Ämne: extra stämma
Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-24, 09:44
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Ett steg i rätt riktning är när man inser sina brister, när man i samma stund analyserar sina begångna fel och försöker ställa till rätta. DÅ har man kommit en liten bit på vägen.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Granne Visa inlägg
Nu är det så att denna styrelse gör många fel, men äntligen försöker dom rätta till och göra rätt när jag påtalar felen. Jag har till och med fått igenom en stadge utbildning.
Citat:
Utbildning är bra, men om man ska utbilda alla som rullar i genom en brf's styrelse, ja då kan man ha stora kostnader att handskas med. Mitt förslag i styrelsens arbete är att skaffa rutiner. Exempel på tillvägagångssätt i styrelsens beslutskedja.
  1. Frågor/förslag/idéer i styrelsen. Man kan se detta som att när frågan väcks det är då arbetet börjar för ledamöterna inom styrelsen. Vissa frågor är enkla som att förankra löpande fakturor som för energi, fastighetsskötsel mm. Svåra frågor brukar vara större ombyggnation, enskilda medlems frågor mm. Fråga/förslag/idéen kan komma från medlem, ledamot, utomstående, entreprenör mm.
  2. Frågan/förslaget/idéen diskuteras inom styrelsen och dokumenteras som fråga/förslag/idé. Detta kan benämnas som att styrelsen börjar behandla frågan.
  3. Styrelsens ledamöter granskar frågan/förslaget/idéen, detta gäller alla ledamöter. Om det finns personer inom styrelsen som inte vill eller har förmåga att granska fakta och sätta sig in i frågor, då har inte dessa i styrelsen att göra enligt min mening.
  4. Det gäller att alla frågor granskats och förankrats inom styrelsen innan beslut. Styrelsen skall även kontrollerat att beslutet inte strider mot stadga och lag
  5. När man inom styrelsen bedömer att man har information som anses som relevant, då ska styrelsen anta frågan/förslaget/idéen eller förkasta den. Detta är den svåra biten om man inom styrelsen inte kan finna enighet eller att någon eller några känner osäkerhet. Då har man möjlighet att votera inom styrelsen för att kunna komma fram till ett beslut. Styrelsen kan även vända sig till medlemmarna för att förankra beslutet på en bredare nivå.
Jag får visserligen slåss för att de ska inse sina misstag, men samtidigt inser jag att människan är felbar.
Citat:
Alla gör fel. Lagarna gör ingen värdering i om man gör fel, på följd vid juridisk prövning ska inte ta hänsyn till detta.
Det som är värre är väl att styrelsen är demokratiskt vald, och nu ska vi ha en stämma där styrelsen skall avsättas.
Citat:
Det är detta som är demokrati och enligt mig är demokrati oftast bra, det är inte alltid säkert att de andra alternativet är bättre. Men om man är desperat då gör man vad som krävs för att få till en förändring.
Citat:
Att sitta i styrelsen är enligt mig ingen tävling om popularitet, utan en administrativ uppgift som styrs av stadga och lag. Alla kan inte gilla alla.
Det är ju inte sämre skick på styrelsen än att man kan välja om på ordinarie stämma.
Citat:
Att ifrågasätt styrelsens mandat är varje medlems rättighet om en minoritet av medlemmarna driver denna fråga, då är det bara att gilla läget och svälja sin stolthet
Men var lugn, mer information kommer efter 12 april och säkert fler frågor.
Jag tror att de största orsakerna till konflikter i föreningar mellan styrelse och medlemmar. Information av låg kvalité, att inte vara lyhörd, och bristande kompetens och dåligt förankrade beslut.

Styrelsens bästa och enda verktyg i sitt arbete är stadgan, bostadsrättslagen, föreningslagen, årsredovisningslagen, "revisorn", hyreslagen, brottsbalken, läs och skriv förmåga, papper och penna. Att inte använda verktygen kan ge problem, så mitt förslag är att alla dessa verktyg ingår i alla ledamöters verktygslåda och att det åläggs ledamöterna att använda dessa.

Senast redigerad av Admin: 2011-03-26 klockan 13:33.
Svara med citat