Visa ett inlägg
Gammal 2013-12-03, 10:45
anco anco är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Om det är allt som står i era stadgar så gäller väl inte det som du hittat på andra sidor. Det rör nog andra föreningar än din förening.
Rent generellt så brukar det vara så att även de som valberedningen inte nominerat är valbara till föreningens poster (förutom om stadgarna begränsar vilka som fär väljas till olika poster).
Det är ju därför jag undrar om jag ska:
skicka in en motion om tex stadgeändring ang detta eller om det räcker med ett policybeslut taget på ett styrelsemöte för att förhindra att detta uppstår igen.

Jag vet att nya namn kan komma upp på ett årsmöte till valbara poster men det borde ju vara tämligen omöjligt att poströsta på dessa namn iom att poströstningen ska vara sekreteraren tillhanda 1 vecka innan årsmötet och då gäller de väl endast kända namn?. Vill man rösta på årsmötesdagen är man väl där personligen eller skickar ett ombud med fullmakt som ska röst åt dig.

hittade även detta i stadgarna:
§12 Kallelse till ordinarie årsmöte och föreningsmöte, med förslag till dagordning, eventuella motioner och
valberedningens förslag inklusive redovisning av samtliga nominerade, ska skickas ut till
medlemmarna senast 21 dagar i förväg. Endast ärenden som angivits i kallelsen kan tas upp för beslut
på mötet.
Svara med citat