Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-15, 12:18
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Jag skulle nog se problemet från andra hållet. Hur drivs en förening med x medlemmar optimalt? Och lösningen skiljer sig mellan en liten och en stor förening.
Får man be om en utveckling av tankegångarna. Rent teoretiskt borde "lösningen" inte behöva göra det? Med samma rutiner för hantering av samma problem, borde stora föreningar ge s k mängdrabatt. Men jag anar att detta inte är enkelt att visa. Isåfall varför inte? Vad händer i eskaleringen av föreningsstorlek?

Citat:
Det är nog lättare att ändra arbetssätt än antalet medlemmar menar jag.
Några tankar om saken? Från vad till vilket?

Citat:
Det kan ju vara en komplicerad affär att fusionera två föreningar
Ja här är det lätt att inse att stora komplikationer finns i form av ålder på husen, konditionen, marken, läget etc. Vem blir mest förlorare vinnare ?Massor av svåra värderingar som inte går att komma runt.

I vart fall kostar det inte så mycket att försöka gå in i en granskning/diskussion utifrån båda håll. Går det att överhuvudtaget visa att stora föreningar ger bättre lönsamhet, eller bättre förvaltning, eller bättre service. Eftersom mig veterligen inga forskningspengar pytsats in i denna intressanta problematik bör vi fortsätta att diskutera häftigt själva.
Svara med citat