Visa ett inlägg
Gammal 2008-12-14, 01:07
fabfah1 fabfah1 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Francois Visa inlägg
Jo, man borde ta flera anbud.

Men fabfah1, varför är du mot att binda nu? När reporäntan ligger på 2% är det osannolikt att det gå ner mer, kanske lite men inte mycket mer. Om det finns ett tillfälle då man borde binda är det väl nu, eller? Att binda en del av lånet (kanske 50% eller 75%) på 4,30% på 5 år borde vara en bra idée. Då minskar man risken för förenigens ekonomi.

I vår förening hade vi allt rörligt i somras, och det kändes lite svettigt, när räntan bara givk upp. I sådana läge vill jag inte hamna igen. Vi ska försöka binda inom 6-9 månader nu...
Francois, det spelar mig ingen egentlig roll om de binder eller har rörligt så länge styrelsen har gjort en gedigen analys, tagit in offerter från minst 3 olika låneinstitut och dokumenterar beslutet. Jag har jobbat med lånefinansiering i 15år med allt från vanliga bostadslån till outsourcing av hela IT avdelningar för globala företag, så jag tycker nog själv att jag har tillräckliga kunskaper. Bara kort kan jag säga att marknadens aktörer, Konjunktur Institutet, Riksbanken, OECD osv osv räknar med fortsatta räntesänkningar. Reporäntan beräknas bottna i slutet av 2010. Riksbankens egen prognos från okt08, alltså före sänkningen på 175 punkter prognostiserade till 2% 4kv2010. Som du vet så ligger vi redan där idag. Nordeas prognos efter sänkningen är 1% i dec2010. Visst finns det uppåt risker, som att det uppdagas fler surdegar men det verkar ganska otroligt då finansinspektioner värden över har jobbat hårt. Det som jag tror skulle kunna hända är, att vi får en naturkatastrof typ "Katrina" som tvingar försäkringsbolag värden över inkl svenska som får enorma kostnader för detta då försäkringsbolag återförsäkrar. Sedan kommer ju kapitalmarknaden fortsätta att vara "nervös" och fungera dåligt under en längre tid pga det som hänt och att framtidsutsikterna ser väldigt mörka ut och vi kommer att se kortsiktiga kast i räntebanan. Banker måste ju fortsätta att tjäna pengar och då är ju fastighetslån till bostadsrätter en ganska säker låntagare, Inteckning i fastighet och samtliga medlemmar i föreningen är med och betalar i normalfallet - det är riskspridning. Sedan kan man väl också säga att det egentligen inte finns någon rörlig ränta utan det är ju egentligen 3mån fast, så ryckigheten i lånekostnader slätas ju ut.