Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-24, 12:28
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av guben Visa inlägg
HSB erbjuder sig att hantera alla föreningens pengar och skulder.

Har någon i detta forum erfarenhet av om det ger det bättre intäkts- och låneräntor till föreningen?

Vilka alternativ för kassamedel använder ni?
Att HSB har detta erbjudande är beklämmande, det ger HSB full insyn i verksamhetens ekonomi och samtidigt möjlighet för HSB att styra sin verksamhet utefter bostadsrättsföreningens tillgångar och skulder. Jag vet ingen verksamhets som ger sina kunder eller uppdragsgivare full insyn i verksamhetens ekonomi och strategi.

Jag skulle med bestämdhet avråda från att delta i detta. Jag tror att den bästa förvaltningen av föreningens kapital och skulder sköts bäst av legitima kapitalförvaltare som banker. Fördelningen och placeringar kan diskuteras, jag är ingen expert på området men det kan vara bra om det finns en långsiktighet i den ekonomiska planeringen i en BRF.

Räntemarknaden är lite konkurrentutsatt om man jämför andra delar av kapitalmarknaden. För att hitta någon på marknaden som kan ge bra villkor så får ni nog se er om bland många aktörer.

Det alternativ som jag anse finns när det gäller kassamedel är att det ska var ett fåtal förtroende valda som har tillgång till kassamedel och att föreningen har en väl inarbetad rutin för arbetet med ekonomin inom tveksamhet.
Svara med citat