Visa ett inlägg
Gammal 2013-12-16, 23:23
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Kan kanske ses som en droppe i havet

Du har så rätt så Harald - men kanske inte alltigenom

Sedan jag började städa och plocka i grovsoprummet har det blivit en klar förbättring. Här har folk också kastat burkar med mat kvar, tidningar, pizzakartonger med pizza kvar i osv. Det har blivit mycket bättre och som det är nu, kan jag bara se att det är en eller ett par boende kvar som misslyckas. Åtminstone en av dem kan förmodligen inte särskilt mycket svenska, så jag ska helt enkelt ringa på. De senaste månaderna har jag tillbringat 1-2 timmar per vecka med att plocka, sortera och fixa kartongerna. Sedan sopar jag golven. Det är nog så att alla tycker att det är trevligare och är villiga att dra sitt strå till stacken.

Sedan har jag skrivit i vårt info-blad om hur det är att stå och gräva bland andras sopor och att det kostar oss massor när de slänger ner sakerna huller om buller. Visst har vi en del kvar att göra, det kommer nog alltid att finnas människor, som inte har en susning om hur man stampar eller skär sönder en kartong eller inte ids eller tycker att de inte behöver bry sig.

Jag vill tro och hoppas att man med information kan få många att tänka efter lite. Om inte annat när man talar om att det påverkar avgifterna/hyrorna. Man kan också tala om att matavfallet blir till biogas, så det är miljöhänsyn också.

Idén med att skriva en lathund om var man ska kasta respektive sopor tror jag på. Tillsammans med den kan man också märka kärlen tydligare, t ex att inget matavfall får kastas i de vanliga sopkärlen. Jag tror dock att lathunden inte får bli alltför detaljerad, då orkar ingen läsa den.

Som en sista utväg får man väl stänga igen och bara ha öppet vissa tider, då det är bemannat. (ungefär som på vanliga återvinningscentraler, där de står och tittar igenom säckarna).

För de större sakerna har vi en container en gång per år.

Även de små utgifterna blir ganska stora när man lägger ihop dem Det är klart att du kan fråga styrelsen om kostnaderna. Här betalar vi t ex ca 300:- per 1 kbm kärl med "osorterat".
Svara med citat