Visa ett inlägg
Gammal 2014-05-15, 18:48
PTZic PTZic är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2014
Fråga Får en styrelse förorda omval av sig sjäva?

I min Brf med drygt 120 lägenheter finns det av någon anledning ingen valberedning, det finns inte med i stadgarna. Jag har tidigare påtalat det olämpliga i det ur demokratisynpunkt, det blir svårt för nya kandidater att konkurrera med sittande ledamöter när det inte finns nåt organ som kan föreslå dem, eller att medlemmar har någon att påtala till om man är missnöjd med någon i sittande styrelse.

I ett infoblad i våras skrev styrelsen att om det var någon som var intresserad av att sitta i styrelsen skulle man anmäla sitt intresse till styrelsen.

När nu kallelse och handlingar skickats ut till årets stämma så står det såhär i kallelsen och dagordningen:

14. Val av styrelseledamöter och suppleanter
Nominerade till styrelsen är följande:
(Här följer då namnen på tre st sittande ledamöter i styrelsen och den tid de föreslås väljas på. Det avslutas sedan med):
"Styrelsen förordar att dessa nominerade omväljs"

Här har vi alltså en styrelse som i årsmöteskallelsen och i dagordning förordar omval av sig själva, och kallar dem för "nominerade" vilket också är av styrelsen själva.

Att tycka det är olämpligt etisk behöver jag nog inte ens argumentera för. Men är det ens tillåtet att göra så? I stadgar till Brf är ordningen hur årsmötet ska gå till och dagordning se ut tydligt reglerade. Men kan en styrelse nominera sig själva som enda valbara kandidater, och framförallt: Kan de förorda hur de tycker medlemmarna ska rösta när det gäller dem själva? Alla frågor som avhandlas på en årsstämma kring resultat, resultatdisposition, ansvarsfrihet, arvode till styrelsen är ju medlemmarnas godkännande av styrelsens arbete under året. Medlemmarna röstar och godkänner där vad styrelsen gjort, efter att ha delgjorts fakta genom årsredovisning. Det åligger väl inte styrelsen att tala om hur medlemmarna ska rösta, och defintivt inte när det gäller val av dem själva?

Om någon har synpunkter eller kunskap om det lämpliga att inte ha val av valberedning i stadgarna för en så pass stor förening så tar jag tacksamt emot sådant också
Svara med citat