Visa ett inlägg
Gammal 2021-06-01, 21:31
Angeja Angeja är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2021
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Lagen om ekonomiska föreningar 13 §.

"Ett beslut i en fråga som avses i 10 § 1-3 ska skjutas upp till en fortsatt föreningsstämma om föreningsstämman beslutar om det eller om minst en tiondel av samtliga röstberättigade begär det. En sådan föreningsstämma ska hållas tidigast fyra veckor och senast åtta veckor därefter. Beslutet får inte skjutas upp ytterligare."

Tidigast 4 veckor och senast 8 veckor.

Dvs denna stämma faller inte inom dessa ramar och kan således ej vara en "fortsatt föreningsstämma". Det som blir kvar och som troligtvis är tanken är att detta är den vanliga årliga ordinarie föreningsstämman.
Fast den tidsfristen gäller väl endast vissa frågor som jag förstått det, dvs de i kap 10 § 1-3, balansräkning, disposition av vinst och ansvarsfrihet, övriga frågor som skjutits upp behöver man inte ta inom den tidsfristen men på en fysisk stämma om jag förstått rätt.

32 § Om en föreningsstämma hålls enligt 27 §, ska medlemmarna i det formulär som föreningen tillhandahåller för poströstning ges möjlighet att ta ställning till om beslut i något eller några av ärendena i kallelsen ska anstå till en fortsatt föreningsstämma.

Ett beslut i ett ärende ska anstå till en fortsatt föreningsstämma om föreningsstämman beslutar om det eller om minst en tiondel av samtliga röstberättigade i föreningen begär det. Då ska styrelsen fastställa tidpunkten för den fortsatta stämman. När det gäller frågor som avses i 6 kap. 10 § 1-3 lagen (2018:672) om ekonomiska föreningar gäller dock den tidsbegränsning som anges i 6 kap. 13 § andra stycket i den lagen.

Vid den fortsatta föreningsstämman får 27 § inte tillämpas.
Lag (2020:300).

Måste säga att det är lite rörigt med reglerna så jag förstår om det inte blir helt rätt men vissa frågor som skjutits upp kräver verkligen diskussion (därav bordlagda) och att då poströsta om samma frågor igen... eller om tillstyrkta frågor igen...
Svara med citat