Ämne: Hemsida
Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-04, 11:41
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dante Visa inlägg
Finns det ingen nackdel med att sidan är helt öppen för alla? Det finns ju en "internetskräck" bland en del äldre människor. Man vill inte att alla skall kunna gå in och läsa om aktiviteterna i bostadsområdet. Tänk om man t ex skulle göra en bussresa till Danmark och "tjuven slår till". Ja, det är lite nojigt men sant.
Jag tycker inte det du nämner är skäl nog att tveka i valet mellan smusslandet eller öppenheten.
Om vi tänker oss en framtid där:

1 alla föreningar har hemsida.
2 alla kan enkelt (om de vill och har intresse) jämföra sina resultat med andra föreningars.
3 alla föreningars hemsidor har en väl synlig länk till detta forum.
4 alla kan här ta upp saker de undrar över, till öppen diskussion med massor av andra medlemmar med stora erfarenheter och kompetenser.

Fundera över vilka möjligheter som då skulle öppna sig för oss alla att lära, och lära av varandra.
Misstag kunde observeras, och varnas för, innan alla ramlat i samma fälla. Innovationer, som visat sig ge vinster, kunde snabbt spridas och tillämpas av flera.
Bara själva attityden, att agera öppet, samtalande med varandra, skulle innebära en revolution.
Behöver man ens fundera längre än så för att inse att framtiden, omöjligen kan få styras av "gamlingarnas skräck".
Går det att demokratisera Afrika, borde det även kunna ske i Svennarnas bostadsrättsföreningar.
Jag har ofta funderat över frågan om fördelar, respektive nackdelar med små och/eller stora föreningar.
Hur ska vi någonsin få något bra svar, och till stånd någon vettig intern utbildning, om alla föreningar tiger och hemlighåller. Inte ens föreningarnas egna medlemmarna får veta vad styrelsen vet eller gör.?
Med stor möda har jag letat fram och knappat in några föreningars månadskostnad/kvm boarea.
Funnit att det redan i mitt ytterst ringa material finns oförklarligt stora skillnader. Jag ser värden på över 80kr/kvm, men också under 10Kr/kvm. Detta är säkert bara skrap på ytan. Skillnaderna är sannolikt mycket större i ett större material. Vad beror dessa skillnader på? Det går inte för oss att idag studera. I en öppen värld, där kommunikation och samarbete vore honnörsord, skulle saken vara helt annorlunda.
Vad är ett rimligt styrelsearvode?
Jag visade i annan tråd en kurva över några föreningars styrelsearvoden. I små föreningar ses fullständigt oförklarliga skillnader. I många föreningar ingen ersättning alls, i några föreningar mycket höga, ända upp till i något fall 300 000kr/år. Det behöver inte vara orimligt. Kanske finns förklaringar? Men behöver vi finna oss i en situation som utestänger oss från att ta reda på orsak och verkan.

Nej jag kan inte se någon nackdel värt att ens nämna, vid sidan av mängden av galenskaper som nuvarande smussel, starkt understött och dirigerat av "vinnarna/parasiterna" HSB SBC m f, leder till.
Svara med citat