Visa ett inlägg
Gammal 2021-04-07, 12:38
framtand framtand är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2017
Standard Hantera den 'ekonomiska och administrativa förvaltningen' själva?

Vi är en pytteförening på 8 lägenheter, jag är ordförande. Vi har tröttnat på HSBs nonchalans, även om vi fullt ut förstår den. Så vid senaste mötet beslutades det att vi skulle säga upp detta avtal och ta över det själva (en person med erfarenhet av att driva egna företag skulle bli 'kassör' och ta uppdraget).

Problemet är ju att jag inte har full koll på vad som krävs. Jag har kollat med både Fortknox och bookia och båda företagen va helt 'jomen det är inga problem', men jag skulle ändå behöva en punktlista.

Sie-filen importeras in i dessa program, och sen kopplar man det till ett bankkonto, och så ser man till att autogiro sköter inkommande och utgående pengar till rätt 'konto' i programmet. Sen en gång per år trycker man på en knapp som heter 'bokslut' och skickar in detta till Skatteverket när de efterfrågar detta?

Är det allt?

Vi är fortfarande medlemmar i HSB, så det ligger ett revisorkrav tills vidare och jag antar att vi fortfarande kan köpa och sälja lägenheter och bara skicka in köpeavtalet för registrering?

Jag har tittat igenom en mängd olika offerter och specifikationer på dessa avtal, men det är fyllt med service och tjänster vi aldrig kan nyttja. Vi behöver bara en skjuts i rätt riktning, kan någon bistå med lite visdom?
Svara med citat