Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-15, 21:02
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Är datoriseringen bara av ondo?

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Skrivare och papper och toner, kanske en hub för nätverk så att de som bor i närheten kan slippa betala egna abonnemang. En telefon är väl bra att ha på kontoret.
Ja, det är ju en helt annan fråga än den som var aktuell här (enligt min och Haralds tolkning av den kortfattade frågan). Självklart ska föreningen ha en dator med allt vad som hör till. Det är väl givet för alla och envar?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Ser just ingenting som datorn bidragit till som gjort livet bättre i föreningarna, tvärtom!
Det beror ju i så fall inte på datorn eller uppkopplingen, utan på dem som använder datorn, och då kanske val av ledamöter inte skötts på bästa sätt?

Citat:
Om en förening har valt en styrelseledamot utan dator då skall givetvis föreningen betala kostnaderna för den.
Det ser jag ingen som helst anledning till. Men som jag redan påpekat så talar vi om ett problem som i praktiken inte finns, så det finns kanske viktigare frågor för oss att lägga vår energi på?

Citat:
Det finns ingen anledning till att förkasta en duktig person som vill göra en insats i sin förening p g a att den inte äger dator.
Återigen, jag tror det blir väldigt svårt att hitta en ledamot som;
1. inte äger en dator.
2. inte kan använda föreningens dator
.

Finns det ledamöter som vill ha en personlig dator med personlig internetuppkoppling så får de vackert bekosta detta själv. Annars har de inte i styrelsen att göra, enligt mig (och jag säger inte att det inte finns undantag).

Förbrukningsmaterial är en annan sak.

Citat:
Jag har väldigt många unga runt mig och det är ytterst få som har dator i bostaden. De har den på arbetet.
Det stämmer inte med statistiken, och låter mycket, mycket, mycket märkligt. Minst 90% av Sveriges befolkning har en dator (eller flera datorer). Lika många har tillgång till Internet. Men har de dator på sitt jobb så är ju problemet löst.

Jag tror därför att de utan dator ganska lugnt kan uteslutas som aktuella för förtroendeposter i en brf.
Skulle det högst osannolika inträffa att man hittar någon som är lämplig för ett uppdrag i styrelsen där denna person inte har tillgång till dator så förstår jag inte varför medlemmarna ska betala för denna persons dator. Ser ingen som helst logik i detta eftersom föreningens dator i så fall får användas
.

Citat:
Det andra argumentet är viktigare, nämligen att det förutsättes att en bättre förvaltning sker via dator. Faktiskt är det tvärtom
Mjae, jag är nog av diametralt motsatt åsikt. Blir förvaltningen sämre om modern teknik används så är det inte teknikens fel. Felet ligger hos dem som valt personerna som ska använda tekniken.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-04-15 klockan 22:05.
Svara med citat