Visa ett inlägg
Gammal 2013-12-11, 22:22
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Cool Lite, men inte särskilt mycket, om vårdplikten

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Alltså finns det alla anleding i världen att fundera två gånger, när någon okänd extern person begär ut information om förening eller medlem.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Jag vet inte om man ska räkna delägarna i föreningen som okända externa personer, men personligen tycker jag inte det finns anledning att fundera mer än en gång... i alla fall inte om man besitter någon form av sunt förnuft.
Citat:
Enligt TS handlade det väl om en huruvida en presumtiv köpare skulle kunna få ut en kopia på underhållsplanen. Alltså ingen medlem. Mitt första råd var ju att erbjuda medlemmen planen istället, så kan medlemen (som är säljare och alltså har ett partsförhållande med presumtiva köparen) skälv välja om denne vill lämna ut underhållsplanen.
Det framgick inte av din text att det var underhållsplanen du syftade på med "information om förening". Tråden handlade ju om vårdplikten och dess definition, och det är det jag kommenterat. Hursomhelst håller jag inte med. För den brf med en styrelse som inte låter en köpare ta del av underhållsplanen - utan säljaren som mellanhand - avråder jag alla att köpa en bostadsrätt i.

Citat:
Tyvärr gör det ändå ingen skillnad eftersom brott mot vårdplikten inte leder till något straff.
Citat:
Vad får dig att tro detta nu då? Det vanligaste straffet är ju att stämman avsätter den ledamot som skadat föreningen. Detta händer hela tiden. Det finns även fall som gått till domstol, vanligaste utfallet är förlikning.
Vad jag syftade på var att brott mot vårdplikten inte leder till något straff i en domstol. I bästa fall leder brott mot lagen till att straff utmäts.

Men även utanför domstolarna ser jag inte det som ett straff att en ledamot avsätts. Det är bara en inte särskilt frekvent effekt av vakna medlemmar. Det händer inte hela tiden, men vi kan ha olika åsikter om detta för någon statistik finns inte.

Citat:
Det finns även fall som gått till domstol, vanligaste utfallet är förlikning.
Om du känner till ett enda fall där brott mot "vårdplikten" lett till prövning i domstol skulle jag vara mycket intresserad av att ta del av detta. Svart på vitt. Jag är övertygad om att det aldrig, aldrig, aldrig någonsin inträffat! Men ge gärna ett konkret exempel om du är så säker på detta.

Citat:
Skadar ledamoten medlemen med att läcka kränkande information, ja då är det förtal eller liknande, precis som om vem som helst hade smutskastat någon annan.
Citat:
Jag hänger inte med här på vilket sätt du menar att detta har med definitionen av ordet vårdplikt att göra.
Citat:
Obegripligt för mig att du inte hänger med här. Du blandar ihop alla möjliga scenarion, och försöker koppla dessa till "vårdplikten" som du sedan försöker definiera. Det blir ju omöjligt och utifrån ser det lätt komiskt ut.
- Vilka "alla möjliga scenarion" har jag blandat ihop och försökt koppla till vårdplikten?
- Varför blir det omöjligt?
- Varför tycker du det ser "lätt komiskt" ut?

Var gärna lite mer saklig.
Jag noterar också att du inte klargjorde min undran, utan valde att angripa mig istället.

Citat:
Du kan omöjligt skriva "styrelsen får inte skada en medlem" och koppla det till vårdplikten.
Då har jag gjort det omöjliga... och dessutom med en motivering (som du valde att hoppa över).

Citat:
Vårdplikten handlar FÖRST OCH FRÄMST om att skydda/värna/främja BOLAGET. Alltså föreningen.
Vi behöver inte blanda in "bolaget" eftersom vi inte diskuterar något bolag.

Vad vårdplikten handlar om "först och främst" är alla fria att tycka vad som helst om. Vårdplikten finns inte definierad. Det enda vi kan göra är att välja bästa möjliga definition, så som jag har gjort; Styrelsen, tystnadsplikt gäller ej! - Vårdplikt .

Citat:
Detta kommer före ägare och medlemmar.
Inget kommer före "ägare och medlemmar".

Citat:
Det är te x helt ok att göra en medlem missnöjd, bara det är bra för föreningen samt inte strider mot likhetsprincipen eller är otillbörligt.
Har aldrig hävdat något annat, men vill förtydliga med att det inte är ok om det strider mot lag.
----------------------------------

HÄREFTER FÖLJER EN DISKUSSION SOM JAG SER SOM HELT UTANFÖR TRÅDENS ÄMNE

Citat:
Jag kan räkna upp mängder med beslut där det alltid finns någon/några medlemmar som knorrar. Synd, men styrelsens uppgift är inte i första hand att göra alla medlemmar glada.
Jag har ej heller här hävdat något annat. Jag gissar att du lägger in din egen tolkning i vad jag skrivit.

Citat:
Endast inifrån styrelsen kan föreningarna förbättras, och medlemmarna få det bättre.
Citat:
Absolut inte. Föreningarna kan förbättras endast med en tillräcklig mängd aktiva, engagerade och kunniga medlemmar, i och utanför styrelsen.
Citat:
Helt fel.
Ok.

Citat:
Kör en gallup HÄR på forumet, och kolla hur många besvikna medlemmar (vilket det finns en hel del här inne) som förbättrat sin förening genom att utifrån tjata på en från början dålig styrelse. Ni kommer aldrig få någon ordning genom att sitta på läktaren och gapa er hesa.
En sådan undersökning skulle inte leda till något, men framför allt skulle den inte motsäga vad jag skrivit; "Föreningarna kan förbättras endast med en tillräcklig mängd aktiva, engagerade och kunniga medlemmar, i och utanför styrelsen".

Citat:
Från utsidan kan du ta dig in. En extra stämma kan begäras när som helst om det är riktigt illa, och så är det bara att börja jobba.
Jag har själv fått igenom oerhört mycket i den brf där jag bor utan att sitta styrelsen, så om inte något annat bevisar detta konkreta exempel från verkligheten att det går alldeles utmärkt att påverka och uppnå förbättringar utan att sitta i styrelsen.

Citat:
Du kan välja, gilla läget, eller gör något åt det (ta dig eller de dina in i styrelsen).
Eller så kan man t ex göra som jag.

Citat:
Enligt LeF, så utövas medlems rätt på föreningsstämma. Förstår ni vad det innebär?? DET FINNS INGENTING MERA!!!
Jag förstår att vad föreningslagen säger inte hindrar alternativ.

Citat:
Utanför stämman kan ni gapa, ropa, skriva, tycka, bråka, brottas etc, men en styrelse kan ändå välja att skita fullständigt i er, och dessutom ha lagen på sin sida.
Ja, som du själv erkänner här så behöver man inte sitta i styrelsen för att uppnå förbättringar.

Fortfarande kvarstår frågan på vilket sätt vi alla andra hade fel och i vad?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-12-12 klockan 00:32.
Svara med citat