Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-26, 20:41
missaskungen missaskungen är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard Faktura från styrelsen?

När vi byggde om vårt kök ville styrelseledamot (SM) komma och besiktiga. Vi var ännu inte klara med ombyggnaden och jag mailade detta till SM, men ville vara tillmötesgående och skrev att han gärna fick komma innan för att se vad vi hittills hade gjort.

SM och en besiktningsperson (BP) kom. Det tog 20 min och BP gav några tips och råd inför nästa besiktning.
10 månader senare gjordes en ny besiktning som återigen tog ca 20 min. Ytterligare en åtgärd behövde göras enligt BP.
2 veckor senare får jag besked, via email från styrelseledamoten SM, att vi ska boka in en ny besiktning och att vi måste stå för alla kostnader.

Detta var första gången som vi fick informationen om att vi måste bekosta dessa besiktningar. Vi kunde inte läsa någonting om detta i brf stadgar vilket vi även skrev som svar tillbaka till styrelsen.

Den tredje och sista besiktningen kom SM ensam på. Allt var ok, tog endast 5 min (sen stannade han och pratade om annat i ca en halvtimme).
Sen fick vi en faktura för besiktning på 4 timmar och pris på 4500 kr.

Något försenat (pga flytt) bestred vi denna faktura med att vi inte blivit informerade om dessa kostnader och tycker att det är orimligt att bli fakturerade på 4 timmar.

Vi fick ett svar från styrelsen att kravet vidhålls, att vi har "vitsordat att denna kostnad skall bäras av oss". Det har vi aldrig vitsordat.
Sedan skriver SM följande "Mina timmar , besiktning vid 3 tillfällen, har ännu ej fakturerats er. Inkommer denna betalning omgående så kan ärendet anses reglerat och det utgår ingen fakturering av min tid som omfattar hela 3 besiktningstillfällen".

Jag kan inte annat än tolka detta som ett hot om ytterligare fakturor som det aldrig någonsin varit tal om. Får man göra på detta sätt?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-14 klockan 00:29.
Svara med citat