Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Bostadsrättsforum (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hur hitta BRF med stadgar som alltid tillåter andrahandsuthyrning? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=24119)

swealpha 2015-09-22 08:09

Hur hitta BRF med stadgar som alltid tillåter andrahandsuthyrning?

Hej!

Tänkte höra med er smarta grabbar om det finns något knep eller trick på hur man enkelt kan göra för att hitta Bostadsrättsföreningar med stadgar som alltid tillåter andrahandsuthyrning utan skäl?

Något register eller nått?

Letar inom Stockholmsområdet.

Tack så mycket för svar!!
:5::5::5:

Pannrummet 2015-09-24 09:24

Utopi BRF

Jag ställer mig tveksam om det finns BRFer som tillåter 2:a handsuthyrning utan styrelsens tillåtelse.
I sådana fall förlorar styrelsen kontrollen över vilka som bor i fastigheten och valberedningen får problem när de skall söka reda på medlemmar som bor på annat håll.

Det finns nog många BRFer i Stockholm så det är bara att ringa runt till alla styrelserepresentanter du hittar på nätet och fråga.
För att spara tid så är det ingen idé att du frågar HSB och Riksbyggen BRFer!

Jonte_1953 2015-09-29 23:20

Tyvärr Swealpha, lagen kan man inte skriva bort! BRL 7 kap 10§ säger att man bara får hyra ut i andra hand om styrelsen ger sitt samtycke. Om styrelsen vägrar ska hyresnämnden godkänna andrahandshyresgästen om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen (BRL 7 kap 11§)

swealpha 2015-09-30 10:22

Citat:

Ursprungligen skrivet av Jonte_1953 (Inlägg 59278)
Tyvärr Swealpha, lagen kan man inte skriva bort! BRL 7 kap 10§ säger att man bara får hyra ut i andra hand om styrelsen ger sitt samtycke. Om styrelsen vägrar ska hyresnämnden godkänna andrahandshyresgästen om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen (BRL 7 kap 11§)

Hej!
Vad menar du nu?

Det jag menar är sånna som ger samtycke utan specifika anledningar.

Är det någon som känner till några fler i Stor Stockholm så har jag hittelön på det! :26:
Pm:a mig gärna, tack så mycket i förhand!

Vänligen.

Gusten 2015-09-30 15:40

Citat:

Ursprungligen skrivet av Jonte_1953 (Inlägg 59278)

Detta innebär ju också att det kan uppstå missförstånd om att en sådan stadgebestämmelse innebär att man kan hyra ut i andra hand utan styrelsens tillstånd.

Om det förekommer sådana stadgebestämmelser borde de tas bort eftersom det ändå är BRL 7:10 & 7:11 som gäller.

swealpha 2015-09-30 18:54

Hej igen!

Det jag är ute efter, är hur man kan komma förbi detta hinder med andrahandsuthyrning.

Jag vill gärna köpa en Bostadsrätt som jag vill hyra ut.

Måste ju finnas något knep för att komma förbi detta?

- Säga att man har inneboende och att man har lägenheten som övernattningslägenhet?
- Att man är tvungen att jobba utomlands 2 år?

Något annat tips?

Tack för svar!! :9::5::5::5:

Harald 2015-09-30 22:00

Skitenkelt.

Överlåt 5 % av bostadsrätten på den som hyr av dig. Klart.

Överlåtelse: Föreningen får inte hindra en överlåtelse om det inte är uppenbart oskäligt, föreningen har bevisbördan. Skall den du överlåter 5 % till bo i lgh, så krävs att denne bevisligen ställt till det på tidigare boenden för att ni skall bli nekade.

Teckna ett avtal med din hyresgäst om att dessa 5 % går åter efter X månader. Också lagligt.

Silva 2015-09-30 22:27

Citat:

Ursprungligen skrivet av Harald (Inlägg 59303)
Skitenkelt.

Överlåtelse: Föreningen får inte hindra en överlåtelse om det inte är uppenbart oskäligt, föreningen har bevisbördan. Skall den du överlåter 5 % till bo i lgh, så krävs att denne bevisligen ställt till det på tidigare boenden för att ni skall bli nekade.

Teckna ett avtal med din hyresgäst om att dessa 5 % går åter efter X månader. Också lagligt.

Mycket intressant. :1:

swealpha 2015-09-30 22:28

Citat:

Skitenkelt.

Wow Harald, du verkar kung på detta. Har du lust att beskriva lite mer utförligt? Jag har sökt och sökt men inte hittat en väg. Det där låter ju klockrent.

Men kan man verkligen göra så?

Det jag får upp nu mitt i natten i skallen är att:

1. Kan inte hela föreningen gå emot mig och försöka "rösta ut mig" d.v.s jag blir vräkt?
(Jag har aldrig ägt en bostadsrätt tidigare, så jag vet inte riktigt hur det där fungerar i praktiken.)

2. Banken lär väl inte få reda på att man ger bort 5% av bostadsrätten till någon, men vad har dem att säga till om där?

Tack så mycket för hjälpen, jätte snällt. Just nu har jag grävt efter BRF som tillåter uthyrning i andra hand, men det har inte varit det lättaste att hitta.

:26::26:

Gusten 2015-09-30 22:53

Citat:

Enl BRL 2 kap 6§ verkar dock föreningen kunna hindra en överlåtelse som avser endast en andel i bostadsrätten.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:11.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare