Visa ett inlägg
Gammal 2021-05-30, 09:31
Angeja Angeja är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2021
Standard Får styrelsen ta upp tillstyrkta motioner igen

Hej!

Jag har många frågetecken inför den stämma min förening kallat till i år och jag har uppmärksammat styrelsen på felaktigheter men de tänker inte göra om kallelsen för då kan de inte ha stämman på utsatt datum (16 juni tidsfristen är 30 juni. De menar att det skulle bryta mot stadgarna att skicka ut en rättad kallelse.

Jag anser att felen är så stora att man borde skjuta på stämman och skicka ut ny kallelse.

Felen är:
1, Det finns med motioner som tidigare tillstrykts på förra årets stämma.
2, Det är en stämma utan fysisk närvaro och enbart poströstning. I lagtexten finns inget stöd för en poströsningsstämma i och med att styrelsen även väljer att ha med de motioner som ska tas på en fortsättningsstämma. Där är lagtexten tydlig ” Vid den fortsatta föreningsstämman får 27 § inte tillämpas.” 27 § är den som säger att man får ha stämma utan fysisk närvaro.
3, I lagtexten står också tydligt att det måste finnas möjlighet för medlemmarna att ”i det formulär som föreningen tillhandahåller för poströstning ges möjlighet att ta ställning till om beslut i något eller några av ärendena i kallelsen ska anstå till en fortsatt föreningsstämma.”

Jag undrar om de nu ändå genomför stämman och t ex beslut ändras på tidigare tillstrykta motioner hur blir det då? Vad är det som gäller?

Får de ens göra så här?
Svara med citat