Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Årsredovisning (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=21360)

qada 2014-05-26 10:55

Årsredovisning

De senaste två åren har jag lagt motioner om nerbrytning av vissa slaskkonton (Förra året 26% av förvaltn-/driftskostnader. I år 17% en klar förbättring. Dock har en del svårtydda poster tillkommit.)

2013 höll redovisaren ett anförande om att hen i princip endast kollade resultaträkningen, som var viktigast. Underförstått: Det ger inget att detaljgranska nötterna. Vad tycker ni?

Givetvis avslogs motionen. Motiv: 'att man följde gällande bokföringsregler .....'. Enligt Admin ett standardsvar.

I år motionerade jag om 1) nerbrytning alternativt att 2) kostnaderna för de åtgärder som listas i förvaltningsberättelsen anges. Styrelsens motiv: ... Förslaget innebär en betydande högre arbetsbelastning och därmed högre kostnad till ingen nytta.

Jag frågade redovisaren hur mycket alternativ 2 skulle kosta. Det visste hen inte och mumlade något om, att hen inte förstod vad det skulle vara bra för. Jag minns inte exakt ordalydelse. Så var den frågestunden avslutad.

Under året har jag kollat en del årsredovisningar (länkarna på Hotpot) och sett många årsredovisningar även för stora föreningar, som inte har någon slaskpost. Flera andra där kostnaderna för vidtagna åtgärder anges i kronor. Samtliga dessa årsredovisningar är mycket bra, tycker jag i alla fall.

Tacksam för för-/nackdelar med specificering och om möjligt ev 'merkostnad'. Borde det inte vara lätt som en plätt för en professionell redovisningsfirma. Kanske kör man med gamla räknesnurror. :13:

Till min glädje angav en suppleant exakt hur en stor en intäkt var. Jag tror till och med att hen hade något av Kluringens :9: minneslista.

clabbe 2014-05-26 12:29

Man brukar kunna ta ut ur bokföringsprogrammet alla kostnader uppdelat på alla konton som används i bokföringen. Den delen är enkel.

Om man vill börja analysera eller jämföra siffror mellan olika år kan det vara lite krångligare. Dels byter man ibland konton för samma kostnad i bokföringen. Om det är väldigt omfattande verksamhet kan det även bli ett omfattande material som ska gås igenom. Man kan döda intresset lite för årsmötet om man dränks i siffror :-)

Harald 2014-05-26 14:34

Jag är helt emot poster som heter "övrigt". Men på årsstämman skall styrelsen kunna redogöra för detta, en enkel utskrift från bokföringsprogrammet, så är det en enkel sak.

Tipsa gärna styrelsen INNAN stämman att du kommer be om redogörelse för dessa rader, så kan styrelsen förbereda sig genom att begära ut dessa utskrifter från förvaltaren. Det ska inte kosta en spänn, tiden det tar är under fem minuter.

Det krystade svaren du fått av styrelsen beror på okunskap.

qada 2014-05-26 18:54

Har jag förstått rätt. Angivande av kostnaderna för de åtgärder som listas i förvaltningsberättelsen borde vara försumbar? Där görs ju inga jämförelser.

Lämna frågor innan stämman kan vara bra. Men även riktigt illa. Styrelsen/redovisaren ges tid att förbereda svepande svar. Man hinner inte reagera och så har man missat chansen! :mad:

Redovisaren läser i princip innantill i en rasande fart. Bara ett spel för gallerierna!

Det är inte lätt. Speciellt om man nästan är den ende vid stämman, som ställer frågor.

Förra året gapskrattade en medlem i styrelsens entourage, då jag ställde en fråga. Det var inte kul.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:54.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare