Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-15, 16:01
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Överlåtelse av bostadsrätt till brf är avyttring; kapitalvinstbeskattning

Citat:
Ursprungligen skrivet av FranzJaeger Visa inlägg
Skatteverket
Då jag på diverse forum i ämnet sett att folk har hävdat processen är sådan att föreningen köper de befintliga bostadsrätterna och att man sedan köpte tillbaka de nybildade bostadsrätterna med justerade andelstal av föreningen. Detta skulle då potentiellt innebära att inblandade tvingas skatta för den vinst som då realiseras. Jag ville få detta bekräftat och ringde därför Skatteverket. De tyckte detta lät mycket konstigt och förstod inte alls varför detta skulle ske och enligt samen jag pratade med så hade de inget intresse av detta då de inte ansåg att någon egentlig försäljning hade skett.
Jag vet inte hur de resonerar i Norrland men läs gärna sidan 990, sista stycket i bifogad handledning:
Handledning för beskattning av inkomst vid 2012 års taxering
"Sammanläggning och uppdelning av bostadsrätt
Överlåtelse av bostadsrätter till bostadsrättsföreningen är en
avyttring som medför kapitalvinstbeskattning även om bostads-
rätterna därefter sammanläggs till en ny bostadsrätt som upplåts
till överlåtaren.
Ersättningen för de överlåtna bostadsrätterna är
marknadsvärdet på den nya erhållna bostadsrätten, vilket för-
delas på de överlåtna bostadsrätterna efter hur deras marknads-
värde förhåller sig till varandra.
Motsvarande gäller när en bostadsrätt överlåts för att bilda
två eller flera nya bostadsrätter
(Skatteverket 2006-06-19, dnr 131 380192-06/111).
"

Eller detta ställningstagande:
Skatteverkets ställningstaganden, Kapitalvinst - sammanläggning eller uppdelning av bostadsrätt 2006-06-19 (dnr 131 380192-06/111)
"Överlåtelse av bostadsrätter till bostadsrättsförening är avyttring. Kapitalvinstbeskattning sker även om bostadsrätterna sammanläggs och bildar en ny bostadsrätt som upplåts till överlåtaren(byte). Ersättningen för överlåtna bostadsrätter utgörs av marknadsvärdet på den nya bostadsrätten. Vid kapitalvinstberäkningarna fördelas ersättningen på överlåtna bostadsrätter efter hur deras marknadsvärde förhåller sig till varandra.

Motsvarande gäller när en bostadsrätt överlåts för att bilda nya bostadsrätter.
"

Även SBC har skrivit en del: http://www.sbc.se/Documents/bostadsr...kt_2009_09.pdf

Hur kan man påstå att ingen egentlig försäljning skett? Grannen har ju inte kvar ett av sina rum efter affären och får pengar i näven. Vad ska man kalla den händelsen om inte en försäljning?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-12 klockan 04:58.
Svara med citat