Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-24, 13:29
carl-jesper2 carl-jesper2 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard Skatteberäkning

Det börjar klarna hur man ska gå tillväga. Det svåraste steget verkar vara hur det hanteras skattemässigt.

Jag tolkar det som att den som delar upp lägenheten och säljer ett rum ska deklarera att denne flyttar och köper en ny mindre lägenhet (även om det fysiskt är samma lägenhet om än mindre):
- hennes inköpspris: 500 000 kr (1980)
- hennes säljpris: 8 miljoner kr (2012) - bedömt marknadsvärde
- hennes köppris: 7 miljoner kr (2012) - bedömt marknadsvärde
- mitt köppris: 1 miljon (2012)

- hennes reavinst: 7,5 miljon kr (2012)
- hennes skatt: 22% * 7,5 miljoner kr = 1,65 miljoner kr

Om detta stämmer så finns det inga incitament att sälja ett rum eftersom skatten äter upp hela intäkten.

// Jag fick följande klargörande från Skatteverket när jag ställde frågan //

Jag förstår det som att bostadsrättsföreningen är med på ändringen av bostadsrätternas storlek samt att den ekonomiska planen för föreningen skrivs om.
Grundprincipen i det ställningstagande du hänvisar till gäller, men det blir ändå lite annorlunda i er situation eftersom det är två bostadsrätter som ändrar storlek.

Ni ska deklarera era försäljningar av lägenheterna till föreningen.
Båda två lägenheterna säljs till föreningen. Sedan säljer föreningen de nya lägenheterna (med den ändrade ytan och
andelstalet) till er.
Om ni uppfyller kriterierna för uppskov kan ni söka detta i samband med att ni deklarerar försäljningen.

För den part som efter överlåtelsen har en mindre lägenhet gäller följande:
Marknadsvärdet på den nya bostaden plus den kontanta ersättning personen får vid överlåtelsen, ses som ersättning för den bostadsrätt som upplåtits till föreningen.
Den nya lägenheten anses anskaffad för marknadsvärdet.

För den part som efter överlåtelsen har en större lägenhet gäller följande:
Marknadsvärdet på den nya bostaden minus den kontanta ersättning personen lämnat vid överlåtelsen, ses som ersättning för den bostadsrätt som överlåtits till föreningen. Den nya lägenheten anses anskaffad för marknadsvärdet.

Med vänliga hälsningar

Skatteverket

Senast redigerad av Admin: 2014-07-12 klockan 05:01.
Svara med citat