Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-19, 09:35
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av KFES Visa inlägg
Tack för era svar!

Jag är lite osäker på vad föreningens ekonomiska plan, styrelsen och årsbokslut några år tillbaks i tiden har med uteplatsen att göra? Men jag kollade upp årsbokslut och även föreningens stadgar, för att se om de hade några regler kring vad man fick och inte fick göra med sin uteplats. Där stod inget, mer än att man ansvarade för snöröjning på uteplatsen.

I överlåtelseavtalet står inget om uteplatsen. Jag reflekterade inte över detta då jag aldrig köpt bostadsrätt med uteplats eller liknande förr, utan utgick bara från att det som mäklare skrivit (och säljare signerat) var korrekt.
Om det är dokumenterat i stadgan att ni har ansvar för en uteplats genom snöröjning då skulle jag tolka detta som att ni har en uteplats. Om du granskar ekonomisk-plan som styrelsen ska delge dig vid förfrågan. Där ska det framgå om det tillhör en uteplats vid bildandet av föreningen, om det gör det då kan du använda den som din bostad/uteplats. Dvs. du kan smälla upp nästan vad du vill bara det inte stör helhetsbilden i området och bryter mot plan och bygglagen.

Om det skulle vara så att det inte finns angivet i ek-planen, då skulle du kunna gå lite varligt fram med att förse uteplatsen med prylar. Om det finns fler som har uteplatser då kan du se hur dessa utformar sina uteplatser. Om det inte finns reglerat i stadgan hur ni får använda uteplatsen då anser jag att det skulle vara möjligt att sätta upp staket, sandlåda mm. Du kan ju testa se vad som händer.
Svara med citat