Visa ett inlägg
Gammal 2008-12-14, 00:43
fabfah1 fabfah1 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Det finns ett stadgeenligt krav på att se till medlemmarnas ekonomiska intresse, det är även rättsligt bindande. Så det beror på situationen. Har du redan den långivare som ger lägsta kostnaderna spelar det ingen roll.

Men finns andra på marknaden med lägre kostnader är det ett formellt fel att inte begära in fler offerter.
Jag tror dock inte det förekommit att någon rättsligt instans dömt någon styrelse till skadestånd p g a. detta. Men skälet kan vara ett av fler skäl vid omfattande misskötsel från en styrelses sida.
Totiki, jag delar din uppfattning men, tyvärr är det inte brottsligt att en styrelse är "slapp och likgilltig", se lag om ekonomiska föreningar och lag om bostadsrättsföreningar. Den paragraf du hänvisar är ju en sk "portalparagraf". Däremot så har jag någonstans läst att "-styrelsen skall inhämta minst 3 offerter om värdet av detta överstiger X antal basbelopp" Det jävliga är att jag inte hittar tillbaka vart jag läste detta. Kan bara som kuriosa säga att vår kära styrelse drog in den person och företag som det har skrivits och visats på ABC nyheterna när det gäller ombildandet av bostadsrättsföreningen i Ringen, södermalm i Sthlm. Som sagt det är inte brottsligt att vara godtrogen, naiv och okunnig. Om det vore så skulle det nog vara ganska folktomt på gator och torg.