Visa ett inlägg
Gammal 2021-03-11, 10:19
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Beroende på hur det ser ut logistiskt så kanske man passerar en trapphusdörr med passage bricka. Då kan man ju titta i loggarna vilka brickor som öppnar dörrarna. Med dessa loggar (vidimerad av 3:dje part) så tror jag man kanske skulle kunna få rätt i tinget. Överlag så har jag hört och läst horribla historier där tingsrätt dömt till fördel för andrahandsuthyraren så jag kan inte rekommendera att man ska gå den vägen.

Den skada som uthyraren orsakar är ju moralisk och 10% årligen av ett prisbasbelopp. Som jag ser det så om styrelsen kan lägga tid på annat som resulterar i mer värde för föreningen än att jaga dessa 10% så tycker jag man skall prioritera detta.

I vår föreningen har vi beslutat att inte aktivt jaga efter boende pga detta. Vi vill inte lägga pengar på en rättsprocess. Vi har dock tagit beslutet att medlemmar som misstänks hyra ut i andra hand endast kommer att få den service som lagen föreskriver. Man är t ex inte skyldig att svara på frågor förutom på föreningsstämman. Det finns fler saker men det är inte så kul att vara bostadsinnehavare om man inte får hjälp av sin förening när man behöver det.

Man kan ju även köra igång en aktiv kampanj med rekommenderade brev och postade meddelande och hota om en rättsprocess. Ibland räcker det att hota.

Men att just gå till domstol kostar juristpengar. Så om man inte har en jurist i styrelsen som kan arbeta pro-bono skulle jag inte ta det så långt.
Svara med citat