Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-05, 12:32
Ford P Ford P är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Vi antar att du har en poäng här och att styrelsen känner sig nödgad att ta ansvar för fastigheten eftersom ägarna inte förstår.
Ok, låt oss göra detta för att testa mitt förslag. Inte säkert att jag tänkt på alla de aspekter du lyfter fram.

Citat:
Menar du att det är god ekonomi för föreningen att kostnaderna läggs på fastigheten genom avskrivningarna och bakas in i avgifterna? Gäller detta resonemang endast dörrar, eller är det ett generellt resonemang?
Har du då tänkt bort att lägenhetsinnehavaren kan använda sig av ROT-avdrag, vilket styrelsen inte kan?
Rent principiellt så ska inte ROT användas för sådant som ligger på bostadsrättsföreningens ansvar. Håller med om att det kan bli mer fördelaktigt för medlemmen, men blir omöjligt att genomföra om det ska finansieras via andelstal.
Om bytet görs pga att det måste göras av tekniska orsaker (inbrottsrisk är enorm, brandcell mm) så kan det räknas som en nyinstallation och avskrivas utifrån teknisk livslängd.

Men du har helt rätt i att om det blir billigare för alla med ROT, då bör man nog överväga det. Men vad händer om några medlemmar vägrar byta eller redan maxat sitt ROT-avdrag för inkomståret?

Citat:
Avskrivning i fastigheter baseras på livstidskostnader. Gamla dörrar i K-märkt är färdigbetalda sedan länge. De står där helt gratis. Dvs ett ekonomiskt PLUS för föreningen enligt avskrivningsmodellen. Att riva ut dem inkl det affektionsvärde de har, är det verkligen god ekonomi för föreningen?
Nej, naturligtvis är det dålig ekonomi, men nu utgår jag från ett läge där det bara måste göras av vissa skäl (osäkert dock om det finns dörrar som är så pass dåliga att de inte klarar brandsäkerhetsaspekten - är ingen dörrexpert).

Jag bor själv i ett sekelskifteshus och önskar att det gamla hade bevarats bättre. Har en modern tråkig säkerhetsdörr, men hade mycket hellre haft en fin gammal dörr.

Citat:
Ny investering: Gallergrind har troligtvis väldigt lång avskrivningstid och är därför en sundare investering jämfört med nya säkerhetsdörrar vars kvaliteter troligtvis ger avsevärt kortare livstidskostnader.
Har du räknat på det också?
Om bytet har att göra med inbrottsrisk så håller jag med dig - grinden kan vara ett lika bra val. Ur ett brandsäkerhetsperspektiv tror jag inte den hjälper så mycket.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Jag tycker de kastar våra pengar i sjön samtidigt som de höjer avgiften.
Förlåt Silva, jag diskuterar en generell frågeställning. Inte ert specifika.

Att byta dörrar i ert fall är naturligtvis helt vansinnigt.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-11 klockan 18:44.
Svara med citat