Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hemsida (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=16261)

Pensionär 2012-03-07 14:15

Citat:

Ursprungligen skrivet av skanke (Inlägg 34178)
Eftersom forumet kom till på styrelsens initiativ så tyckte dom väl att dom också ägde rätten att ta stänga ner forumet. De som nyttjade forumet tyckte att det var trist att det stängdes ner.

Admin har otaliga gånger exemplifierat hur enkelt regelverket sätts ur spel, utan påföljd för styrelserna.

Jag har i ett tidigare inlägg Demokratin i bostadsrättsföreningarnas värld berättat
en liten rövarhistoria http://hotpot.se/php/vb/showthread.p...%F6varhistoria

Gränssättningen, vad styrelsen har konkret att ansvara för blir överbetonad och helt överskuggande det faktum att det främst handlar om ett gemensamt projekt, att vårda vårt hus och vårt boende.

När vi pratar om hemsidorna, har vi inte mycket av förhållningsregler att följa.
Om vi då påminner oss om just detta, att det faktiskt handlar om "ett gemensamt projekt" så blir det läge för en friare och öppnare diskussion om vem som kan göra vad i hemsides-snickeriet. Det handlar mer om vad vi själva vill åstadkomma, än vad som uttryckligen står skrivet i lagar och stadgar.
Det är väldigt viktigt att alla förstår detta. Medlemmarnas passivitet och hyresgäst-mentaliteten måste bekämpas. Den är oändligt mycket skadligare än att lagarna ibland är svårtolkade.

Jag vill bidra med ytterligare ett avsnitt ur föregående rövarhistoria för att exemplifiera hur illa saker och ting kan gå när allt ansvar, slentrianmässigt och utan reflexion, överlåts till "styrelsen".

En av mina motioner gällde att styrelsen skulle restaurera,och återställa vår hemsida i aktuellt och fungerande skick.
Saken var nämligen den att vår hemsida plötsligt pga felprogrammering blivit obrukbar. Ingenting gjorde åt saken, trots påstötningar. När jag ånyo påpekar saken och kräver åtgärd, ifrågasätter ordföranden nyttan med hemsidan, med frågan "hur många besöker den?". Ca 1 ½ år senare skickar styrelsen ut en enkät med just frågan
"Hur många går in på hemsidan, och hur ofta? DVS vem kollar en hemsida som är obrukbar?
Alltså hela rövarhistorien i koncentrat:
1 Ovilja från styrelsen att driva hemsida överhuvudtaget.
2 Den försätts medvetet eller omedvetet ur användbart skick.
3 Trots stämmans bifall till min motion om att hemsidan skall restaureras händer inget.
4 Långt senare skickas i stället en förfrågan ut om hur många som besöker hemsidan?
5 Svaret blir naturligtvis bara ett. (Få människor ställer sig på en gammal hållplats och väntar på en busstur som lagts ned sedan flera år.)

Mot den rena dumheten hjälper inga lagar eller stadgar. Det är bara övriga medlemmars vakenhet som kan åstadkomma förändring.
Den bästa övningen och skolning i föreningsfrågor som vi kan få är genom att försöka få alla med på detta forum . Genom att vara aktiva här, exemplifiera och diskutera raden av de misstag som ständigt sker, kan vi samla den s k "kritiska massan" för att lära oss och varandra hur "slipstenen ska dras hemmavid". Den som deltagit här ett tag begriper omedelbart att frågan om drivandet av föreningens hemsida är ingen fråga exklusivt för styrelsen att hantera.

Det måste finnas flera medlemmar, aktiva, kreativa, kritiska och ibland oppositionella i en förening. Det har Admin och flera andra påpekat tidigare. Ensam kan man inte ändra på mycket i en förening som stagnerat.
Därför så viktigt att många medlemmar engageras på olika sätt i föreningens verksamhet.
Ju fler arbetsgrupper som det går att skapa, desto bättre! Valberedning, revisorsgrupp, hemsidesredaktion, gårdsgrupp, stadgegrupp som rensar rent från HSB:s slavkontrakt, etc.

kluringen 2012-03-07 14:38

BRF forum eller ej

Citat:

I vårat fall så kom troligen idé om ett webforum ifrån styrelsen själva eller rättare sagt ifrån den styrelsemedlemmen som hade som sin uppgift att sköta hemsidan. Tyvärr gjorde man inte så mycket reklam för forumet så det var inte så många som hittade dit. På slutet var det dock fler och fler som började använda forumet och det var väl igång i ett par månader.

Eftersom forumet kom till på styrelsens initiativ så tyckte dom väl att dom också ägde rätten att ta stänga ner forumet. De som nyttjade forumet tyckte att det var trist att det stängdes ner.

En föreningshemsida ägs av föreningen och det är styrelsen som har ansvar för vad som publiceras på sidan. Jag är inte hemma på vilka regler som gäller, men det får inte förekomma kränkningar eller publiceringar som strider mot PUL.

Citat:

Sedan gnällde dom över att folk var anonyma på forumet, men i och med att det gick att göra inlägg trots att man inte var registrerad användare så är det ju klart att det blir anonyma inlägg. Den möjligheten borde man ju ha spärrat så hade det problemet varit ur världen.

Jag är av den åsikten att man inte ska få vara anonym på ett internt forum på en BRF hemsida. Har man åsikter som påverkar föreningen ska man stå för dem. Gäller även små lappkrig som blossar upp emellanåt i tvättstuga och grovsoprum. Lappar som inte skrivs under med namn tas omedelbart bort. Underskrivna lappar får sitta kvar ett tag. Lappana växer till intressanta smådebatter ibland.

Citat:

Ursprungligen skrivet av Korsdraget (Inlägg 34161)
Tette talar om insändarsidor, det är väl kopplat till en hemsida, eller vad?

Det var inte Tette som föreslog insändarsidor istället för forum utan det var jag. Jag tycker att det kan vara ett bra alternativ istället för ett öppet forum. Då går alla inlägg via en webbredaktion som kan refusera anonyma inlägg eller korrigera olämpliga inlägg med insändarskribentens godkännande.

En sådan sida kan jag skapa på 5 minuter inom rammen för den teknik som sidan är byggd med. Att bygga ett forum vill jag inte ens tänka på. Har helt enkelt varken lust/ork att lägga ner så mycket tid som krävs för att skapa ett bra forum med alla de kontrollmöjligheter som behöver finnas. Det måste få vara någon måtta på hur mycket man vill jobba gratis för sin förening.

Föreningen kan så klart köpa utvecklingstjänsten, men det måste fortfarande finnas någon som tar ansvar för vad som skrivs på forumet. Om någon t ex kallar sin namngivna granne för ”hora” eller något annat kränkande måste man ingripa eller hur? Det har inget att göra med maktfullkomlighet, bara vanlig förnuft. Ett forum ska främja öppenhet och gemenskap utan risk för att skapa grannfejder med efterföljande rättsprocesser.

Pensionär 2012-03-07 15:38

Citat:

Ursprungligen skrivet av kluringen (Inlägg 34197)
En föreningshemsida ägs av föreningen och det är styrelsen som har ansvar för vad som publiceras på sidan. Jag är inte hemma på vilka regler som gäller, men det får inte förekomma kränkningar eller publiceringar som strider mot PUL.

Det var inte Tette som föreslog insändarsidor istället för forum utan det var jag. Jag tycker att det kan vara ett bra alternativ istället för ett öppet forum. Då går alla inlägg via en webbredaktion som kan refusera anonyma inlägg eller korrigera olämpliga inlägg med insändarskribentens godkännande.

Alltså:
1 En hemsida
2 som med fördel kan innehålla insändarspalt. En utmärkt idé som borde stå varje förening att fritt prova.
Jag skulle med fördel rikta mina egna inlagor som läsbara av hela föreningen, och inte som nu enbart via mail till styrelsen, som enbart leder till mestadels avvisande svar från styrelsens ordförande, och allt stannar därvid.
3 En redaktion (som innebär att man lyckats engagera flera medlemmar)
4 Som i sitt förhoppningsvis kreativa arbete kan engagera ytterligare medlemmar att delta.
5 Ett godkännande av publicerad text (och alla andra påhitt av redaktionen), från styrelsen. Huvudsaken att fler medlemmar engageras.

Citat:

En sådan sida kan jag skapa på 5 minuter inom ramen för den teknik som sidan är byggd med.
Menar du rent allmänt, eller gäller det bara inom den ram som gives av din egen skapade hemsida?

Citat:

Ett forum ska främja öppenhet och gemenskap utan risk för att skapa grannfejder med efterföljande rättsprocesser.
Ja, och det krävs att några startar den processen, och det krävs att dessa pionjärer är synliga och vägvisare för andra intresserade föreningar. En inställning som pekar i rakt motsatt riktning än den våg av smusslande, hemlighållande och censur av allt, som nu pågår.

kluringen 2012-03-07 17:11

Citat:

En sådan sida kan jag skapa på 5 minuter inom ramen för den teknik som sidan är byggd med.
Citat:

Ursprungligen skrivet av Pensionär (Inlägg 34199)
Menar du rent allmänt, eller gäller det bara inom den ram som gives av din egen skapade hemsida?

Både och. I min egen skapelse är det busenkelt att skapa nya sidor och nya understrukturer så, det är lätt att gruppera texterna som om de vore trådar på ett forum. Den hemgjorde skapelsen hanterar inte personliga logins, utan är på gruppnivå. På ett forum måste det vara personliga loggins. Att uppfinna hjulet på nytt och koda själv så det blir ett bra forum för både den som ska administrera sidan och för slutanvändaren är ett hästjobb.

Att ladda hem ett färgigt CMS (det finns tusentals) är inte så enkelt som många påstår. Jag har tittat lite och insett att det heller inte är nåt som jag har ork/lust att sätta mig in i. Även om man lär sig Joomla, Wordpress, eller något annat system måste man kunna göra anpassningar i koden innan man får till allt som man vill ha det.

Sen måste man också tänka på hur svårt det får vara när man ska lämna sidan i arv till nästa som vill engagera sig i sidans fortlevnad och vidareutveckling. Befintlig sida hanterar inga databaser och använder inga scriptspråk. Serverspråket PHP gick inte att unvika, men det är mycket korta programsnuttar som alla sidor använder på samma sätt.

Korsdraget 2012-03-07 19:32

Hemsida

Tack tack, för bra svar och Kluringen, kan man göra som du föreslår på en hemsida upprättat av HSB, troligtvis på Bolina.

Sen vill jag också fråga om någon har erfarenheter om hur valberedningen skulle kunna skyltas? Jag tänker mig att en egen länk bredvid styrelsen vore bäst. Valberedningen samt internrevisorn är för undansymd nu. Om dessa lyftes fram så kan den allsmäktiga styrelsen få känna av att kontroll finns, det vore ju bra. Men vi har troligtvis Bolina, då kanske det inte går?
:7:

Pensionär 2012-03-14 09:46

Införande av demokrati i föreningar, en svår process.

jag vill återkomma till ett inlägg av kluringen

Citat:

Ursprungligen skrivet av kluringen (Inlägg 34197)

Självfallet är det så.

Citat:

Jag är av den åsikten att man inte ska få vara anonym på ett internt forum på en BRF hemsida.
Spontant håller jag med, men efter lite funderande blir jag mer osäker.
Det är väl klart att man inte bör få skända eller smutskasta utpekade personer anonymt. Under inga förhållanden. Inte ens om man skrivit sitt namn under, med stora bokstäver.
Men antag att någon har saklig kritik att framföra mot något förhållande, planerat, pågående eller avslutat. Dessa sakargument kan inte lämnas utan behandling, även om kritiken kommer från anonym källa.

Citat:

Ett forum ska främja öppenhet och gemenskap utan risk för att skapa grannfejder med efterföljande rättsprocesser.
Du är minst lika intresserad av demokrati och öppenhet i föreningarnas verksamhet som jag. Din egen förening närmast föredömligt plogar, plöjer och sår för oss andra mindre aktiva och kreativa. Därför vill jag att du kommenterar denna rad.
Lite förvanskad, eller med någon illvilja, kan man säga att den mycket liknar ett standarsvar givet från de värsta demokratihatarna.
-säg ingenting, det blir bara bråk!-

Det verkar som att du flaggar för bråk. Ok,
öppenhet kanske ger en ökad risk för fejder ibland.
Om människors vilja får komma fram, visar det sig givetvis ibland att alla tycker inte alltid som styrelsen, eller delar sista insändarens mening och avsikt.
Men om fejden kan beskrivas som "grannfejd", betyder det väl minst två skilda åsikter med flera deltagare på båda sidorna. Skulle då "bråket" leda till efterföljande rättstvist, är det väl sannolikt en fråga av viss betydelse för föreningens medlemmar, och knappast någon förlust för helheten (oss alla) om den får ett rättsligt klargörande. Ett steg framåt på vägen mot ett klarare regelverk.
Alltså ser jag den "risken" snarare som en möjlig vinst.
Vad var det annars vi ville med allas möjlighet att uttrycka sin vilja och åsikt? Det är klart att överdrifter i formuleringar och rena kränkningar kan uppstå. Men det är inget skäl att försöka stoppa processen. Vi måste alla lära oss att samtala om svåra saker. Detta sker inte utan viss plåga.

kluringen 2012-03-14 12:27

Tyvärr, alla respekterar inte ett domstolsavgörande

Citat:

Ursprungligen skrivet av Pensionär (Inlägg 34299)
Spontant håller jag med, men efter lite funderande blir jag mer osäker.
Det är väl klart att man inte bör få skända eller smutskasta utpekade personer anonymt. Under inga förhållanden. Inte ens om man skrivit sitt namn under, med stora bokstäver.
Men antag att någon har saklig kritik att framföra mot något förhållande, planerat, pågående eller avslutat. Dessa sakargument kan inte lämnas utan behandling, även om kritiken kommer från anonym källa.

Jag anser att kritik från anonyma källor inte behöver beaktas internt i en BRF. Är källan anonym kan kritiken lika gärna komma utifrån, d v s från personer som inte har ett dugg med saken att göra. Det kan vara en motion, en insändare, eller ett inlägg på ett forum eller lappar i tvättstugan. Vill man inte stå för sina synpunkter får man finna sig i att synpunkterna inte beaktas. Anonym kan man vara på alla de sociala medier som finns.

Citat:

Du är minst lika intresserad av demokrati och öppenhet i föreningarnas verksamhet som jag. Din egen förening närmast föredömligt plogar, plöjer och sår för oss andra mindre aktiva och kreativa. Därför vill jag att du kommenterar denna rad.

Vi har nog fler ”bråk” än ”musselföreningarna” som inte informerar sina medlemmar, men ändå ser vi oss själva som en fredlig förening. Sakligt underbyggda diskussioner leder för det mesta till något gott, även om några konflikträdda individer uppfattar det som bråk. Både inom och utanför styrelserummet.

Citat:

Lite förvanskad, eller med någon illvilja, kan man säga att den mycket liknar ett standarsvar givet från de värsta demokratihatarna.
-säg ingenting, det blir bara bråk!-

Det brukar straffa sig att ”mörka” fakta för medlemmarna eftersom sådant uppdagas förr eller senare. Även det har förekommit i vår förening som inte är så perfekt som du tycks uppfatta oss som.

Citat:

Det verkar som att du flaggar för bråk. Ok,
öppenhet kanske ger en ökad risk för fejder ibland. .

Nej, jag flaggar inte för bråk. Jag vill bara inte öppna dörrar som underlättar grannarnas möjligheter att kunna smutskasta varandra. Där går gränsen för vad jag anser måste censureras. För övrigt måste alla få ha vilka synpunkter de vill, kloka som dumma, dock inte anonymt.

Citat:

Om människors vilja får komma fram, visar det sig givetvis ibland att alla tycker inte alltid som styrelsen, eller delar sista insändarens mening och avsikt.
Men om fejden kan beskrivas som "grannfejd", betyder det väl minst två skilda åsikter med flera deltagare på båda sidorna. Skulle då "bråket" leda till efterföljande rättstvist, är det väl sannolikt en fråga av viss betydelse för föreningens medlemmar, och knappast någon förlust för helheten (oss alla) om den får ett rättsligt klargörande. Ett steg framåt på vägen mot ett klarare regelverk.
Alltså ser jag den "risken" snarare som en möjlig vinst.
Vad var det annars vi ville med allas möjlighet att uttrycka sin vilja och åsikt? Det är klart att överdrifter i formuleringar och rena kränkningar kan uppstå. Men det är inget skäl att försöka stoppa processen. Vi måste alla lära oss att samtala om svåra saker. Detta sker inte utan viss plåga

Vi har en pågående balkongfejd, avgjord i högsta instans. Kan inte se att domstolsutslaget har varit någon ”vinst”, bara en massa kostnader för skattebetalarna.

Kammarrättsdom
Avslag om prövningstillstånd i Högsta Förvaltningsdomstolen

Den förlorande parten söker efter kryphål och fortsätter tvisten i hyresnämnd, länsstyrelse och via motioner till föreningen. Det är som gjort för pajkastningar på ett öppet forum utan censur. Det är betydligt svårare att överklaga ett beviljat bygglov enligt gjorda ändringar i PBL. Fejden startade då den gamla lagen gällde, vi har ingen nytta av ändringarna.

Pensionär 2012-03-15 12:31

Citat:

Ursprungligen skrivet av kluringen (Inlägg 34310)
Jag anser att kritik från anonyma källor inte behöver beaktas internt i en BRF. Är källan anonym kan kritiken lika gärna komma utifrån, d v s från personer som inte har ett dugg med saken att göra. Det kan vara en motion, en insändare, eller ett inlägg på ett forum eller lappar i tvättstugan.

För mig spelar det i princip mindre roll om människan har med saken att göra eller ej.
Får jag kritik för något, är det kritikens innehåll jag måste fundera över,... är den berättigad eller ej?
Citat:

Sakligt underbyggda diskussioner leder för det mesta till något gott, även om några konflikträdda individer uppfattar det som bråk. Både inom och utanför styrelserummet.
Låt oss omfamna varandra.

Citat:

Vi har en pågående balkongfejd, avgjord i högsta instans. Kan inte se att domstolsutslaget har varit någon ”vinst”, bara en massa kostnader för skattebetalarna.
Det kan mycket väl vara så. Men även demokratiska system har ett pris. Man kan i alla fall glädja sig åt att alla parter haft en möjlighet att fritt och utan fruktan slåss för sin tro och vilja. Det tycker jag att skattebetalarna ska fortsätta att betala för

Citat:

Den förlorande parten söker efter kryphål och fortsätter tvisten i hyresnämnd, länsstyrelse och via motioner till föreningen.
Well, sådan är människans natur. Inte mycket att göra åt.
Det som gör mig personligen förbannad ibland är ju att systemet leder till att det vanligtvis är den som har råd med den bästa advokaten som vinner kampen.
Men kanske ska även det betraktas som ett steg framåt. Den bästa advokaten visade på systemets möjligheter.
Med lätt travestering av Lotta svärd: Något tål de att sväras åt, men mera att hedras ändå. :-{

kluringen 2012-04-22 16:42

Nyheter på hemsidan

Jag har tagit till mig en del synpunkter på den här tråden och lagt in förbättringar på hemsidan. Klicka på länken i min signatur längt ner.

Är lyhörd för både ros och ris.

Citat:

Ursprungligen skrivet av skanke (Inlägg 34129)
Ett problem som man ofta hamnar i är att hemsidorna i föreningar ofta är gjorda av någon kunnig medlem eller någon kompis till någon. Hemmahack är ofta svåra att förstå sig på för de stackars styrelsemedlemmarna, och man blir ofta beroende av den person som byggt sidan för att överhuvudtaget kunna göra någonting på sidan.

Ibland är hemmahack enda sättet att få igång en hemsida. Det blir av när någon tar tag saken. Även hemmahack kan bli riktigt bra.

Citat:

Ursprungligen skrivet av skanke (Inlägg 34129)
Oftast är det samma typ av uppdateringar man vill göra på sidan dvs lägga ut infotext eller lägga upp äldre utgåvor av föreningens infoblad etc. Detta skall vara så enkelt att i princip vem som helst i styrelsen skall kunna göra dessa uppdateringar. Skall ungefär vara lika enkelt som att skriva ett inlägg här.

Jag har funderat länge över detta, nu har jag lagt in diverse hjälpverktyg. Inte bara för styrelsen, Arbetsgrupperna kan skriva sina egna sidor. Det har tillkommit en isändarsida också.

Citat:

Ursprungligen skrivet av Korsdraget (Inlägg 34206)
Tack tack, för bra svar och Kluringen, kan man göra som du föreslår på en hemsida upprättat av HSB, troligtvis på Bolina.

Jag vet inte vad man kan göra med HSB sidorna. Troligen kan man det om det finns någon som vet hur man gör och har behörighet att göra det.

kluringen 2012-04-24 13:37

Tack Admin för dina rader på min demosida

Svar på dina frågor. Jag inbillar mig att säkerheten för att få skriva är ok. Jag litar på att min ”robots” och loginscipt fungerar tillfredställande. Google har inte indexerat en enda skyddad sida eller tillhörande PDF fil under de två år som dessa skydd har funnits.

Är man inloggad som medlem, kan man bara skriva insändare. Till styrelsemedlemmar har jag delat ut ett antal "pennor" och "ladda upp" knappar, men endast till texter som är relevanta att ändra då och då. Statisk information behöver man inte kladda i. Arbetsgrupperna har fått egna unika inloggningsuppgifter och kan bara skriva på sina egna sidor. Inte ens styrelsen kan kan ändra arbetsgruppernas sidor.

Demosidorna för allmän beskådning kommer jag att ta bort när jag är nöjd med kommentarerna som jag får.

Det är svårt för mig att avgöra om funktionen är enkelt att administrera eller ej eftersom jag har följt min egen logik, men allt är väldokumenterat på hemsidegruppens sida. Jag använder inga databaser, bara enkel filhantering som är lättare att lära sig för oinvigda i programmerarnas värld. Det är samma PHP snuttar som används på samtliga sidor, ingen amatör eller halvnovis behöver bry sig om dem så länge de fungerar som de ska.

Varje gång funktonen öppnas sparas en kopia av den editeringsbara filen som hör ihop med sidan innan den återskrivs. Med tiden kan det bli rätt många såna filer som måste rensas bort då och då. Det kan alla betrodda som har tillgång till FTP åtkomst till webbhotellet göra. Mer administration än så behövs det inte tycker jag. Vem som har gjort vad är inte intressant tycker jag när det bara är ett begränsat antal människor som får skriva på sidan. En diciplinfråga att skriva datum o namn på vissa sidor (inte alla) som man ändrar i. Misstag är lätt att rätta till. Man tar bort den havererade filen och byter namn på den sparade versionen som man vill backa till.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:21.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare