Visa ett inlägg
Gammal 2013-12-15, 15:51
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Jag tror att en PUBLICERAD (utdelad/uppklistrad) kravlista kan skrämma rätt personer

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Men Harald, och alla andra, om vi kan arbeta ihop här för att skapa en mall för en sådan "kravprofil" så kan vi se om vi skulle kunna enas om hur en sådan bäst utformas?
Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Jag menar att "önskelistor" som te x nybörjare här presenterade är kontraproduktivt. Detta skrämmer bort folk istället, och föreningarna får svårt att locka rätt folk.
Citat:
Gör det verkligen det? Jo, säkert skrämmer det bort de medlemmar som inte vill ha några som helst krav på sig och de som bara vill ingå i styrelsen för att utöva maktmissbruk och dem som inte kan eller kommer att tillföra föreningen något. Men skrämmer en önskelista på kvalifikationer hos de förtroendevalda verkligen bort de engagerade, kunniga och seriösa medlemmarna?
Det beror på hur man menar att önskelistan ska användas.
Jag tycker absolut att det är en bra ide att på ett forum diskutera vilka egenskaper som är önskvärda för en bra ledamot och att den som sitter i en valberedning försöker tänka på det.
Ett försök till prioritering vore då också önskvärt som hjälp till valberedaren som i normalfallet inte lär ha många kandidater att välja mellan.
Om man däremot menar att önskelistan ska delas ut till medlemmarna eller sättas upp i portuppgångarna så tycker jag det skulle vara olämpligt eftersom jag tror det skrämmer bort fel personer (dvs det kan skrämma bort sådana som egentligen skulle kunna vara rätt personer medan jag tror att de som verkligen är fel personer inte låter sig skrämmas).
Detta har jag skrivit om tidigare i andra trådar och citerar mig själv här:
Citat:
Ursprungligen skrivet av Tomas Visa inlägg
Många vanliga personer känner sig säkert osäkra och är rädda för att att göra fel, men det är synd när en sådan person inte kandiderar.
Om någon är rädd för att göra fel så betyder det nämligen att vederbörande faktiskt är intresserad av att göra rätt!
En sådan önskan om att göra rätt kan alltså jämföras med sådana personer som inte alls drar sig från att ofta göra fel och som gärna vill vara med i styrelsen och kandiderar och blir invalda.
Jag är alltså inte så säker på att en kravlista "skrämmer bort de medlemmar som inte vill ha några som helst krav på sig och de som bara vill ingå i styrelsen för att utöva maktmissbruk".
Det finns nog en del personer som har erfarenhet från tidigare föreningar och vet att det mesta kan passera utan konsekvenser.
Du har själv skrivit:
Citat:
när väl en dålig styrelse (eller andra förtroendevalda) fått fotfäste så ska det nästan mirakel till för att vända på detta.
Tyvärr tror jag att det inte bara är du som har kommit till den insikten utan även fel sorts personer känner till hur det kan fungera i en bostadsrättsförening och låter sig därför inte alltid bli skrämda av en lång kravlista...

Citat:
Inte minst viktigt är att ett av skälen till det bristande engagemanget i många brf:ar är att man inte vill arbeta ihop med någon som inte fungerar.
Intressant hypotes.
Om jag hade spelat in min förenings årsstämma 2012 så skulle jag ha stämt en ledamot för förtal efter hans raljerande utläggning om oväsentligheter utan något annat motiverbart syfte än att få medlemskollektivet att tycka illa om mig.
Det hade knappast varit en bra ide att jag senare på dagordningen under den stämman (eller senare stämmor för den delen) skulle ha räckt upp handen för att meddela mitt intresse för att bli invald i styrelsen och därmed riskera att bli invald i styrelsen tillsammans med den ledamot som sedan dess är den människa som jag föraktar mer än någon annan som jag någonsin har haft något att göra med.
Jag undrar dock hur vanligt det är att den här typen av ovänskap är en anledning till bristande engagemang dvs att man inte vill ha något över huvud taget att göra med vissa människor och än mindre sitta i ett styrelserum tillsammans med dem ?

På forumet har man kunnat läsa om fall när ingen av de i tidigare styrelse vill prata med någon i den nya men är detta ett vanligt förekommande skäl (i många brf:ar) till bristande engagemang ?
Känner någon till resultatet från en enkät för föreningsmedlemmar som inte vill sitta i styrelsen där deltagarna ombads motivera sig och där ett (vanligt förkryssat) svarsalternativ var något i stil med "Därför att jag tycker illa om en/flera andra ledamöter/suppleanter och vill inte sitta i samma styrelse som hen/dem" ?

Senast redigerad av Tomas: 2013-12-15 klockan 17:23. Anledning: Ändrad formulering i sista stycket
Svara med citat