Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Stadgar om permanent boende (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=24133)

Mona84 2015-09-24 22:48

Stadgar om permanent boende

Finns det föreningar som inte kräver att man bor permanent i lägenheten? Dvs om det inte står i deras stadgar är det okey att ha lägenheten som övernattningslägenhet?

Borättexperten 2015-09-25 11:41

Ja, det finns några jag har stött på men kommer inte ihåg vilka det var, troligen oäkta föreningar i Sthlm city.

Jonte_1953 2015-09-28 19:37

Permanentboende var aktuellt förr i tiden då det var ett krav för räntebidrag. Det finns flera rättsfall som godkänner att man inte bor permanent trots att stadgarna kräver det.

Mona84 2015-09-29 18:34

Men enligt stadgarna så står det bara att man kan bli nekad inträde som medlem men inget om att man inte får behålla lägenheten efter man blivit medlem.

Så det innebär att det finns ett kryphål i systemet för att äga en övernattningslägenhet.

Pratade med en ordförande i en förening som sa att man inte kan bli utsparkad från föreningen

Jonte_1953 2015-09-29 21:35

Om jag förstår din fråga så gäller den hur du ska kunna hyra ut lägenheten som övernattningslägenhet?
Då är frågan om permanentboende inte det du ska ta fasta på utan Bostadsrättslagen 7 kap 18§ pkt 2:
Nyttjanderätten till bostadsrättslägenheten är förverkad och föreningen är berättigad att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning om bostadsrättshavaren utan behövligt samtycke eller tillstånd upplåter lägenheten i andra hand!
Du måste alltså söka tillstånd varje gång du vill hyra ut lägenheten och dessutom ange till vem du vill hyra ut. Styrelsen har normalt en månad på sig att lämna svar, och innan dess får du inte upplåta lägenheten i andra hand. Hoppas det var det svaret du ville ha.

Mirre11 2015-09-29 21:56

Man behöver inte ange till vem man hyr ut.

Mona84 2015-09-30 22:18

Nej jag vill inte hyra ut:( vill använda lägenheten som övernattningslägenhet till mig själv.

Men nu har jag kontaktat en förening och förklarat min situation och det var helt okey så länge jag inte köper och hyr ut.

Thomas_A 2015-10-01 12:04

Eg är det oftast permanentboende eller där man har sin huvudsakliga dygnsvila som gäller. Dock kan man få godkänt om man använder lägenheter löpande och regelbundet som övernattningslägenhet. En tumregel är att man har tillsyn av lägenheten minst varannan vecka så att inget står och läcker etc.

Gusten 2015-10-01 13:18

Citat:

Ursprungligen skrivet av Mona84 (Inlägg 59271)
Men enligt stadgarna så står det bara att man kan bli nekad inträde som medlem men inget om att man inte får behålla lägenheten efter man blivit medlem.

Ja det är så det fungerar. Den som blivit medlem kan bo i lägenheten så ofta eller så sällan som man själv önskar.

Mona84 2015-10-01 14:35

Tack för alla svar! Yes jag kommer inte folkbokföra mig alls och ingen bostadsförening kan tvinga en medlem att göra det! Men varannan vecka blir det iallafall att besöka bostaden!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:15.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare