Visa ett inlägg
Gammal 2020-10-14, 12:35
Kenroh Kenroh är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2020
Standard tillrättalagd årsstämma

Jag blev tillfrågad av valberedningens ordf. tillika vicevärd om jag ville ingå i styrelsen bara några månader efter att ha flyttat in, jag tackade ja för att i första hand få insyn då det förekommit mycket klagomål på vicevärd och styrelse. Jag märkte ganska tidigt av att det inte var styrelsen som satt vid rodret utan vicevärden som tidigare arbetat som både vicevärd och fastighetsskötare, numera som enbart vicevärd och närmar sig 80 år med en väl tilltagen årslön. Jag märkte tidigt att det inte var någon ordning eller struktur på mötena och vicevärds och styrelsearvodena var väldigt höga.

Som sagt så hann vi inte mer än att flyttat in förrän grannar berättade hur föreningen styrdes och hur framförallt vicevärden överkonsumerade och rent allmänt var slösaktig med föreningens medel.

Vicevärden leasade en tjänstebil som på knappa 9 mån rullade 600 mil och kostade oss närmare 60 000 kr under den tiden, finns inget behov alls av någon tjänstebil och merparten av alla mil är privata resor.

När så den nya HSB-portalen lanserades under våren så kunde jag gå in och kolla företagsfakturor och kontoböcker och den läsningen var inte rolig att behöva ta del av, en misshushållning som var skrämmande.

Ett stort antal medlemmar försökte att få bort sittande styrelse och trots att vi var fler fysiskt närvarande röstlängder så röstades vi bort av stämmordf som var inhyrd av sittande styrelse.

Har skickat ett antal dokument till Borevision som jag laddat ner från portalen och som jag hoppas de kollar upp men tyvärr har jag ingen större tilltro till den externa revisionen och agerar inte dom så finns ju möjligheten att ta kontakt med bolagsverket för granskning.

Kent
Svara med citat