Media och bostad totiki Senaste Nytt 115 2015-04-28 22:07
Quiz om bostad tette Bostadsrättsforum 0 2012-12-17 14:43
Juristen: Jag vill inte säga att vi inte lyssnar på dem - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2010-11-04 19:21

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:22.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare