Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-21, 23:46
oyvinds oyvinds är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: May 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Galina Toll, VD i HSB Kristinehamn, är bara pinsam i sina uttalanden.

Antingen är okunnigheten bortom all hjälp i HSB eller så har HSB inga som helst hämningar att ljuga medlemmarna rakt upp i ansiktet.
Ordföraren i Brf Kristinehamn K1, Aage Richard Anthonsen, sto upp på stämman ifjor och påstod att enligt HSB kan styrelsen i en BRF låsa sig in var dom vill precis när dom vill utan varning. Vi kan nu utgå att han fick det här ifrån HSB Kristinehamn. Då jag frågade Galina Toll i e-post med Disposition-Notification-To om HSB Kristinehamn har uttalat något slikt läste hon den, men hon svarade inte.

HSBs riksforbud är har ett annet syn:

Citat:
Ursprungligen skrivet av HSB
Nej, föreningen får inte använda reserv- eller huvudnycklar för att bereda sig själva tillträde till en lägenhet om man inte i ett särskilt avtal kommit överens om det.
Föreningens rätt att komma in i en lägenhet
Galina Toll och HSB Kristinehamn är inte alltid på linja med HSBs Riksförbund.

Citat:
"Under fjorårets föreningsstämma var det en av medlemmarna i K 1 som spelade in föreningsstämman utan att deltagarna visste om det."
Jaha?
Hur vet någon detta... om ingen visste om det?
Jag har berättat om det i efterhand.

Citat:
"När stämmoordföranden under årets föreningsstämma frågade samma medlem om han hade med sig inspelningsutrustning och om han hade för avsikt att använda den under mötet ska han ha svarat "Det har du inte med att göra".
På frågan om han vill lämna in inspelningsutrustningen ska han ha svarat "Det har du inte med att göra"."
Medlemmen gjorde alltså som han skulle och svarade inte på frågan.
Därmed vet ingen, varken då eller nu (inte ens jag idag, och det har ingen betydelse för något heller), om medlemmen spelade in stämman eller ej.
Det är vel completely obvious för alla att jag är "Medlemmen". Och jag hade undersökt på förhand...

Citat:
"Föreningsstämman bestämmer
Medlemmen blev därefter ombedd att lämna möteslokalen, men nekade."
Ja, klart att medlemmen inte lämnade lokalen. Medlemmen har lagstadgad rätt att deltaga på föreningsstämman, och föreningsstämman står inte över lagen.

Att mötesordförande bad medlemmen att lämna lokalen är ytterst uppseendeväckande!
Klart jag tog det ljungt. Jag lar inte andra trampa på mig.

Citat:
"Efter omröstning fråntog föreningsstämman, med stor majoritet, medlemmen dennes rösträtt."
Detta är således absolut inte förenligt med lag.

"- Kan en föreningsstämma verkligen frånta en medlem rösträtten när denne ombetts att lämna möteslokalen, men nekar att göra det?"
Varför en så lång och omständig fråga? Det hade räckt med; "Kan föreningsstämman frånta en medlem rösträtten?".

Svaret är att föreningsstämman, kan göra precis vad den vill. Medlemmarna kan t o m på stämman offra unga oskulder till gudarna om de så önskar.
Men sedan är det en helt annan sak om det är förenligt med svensk lag. Det är inte förenligt med svensk lag att frånta någon dennes rösträtt pga att man misstänker att medlemmen spelar in stämman! Detta är ställt bortom allt rimligt tvivel, oavsett vad den uppenbart okunniga Galina Toll säger! Hur kan man vara VD på HSB och yttra dylika dumheter?

"- Föreningsstämman är det högsta beslutande organet i K 1. Om föreningsstämman röstar för att medlemmen ska mista rösträtten, ja då är det det som gäller, säger Galina Toll."
Som sagt, föreningsstämman är fri att på stämman bryta mot alla lagar som finns, men sedan är det en helt annan sak om de kommer undan med det.
Dom har redan kommit undan med det här (hittils, vi för se hur det går når jag skickar inn klander av stämman).

Det är inte mycket jag och dom andra i föreningen som tycker det här är helt konstig kan göra?

Citat:
Vem är Jan I. Thorsen? Journalist?
Var har denna text publicerats och när? I Sverige?

Fortsättning följer.

Se även;
Stadgeändring äldreboende
"Platåposten" är en tidning Brf Kristinehamn K1 gir ut i samarbete med HSB Kristinehamn. "Platåposten" har fyra utgåver i året. Side #1:

Jan I. Thorsen är ett medlem i Brf Kristinehamn K1 som fungerar som journalist för "Platåposten".

Mer om Kristinehamn K1 på det här forumet:
>Nekade rösträtt på stämma
>Stadgeändring äldreboende
>Styrelsen låser sig in i lägenheter jämt
Svara med citat