Visa ett inlägg
Gammal 2008-11-20, 22:16
Owen Owen är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2008
En bra idé Individuell mätning och debitering av el - upphandling av el för bostadsrättsförening

Att man i en bostadsrättsförening ska ha central upphandling av el råder det ingen tvekan om. Jag har en god vän som har individuell upphandling av el. För 1 år sedan betalade han 65 % mer per kWh. Det är kort och gott en bra affär med centralt inköp. Det är ju en ekonomisk förening trots allt.

Därtill vill många ha individuell mätning och debitering av el. Jag kan berätta att jag inte är någon vän av detta förfarande. Förutsättningen är att man har mätare som kan mäta el. Inte såna som det står 800 pulser = 1 kWh. Först ska man kunna mäta, sen ska man ha något vettigt att mäta. Är mätning av el vettigt?

All energi som tillförs en lägenhet utgör en del av uppvärmningen. Det gäller kroppsvärme från människor (85 W per person i vila), solinstrålning genom fönster (cirka 1 kW för ett normalstort fönster) och all elanvändning (belysning, matlagning, TV-tittande, datorer och annat). Med värmesystemet i drift plus dessa tillskott ska inomhustemperaturen bli cirka +22 grader. Detta fungerar i regel ganska bra.

Om man börjar mäta el måste syftet således var att sänka temperaturen inomhus. Sjunker inte temperaturen kan man möjligen spara elenergi men knappast någon energi totalt sett. Det är ju detta man ska göra om man vill spara pengar.

Vad händer? Om jag har termostatventiler i ett värmesystem eller elradiatorer med termostater kommer ju temperaturen inomhus att vara konstant. Minskar man eltillförseln, ökar värmetillförseln från radiatorsystemet till lägenheten. Den som sparar el - som mäts - får lägre kostnad för el. Emellertid är temperaturen +22 grader. Detta innebär att andra medlemmar betalar uppvärmningen. Det tillförs mer värme i en lägenhet där man sparar elenergi. Det rättvisa i detta kan diskuteras. Besparing utan någon uppoffring alls.

Har man konventionella radiatorventiler kommer värmetillförseln också att öka. Hur mycket beror av radiatorkonstruktionen,

Sparar jag el, får jag lägre kostnad och mina grannar betalar mitt ökade värmebehov. De som pratar för indiviuell elmätning kan väl inte var så demoniska. De förstår väl bara inte.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 13:31.
Svara med citat