Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-13, 12:19
Ford P Ford P är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Jo, men då klarnar det lite.

Detta tror jag är fel, jag tror styrelsen gör helt rätt och att de har stöd i BRL.
Motivet verkar vettigt, och jag kan inte se att det är till nackdel för innehavaren, mer än om det skulle vara så att de är så sugna på denna förändring, att de efter stadgeändring "mobbar ut" innehavaren, för att få igång sitt projekt.

BRL Kap 6 § 9:

Och BRL kap 9 § 23:

Som synes tolkar jag det som att du måste ha gått med på beslutet, för att en ändring skall vara möjlig. Därmed faller hela frågan om inte styrelsen lyckas "sälja in" projektet även till dig.

Fundera på de ekonomiska konsekvenserna. Skulle det kunna vara så att du till och med kan sälja dyrare till föreningen än till öppna marknaden? Är de så pass intresserade att de driver upp din framtida försäljning? I så fall ett guldläge, för dig.
Men i detta fall ska inte bostadsrätten göras om till lokal, utan till flera bostadsrätter. Därmed är inte 6 kap 9 paragraf aktuellt här.

BRL 9 kap 23 paragraf är viktigt här. Kopiera ett ex till alla medlemmar på stämman. Det borde vara tillräckligt för att få frågan avklarad.

Och det är klart att som Harald säger, du kan ju försöka vända detta till din fördel och sälja dyrare till föreningen. Men för att göra det behövs det ingen stadgeändring och framförallt ska det inte inskränkas på din rätt att sälja till den du vill. Vem vet, kanske du har en släkting som bor granne med dig och du vill sälja din lägenhet till denna till ett lägre pris?

Jag tycker fortfarande att en styrelse som kommer med denna typ av motioner skall bytas ut; tycker inte de gör det bästa för att se till dina ekonomiska intressen.
Svara med citat