Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=12)
-   -   extra stämma (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=14270)

Granne 2011-03-24 14:01

Citat:

Ursprungligen skrivet av Trötter (Inlägg 27801)
Ett steg i rätt riktning är när man inser sina brister, när man i samma stund analyserar sina begångna fel och försöker ställa till rätta. DÅ har man kommit en liten bit på vägen.

Jag tror att de största orsakerna till konflikter i föreningar mellan styrelse och medlemmar. Information av låg kvalité, att inte vara lyhörd, och bristande kompetens och dåligt förankrade beslut.
Styrelsens bästa och enda verktyg i sitt arbete är stadgan, bostadsrättslagen, föreningslagen, årsredovisningslagen, "revisorn", hyreslagen, brottsbalken, läs och skriv förmåga, papper och penna. Att inte använda verktygen kan ge problem, så mitt förslag är att alla dessa verktyg ingår i alla ledamöters verktygslåda och att det åläggs ledamöterna att använda dessa.

AMMEN ! :5: :10::10:

clabbe 2011-03-24 14:03

Jag tycker ärligt talat du Trötter har en alldeles för svartvit och drakonisk syn på rättstillämpningen.

Minsta lilla misstänkta överträdelse och du rekommenderar alltid att stämma skiten ur styrelsen. Utrymme för misstag verkar inte finnas.

De flesta som sitter í brf-styrelser är glada amatörer som försöker göra rätt. Ibland blir det fel och det kan alltid finnas förmildrande omständigheter, även i en rättslig prövning tas detta hänsyn till.

Trötter 2011-03-24 14:15

Citat:

Ursprungligen skrivet av Granne (Inlägg 27813)
Jag håller med dig, det finns inga förmildrande omständigheter, men ibland måste man inse att vi bara är vanliga människor som ska underlätta skötseln av föreningen.
Då måste man kanske ge liiiite utrymme för att kunna göra om och göra rätt.
Men jag tror att du har samma inställning som jag ändå, Gör man rätt med rätt kunskap så går man oxå fri från åtal (kort fattat)

Om man gör fel, då ska man försöka göra om, och göra rätt. Följden av att göra fel kan få ekonomiska konsekvenser i en ekonomisk förening och då får man ta den smällen, att detta händer är ytterst ovanligt enligt min mening.

Med kompetens följer ett vist självförtroende och då brukar man fatta bra och väl grundade beslut, detta i sin tur ger en vis juridisk trygghet.

Ett tips: Vid varje styrelsesammanträde har man stadgan, föreningslagen, bostadsrättslagen vid sin sida. När någon av ledamöterna känner en viss osäkerhet inför ett beslut, ja då granskar man författningen och ser vilket lag utrymme man kan ha för att fatta beslut. Kommer man inte fram till ett välgrundat beslut ja då bör frågan bordläggas och granskas ytterligare. Man kan anlita extern kompetens eller ställa frågan på detta förträffliga forum.

totiki 2011-03-24 14:25

Citat:

Ursprungligen skrivet av clabbe (Inlägg 27815)
Jag tycker ärligt talat du Trötter har en alldeles för svartvit och drakonisk syn på rättstillämpningen.

Jag är benägen att hålla med om detta.

Brott som lyder under allmänt åtal skall givetvis anmälas ifall man anser dessa allvarliga. Så allvarliga så att en åklagare instämmer och leder detta till åtal.
Civilrättsliga mål skall en BRF hålla sig ifrån så till vida det inte gäller STORA pengar för föreningen.

Granne 2011-03-24 16:09

Jag kanske inte är helt nöjd med att du citerar något som jag inte publicerat, jag önskar att du tar bort det är du snäll.
Jag har som du ser INTE det publicerat i text här på forumet.

Skulle du kunna göra det :9:

Moderaten 2011-03-24 18:56

Citat:

Ursprungligen skrivet av Granne (Inlägg 27825)
Jag kanske inte är helt nöjd med att du citerar något som jag inte publicerat, jag önskar att du tar bort det är du snäll.
Jag har som du ser INTE det publicerat i text här på forumet.

Skulle du kunna göra det :9:

Skärmdumpat och klart! Sen kan jag väl också säga att det är betydligt fler än 5 "kärringar" som vill ha bort en ledarmot!

Granne 2011-03-24 20:41

Citat:

Ursprungligen skrivet av Moderaten (Inlägg 27828)
Skärmdumpat och klart! Sen kan jag väl också säga att det är betydligt fler än 5 "kärringar" som vill ha bort en ledarmot!

Tvivlar jag inte på, frågan är väl vem av er som är mannen i förhållandet :D

Torsten 2011-03-29 12:01

Hej
Jag tror med största sannolikhet att jag bor i samma förening som granne, men på granngården.
Jag får börja ställa i försvar för granne, den allmänna uppfattningen i föreningen är att styrelsen verkar vara egotrippad.
Vi har i många år haft det ganska lugnt i föreningen, förutom små interna medlemsbråk.
För ca. 2 år sedan valdes G in i styrelsen som suppleant, då började nog bråket tror jag.
Efter en tid beslöt styrelsen att såga ner ett alla träd på den RÖDA gården, efter det blev det stort missnöje mot styrelsen och många trodde G låg bakom.
Jag vet att det var en helt annan person som låg bakom, då jag talat med både försäkringsbolaget och kommunen om ärendet.
Vi pratade vid ett tillfälle om hur ett ledamots frånfälle skulle ersättas med suppleant, styrelsen hävdade att det var gårdsvalda suppleanter.
Men G ifrågasatte detta, han talade om för mig att han blev omtalad av styrelsen att foga sig.
Det visade sig att vi har suppleanter i fallande ordning, och G fick alltså rätt.
Sedan den dagen har mycket skitsnack cirkulerat kring G.
G skrev då på Facebook att han tyckte styrelsen var en hög clowner, ordförande gav då honom en varning.
Resten kan vi ju läsa här i olika trådar.
De personer som startade det medlemsmöte riktat mot just honom, är samma personer som kräver en extra stämma nu.
En av dessa personer som för övrigt är bäste vän med en kvinnlig styrelseledamot, knackade dörr i området och uppmanade oss att vi skulle se till att G åkte ur föreningen.
En annan av dessa personer gick runt och samlade röster för att avsätta just G ur styrelsen.
Jag vet att G har försökt få tillstånd en diskussion med dessa personer, men de låtsas som dom inte hör.
G har även erbjudit sig att avgå om det är det som krävs, men ej heller detta har de svarat på.
Jag vet att vår sekreterare frekvent umgås med dessa personer som hela tiden attackerar G, detta får mig att tro att styrelsen agerar i egen sak genom oss medlemmar.
G har påpekat att vi kan ha fel på avloppssystemet, att vi HAR några läckande tak, dundrande radiatorer i gemensamhets lokalen mm, Jag tycker det är bra att sådant uppmärksammas.
Styrelsen jobbar ju åt oss "stämman" då är det väl inte för mycket begärt att det går rätt till.
G har även talat om att styrelsen är MYCKET okunnig i mångt och mycket, jag är nu väldigt säker på att han har rätt.
Vi har precis haft en utbildning i stadgetolkning anordnat av riksbyggens intresseförening.
En mycket bra utbildning, det är G som låg bakom denna utbildning.
Men det som förvånar mig mest är att bar 3 av dessa som bråkar kom på utbildningen, och ordförande försvarade att de har 6 ledamöter med orden -det står 3-7 i stadgarna så då är det rätt.
Inte ens där är det ju rätt, så en extra stämma är bra men det är fel orsak !
Nu är jag riktigt rädd, se på Filipstadshus 1, där började det så här.
så Granne du har MITT stöd ska du veta.
Och till er andra "kärringar" som läser, vi är flera som inte vill ha er extra stämma.

clabbe 2011-03-29 12:47

Det är ju tråkigt och trist med osämja i en förening och inom en styrelse. Hoppas ni kan lösa det i fred.

Bara en kommentar: du skriver att
Citat:

ordförande försvarade att de har 6 ledamöter med orden -det står 3-7 i stadgarna så då är det rätt.
Inte ens där är det ju rätt
Om man väljer 6 ledamöter och stadgarna säger att det ska vara mellan 3 och 7, då har man inte gjort något fel. Vad stadgarna säger är minsta och högsta antal ledamöter som ska sitta i styrelsen.

Jag kanske missförstått vad du skrivit.

Torsten 2011-03-29 15:29

Ja där fick jag så jag teg !
Jag skulle ju inte lägga mig i detta.
Men det står ju faktiskt i riksbyggens mönster stadgar:

Antalet styrelseledamöter och suppleanter
samt utseende därav
• Styrelsen skall bestå av 3-7 styrelseledamöter
och 3-7 styrelsesuppleanter som utses enligt
följande:
1. Riksbyggen utser en (1) ledamot och en (1)
suppleant.
2. Föreningsstämman utser två (2) till sex (6)
ledamöter samt minst två (2) och högst sex (6)
suppleanter.

Och man kan bör inte ha ett jämt antal ledamöter.
På stagetolkningen fick vi lära oss att, man bör aldrig ha ett jämt antal i styrelsen.
Det rätta vore att föreningen väljer 4 eller 6 ledamöter inklusive ordförande
Riksbyggen 1 ledamot + 1 suppleant
då blir det mer demokratiskt och mötes riktigt kan jag tycka.
Men det är ju min egen åsikt, det riktiga är väl att stämman beslutar antalet ledamöter och suppleanter.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:10.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare