Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-13, 12:06
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jo, men då klarnar det lite.

Citat:
Du har inte berättat omständigheterna, men nej, det är inte möjligt att lägga in i stadgarna att föreningen har förköpsrätt på enskild medlems bostadsrätt.
Detta tror jag är fel, jag tror styrelsen gör helt rätt och att de har stöd i BRL.
Motivet verkar vettigt, och jag kan inte se att det är till nackdel för innehavaren, mer än om det skulle vara så att de är så sugna på denna förändring, att de efter stadgeändring "mobbar ut" innehavaren, för att få igång sitt projekt.

BRL Kap 6 § 9:

Citat:
Rätt att lösa bostadsrätt till lokal

9 § En bostadsrättsförening får i sina stadgar ta in ett förbehåll om att föreningen eller medlemmarna vid övergång av bostadsrätt till lokal skall ha rätt att lösa bostadsrätten. Stadgarna skall i så fall ange i vilken ordning lösningsrätten skall tillkomma föreningen eller medlemmarna, inom vilken tid lösningsrätten skall göras gällande hos förvärvaren samt efter vilka grunder ersättning för bostadsrätten skall bestämmas och inom vilken tid den skall betalas. Lag (1992:505)
Och BRL kap 9 § 23:

Citat:
Ett beslut som innebär att en medlems rätt att överlåta sin bostadsrätt inskränks eller att förbehåll enligt 6 kap. 9 § införs, är giltigt endast om samtliga bostadsrättshavare vars rätt berörs av ändringen gått med på beslutet.
Som synes tolkar jag det som att du måste ha gått med på beslutet, för att en ändring skall vara möjlig. Därmed faller hela frågan om inte styrelsen lyckas "sälja in" projektet även till dig.

Fundera på de ekonomiska konsekvenserna. Skulle det kunna vara så att du till och med kan sälja dyrare till föreningen än till öppna marknaden? Är de så pass intresserade att de driver upp din framtida försäljning? I så fall ett guldläge, för dig.
Svara med citat