Visa ett inlägg
Gammal 2021-08-08, 22:57
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Rent juridiskt så har inte suppleanten rätt att sluta avtal för föreningens räkning.

Men frågan är om man skall bråka så mycket om denna faktura. Visst överlapp i planerat mot utfört trädgårdsarbetet lär det ju ha blivit. Om inte suppleanten och trädgårdsföretaget öppnar upp för en jävssituation så skulle jag ha betalat skäligt för utfört jobb mot planerad omfattning. Sedan skulle jag ha meddelat alla inblandade om fakta i den uppkomna situationen. Alternativt skulle jag bara ha betalt rakt av om det skulle kunna leda till en rättsprocess mot föreningen eller leda till att föreningen får ett
dåligt rykte som sedan kan vara en nackdel.

En brasklapp är om suppleanten tidigare varit ledamot och denne då tidigare anlitat samma trädgårdsfirma. Trädgårdsfirman skulle då kunna anses gå på det tidigare mandatet för nuvarande suppleanten. En förening kan bli bunden av ett avtal om avtalsparten skäligen kan anta att den avtalar med rätt person.

T ex om en styrelse väljs under felaktiga former så kan den felaktiga styrelsen teckna giltiga avtal då avtalsparten inte har någon anledning att tro att den inte avtalar med rätt part, varvid föreningen blir bunden av detta.
Svara med citat