Visa ett inlägg
Gammal 2021-09-21, 15:06
Joaking Joaking är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2021
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Hej,

osäker på om du förstod mitt svar fullt ut. Ja jag förstod att detta skulle byggas i hallen "med väggar runt om" = i garderob.

Problemet för föreningen är ni får en golvbrunn som är dåligt övervakad. Det spelar ingen roll vad er innehavare ger för löften - till slut kommer det att uppstå ett stopp i denna brunnen och då blir det ett vatten läckage när maskinen tömmer.

Poängen med att ha tvättmaskinen i badrummet är att "reservavloppet" (vilket alltså är duschens golvbrunn) ständigt övervakas och regelbundet rensas i och med att duschen används så mycket. Alltså leder ett stopp i tvättmaskinens avlopp (eller ett läckage/fel på maskinen) i allmänhet inte till att det uppstår en vattenskada.

Det ligger i tvättmaskinens natur att dess avlopp kommer korka igen ibland. Detta beroende på att tvättvattnet även tar med sig kvarglömda prylar ur kläder, detaljer från kläder som knappar, nitar, snäppen mm och även rena textilrester. Jmfr med diskmaskinen i köket där tvättvattnets beskaffenhet har betydligt mindre tendens att orsaka ett stopp i avloppet.

Så till frågan. Ja ni kan säga nej så klart. Allt ingrepp på föreningen gemensamma system (som vatten och avlopp ju är) kräver godkännande från föreningen just av själva anledningen att föreningen inte skal behöva acceptera bygglösningar som framgent kommer orsaka kollektivet ökade kostnader.

Sedan lite nyfiken. Om ni en innehavare är så angelägen om att installera en tvättmaskin i lägenheten trots att badrummet uppenbarligen är för litet för detta - hur är det med föreningens gemensamma tvättstuga/tvättstugor? Måhända är det här styrelsen skall rikta sitt fokus och fundera på varför en innehavare anser sig behöva tvätta hemma i lägenheten?

Trots allt är ju den gemensamma tvättstugan både billigare och miljövänligare och faktiskt även mer praktisk när man väl kommit in i rutinen att använda denna. Tvätten blir ju helt klar och kan skuffas undan på ett par timmar jmrt med alla dessa envisa "tvättmaskin - i lgh -lösningar" som innebär att tvättandet fastnar i en evighetsspiral med tvätt hängandes på tork i vardagsrum eller badrum hela veckan runt!

Jo, jag tänkte garderob som i en garderob, men jag förstår vad du menar.

Varför folk vill ha tvättmaskin i sin lägenhet kan jag inte svara på, smaksak?
Men vi saknar hissar i vår fastighet, då tycker folk det är bekvämare att tvätta hemma än att gå från 3e våningen ner mer allt. ?

Tack för informationen.
Svara med citat