Varför ska samhället anpassa sig efter islam och muslimska hederskulturen?

Flera badhus runt om i landet har separata badtider för män och kvinnor. Men det kan snart vara historia. Diskrimineringsombudsmannen utreder nu om separata badtider är förenligt med lagen.

Red’s kom:
Det skulle vara unikt om det vänsterstyrda DO kommer fram till en åsikt som inte ger muslimer särskilda rättigheter. Dessa rättigheter tycks i regel överrida allt annat, inkl. jämställdhet.

Separata badtider för män och kvinnor – Kommunalt sanktionerad diskriminering

På Lögarängsbadet i Västerås har det funnits separata tjejkvällar i drygt tre år. De startade efter förfrågningar från olika grupper – bland annat från kvinnor som på grund av sin religion inte kan visa sig i bikini och utan sjal när män är närvarande.

Red’s kom:
Notera hur public service försöker dölja vem som ställt dessa krav och i stället för ordet ”muslimer” skriver ”olika grupper” och ”kvinnor som på grund av sin religion inte kan visa sig i bikini och utan sjal”.

BEHÖVER MUSLIMER INTE TA SEDEN DIT DE KOMMER?
Varför ska Sverige hela tiden anpassa sig och Sveriges kultur efter islam istället för att de som kommer hit rättar in sig efter hur ett modernt västland fungerar (eller i alla fall borde fungera)?

FÖRBUD MOT MUSLIMSKA RELIGIÖSA KLÄDESPLAGG
Det finns bara ett sätt att komma tillrätta med problemen och det är en klar och tydlig lag som förbjuder de klädedräkter för kvinnor som går emot även vänsterextremisternas ”värdegrund”, men där politikerna trots detta inte vågar säga vad folket tycker.

Det finns inget alternativ än att i Sverige förbjuda burka, niqab och allt vad det heter som som muslimska kvinnor döljer sig bakom.Burka, Niqab, Hijad, ChadorSe: Avslöjande – Slöjans rättigheter

Kan inte visa sin kropp pga islam

Muslimer - om de är kvinnor - får inte visa sin kropp15-åriga Fatima Alsheik har kommit till tjejkvällarna under ett års tid.
– Jag gillar att bada och simma, och jag får möjligheten en gång i månaden att komma hit. Och det är så bra för jag kan inte visa min kropp för min religion. Då är det jättebra att jag kan komma hit när det bara är kvinnobad, säger hon.

Red’s kom:
Om jag inte vill visa min kropp pga en gammal krigsskada så kan jag också kräva en separat badtid för dem som har en krigsskada? Eller det är bara religiösa skäl som ska kunna anges för att få särskilda särrättigheter i samhället?

Hur många muslimska kvinnor har drunknat i Sverige pga att de inte kan simma?

– Vi behöver nå kundgrupper efter de önskemål som finns. Vi måste få människor i våra bassänger så att vi stoppar den ökning av drunkningstillbud som vi har i Sverige, säger badets enhetschef Stefan Tielinen.

Red’s kom:
Det är ett löjligt argument. Om muslimer drunknar för att de inte kan simma så får de antingen lära sig simma i badhus som alla andra människor eller i havet eller helt enkelt undvika vatten.

Lite krav på sunt förnuft, normal intelligens och självbevarelsedrift måste man väl kunna ställa även på muslimer?

Var finns den statistik som visar att ökningen av drunkningstillbud efter förra årets anstormning av migranter (varav kvinnorna utgjorde en väldigt liten andel) består av just muslimska kvinnor som förtrycks?

Inte ett ord har skrivits i media som ens antyder att detta skulle vara fallet, så varför uppge skäl som det helt saknas stöd för?

Finns det ens ETT ENDA exempel på någon muslimsk kvinna som drunknat i Sverige?

Hur många muslimska kvinnor lär sig simma?

Enligt flera av de anställda på badhuset är kvällarna väldigt uppskattade. Många av besökarna lär sig att simma och en del tar sedan också steget att besöka badhuset på ordinarie öppettider.

Red’s kom:
Många av besökarna lär sig att simma”? Det låter väldigt ospecifikt. Är det verkligen rimligt att basera beslut på så vaga premisser från enstaka muslimer?

Den viktigaste frågan är om Sverige som sekulär stat ska förändra och anpassa samhället efter muslimers religion

Stefan Tielinen [enhetschef, Västerås stad] tycker att de separata tjejkvällarna har varit en bra lösning. Tidigare har olika föreningar hyrt badhuset, men att avsätta en kväll i månaden är lättare ur schemaläggningssynpunkt, också eftersom bara kvinnor kan jobba då. Han tycker badhusets viktigaste fokus är att öka simkunnigheten, inte att debattera diskriminering.

Red’s kom:
Det finns inget som visar att simkunnigheten ökas. Det finns inget som visar att könssegregerade badhus leder till att fler muslimska kvinnor lär sig simma. Det finns inget som visar att det finns ett behov av könssegregerade badhus, bara för att förtryckta muslimska kvinnor efterlyser detta.

– Det finns ingen enskild lösning. Vi måste hitta alla lösningar och vända och vrida på varje sten för att öppna upp baden så att det blir attraktivt att komma till oss och få vattenvana och simkunnighet.

Red’s kom:
Varför ska det inte bli attraktivt för svenska medborgare att besöka badhus som de betalar för. Detta samtidigt som de svenska medborgarna dessutom betalar för de nyanlända som hela tiden vill ha särskilda rättigheter baserat på sin religion.

Naturligtvis finns den en enskild lösning, och det är att i alla sammanhang bortse från religiösa krav. Alltid och undantagslöst!
Den som inte är nöjd med detta är fri att återvända till sitt hemland, om de tycker att det fungerar så mycket bättre där.

Vet vi att allt fler muslimska kvinnor drunknar i Sverige?

– Vi vet att allt fler barn drunknar och varje drunknat barn är en nationell katastrof. Och genom föräldrarna når vi barnen. Om mammorna kan simma så är det större chans att barnen också lär sig.

Red’s kom:
Men nämn då ett enda fall där en muslimsk flicka eller kvinna drunknat pga att detta barn inte kunnat simma och där detta baserats på islamsk tro. Om detta inte finns så är det kanske bättre att satsa Sveriges resurser på något som är meningsfullt och som inte enbart cementerar kvinnoförtrycket inom islam?

Kommer DO att våga ta ställning mot islam?

Men förutsättningarna för separata tjejkvällar kan komma att förändras. Just nu utreder Diskrimineringsombudsmannen om könsuppdelade badtider är förenligt med diskrimineringslagen.
– Vi har bedömt att det var angeläget att titta på den här fråga, för den har blivit mer aktuell, säger Linnea Sigeman, jurist och utredare på DO.

Red’s kom:
Ja, frågan blir alltmer aktuell ju fler muslimer som kommer till Sverige utan den minsta vilja att anpassa sig efter landets seder och bruk, och utan att politiker vågar sätta ner foten mot de ökade kraven från muslimer att gå tillbaka i utvecklingen.

DO:s beslut inte rättsligt bindande

De kommuner man utreder är Malmö och Stockholm. Men man hoppas att de beslut som tas där också kan bli vägledande för badhus i resten av landet.
– Våra tillsynsbeslut är inte rättsligt bindande. Men förhoppningen är att andra kommuner kan ha nytta av dem för att själva göra bedömningar om deras agerande är förenligt med diskrimineringslagen eller inte, säger Linnea Sigeman.

Red’s kom:
Är det verkligen relevant här vad som gäller enligt diskrimineringslagen? Det blir ju ändå bara en valfri tolkning. Det som är relevant är istället om de politiker som stödjer denna form av kommunalt sanktionerad diskriminering kan sitta kvar… och om de tillåts sitta kvar 2018.

Klicka här för att gå till artikeln i SVT, 2016-11-21

SVT skriver vidare:

Könsseparata badtider cementerar ojämställd syn på kvinnor

Amanda Agestav (KD), kommunalråd i Västerås, anser att könsseparata badtider cementerar en ojämställd syn på kvinnor.

Ska samhället betala för särbehandling av muslimska kvinnor som vägrar integreras i samhället?

Tidigare i höstas gick Amanda Agestav ut och kritiserade Lögarängsbadets tjejkvällar i en debattartikel i VLT. Hon menar att det skulle vara okej om en förening hyrde badhuset, eller om det skedde i en privat pool. Men det är inte okej i ett offentligt finansierat badhus.

Red’s kom:
Än mindre okej blir det av att dessa badhusbesök betalas av skattebetalarna.

Mycket mer än en jämställdhetsfråga!

– Alla bör vara välkomna de tider badhuset har öppet. Det är en jämställdhetsfråga, då ska ingen behöva bli diskriminerad.

Red’s kom:
Nej, det är så mycket mer. Samhället måste skicka tydliga signaler om att i det fall man inte är villig att anpassa sig till det svenska samhället så är man heller inte välkommen. Punkt slut!

Badhuset uppger skäl som det saknas stöd för

Från badhusets håll menar man att det också är en jämställdhetsfråga att alla får möjlighet att lära sig simma, på sina villkor.

Red’s kom:
Det finns många villkor för många olika människor, men ett villkor som inte är acceptabelt i ett modernt land är religion!

De vill motverka de ökande antalen drunkningstillbuden i Sverige. Men det argumentet håller inte, menar Amanda Agestav.

Red’s kom:
Framför allt håller inte argumentet eftersom ingen ens kan ge ett enda exempel på en muslimsk kvinna som drunknat i Sverige!

Vad det handlar om för de som drunknat i de fall det rör sig om utlänningar (vilket i regel eller alltid är män) är en bristande respekt för riskerna. Därför finns det 1 000 andra sätt att dö på och inget som förbättras av simträning i badhus.

Ska Sverige cementera den muslimska hederskulturen?

– Det handlar ju också om att man cementerar en syn på kvinnan som jag inte tycker är okej. Det finns en hederskultur som har kommit in i vårt land, säger Amanda Agestav.

Muslimska kvinnor tvingas anpassa sig till speciella tider

– Jag kan förstå att man vill göra det lättillgängligt. Men det här bidrar till att vissa kvinnor inte får gå till badhuset de tider det är öppet för alla, utan tvingas anpassa sig till just de här tiderna. Det blir ett problem i längden, säger Amanda Agestav.

Märklig jämförelse med offentligt finansierade tjejkvällar på fritidsgård

Hur ser du på till exempel tjejkvällar på fritidsgårdar, som är offentligt finansierade?
– Jag är i grunden för ett öppet samhälle där vi inte delar upp människor på grund av kön. Att ha kill- och tjejgrupper när man är tonåring kan vara värdefullt för att prata om svåra frågor. Men det går att lösa utan att man stänger fritidsgården helt för det andra könet.

Red’s kom:
Korkad jämförelse av SVT. När det är tjejkvällar är alla tjejer välkomna oavsett hur de är klädda. Man cementerar inte ett kvinnoförtryck och man utgår inte från religiösa krav.

Ska samhället delas upp i män och kvinnor och var går då gränsen?

Hon säger att hon inte vill ha ett samhälle där man delar upp män och kvinnor i det offentliga.
Hur skulle det se ut om vi skulle ha bara kvinnokvällar på biblioteken. Eller kvinnobussar? Ett sådant samhälle vill inte jag ha. Jag vill ha ett samhälle där alla är lika och vi har en jämställdhet värd namnet.


DO skrev i ett pressmeddelande för snart ett år sedan att de inleder tillsyn mot flera badhus:

DO har beslutat att inleda tillsyn av bland annat Malmö och Stockholms stad avseende badhus i kommunerna som på olika sätt har, eller har haft, begränsningar i tillträde som har koppling till kön.

Den senaste tiden har DO genom anmälningar och genom medierapportering fått kännedom om att flera simhallar har avsatt särskilda tider eller dagar där endast kvinnor och flickor har tillträde.

DO:s tillsyn syftar till att utreda om de begränsningar i tillträde som kommunerna har infört är förenliga med diskrimineringslagen.

Red’s kom:
Snart har ett år passerat. Varför ska en så relativt enkel fråga behöva ta så lång tid? Är även DO överbelastade pga konsekvenserna av migrationen?


Media mörkar vem som står för tafsandet på badhusen

SvD skriver under den luddiga rubriken ”Folk som är avstängda från badhuset ska inte komma in”:

Många larm om unga män som tafsade på flickor i badhus

Vid flera av kommunens simhallar ökade antalet anmälningar om sexuellt ofredande förra året. Förra vintern kom flera larm om en kraftig ökning av antalet sexuella ofredanden på Eriksdalsbadet i Stockholm.

I många av fallen var det unga flickor som utsattes för övergrepp av killar eller unga män. Flera av händelserna ägde rum i Eriksdalsbadets bubbelpooler.

Red’s kom: Dvs i alla fallen!

Mellan den 1 juli 2015 och den 15 januari i år anmäldes fjorton fall av sexuellt ofredande mot flickor under 18 år på Eriksdalsbadet. Det var en kraftig ökning jämfört med tidigare år.

Red’s kom: Under hela 2014 var det endast en anmälan.

Debatten om händelserna på Eriksdalsbadet bröt ut i januari i år, efter flera larm från olika platser i Europa om en ökning av antalet sexuella övergrepp. Den utlösande faktorn var de många övergreppen som inträffade i Köln i Tyskland under nyårsnatten.

Flera av händelserna kopplades samman med ökningen av antalet asylsökande förra året.

Enligt Eriksdalsbadet stod ensamkommande pojkar för en del av övergreppen i vintras.

Red’s kom: Alla av övergreppen, varför försöka mörka detta?

Badet kritiserade länets HVB-hem för att brista i uppsikten över pojkarna när de besökte simhallen.

Red’s kom:
Notera att Sveriges medier alltid undviker att upplysa vilken kategori det är som står för detta plötsligt uppkomna tafsande – förra vintern, i samband med den stora strömmen av afghanska ”ensamkommande flyktingbarn”! Av alla medier som skrivit om detta är det praktiskt taget bara SvD som avslöjat, om än på ett diffust och ej helt sanningsenligt sätt, vem som står för detta tafsande. Men vi hade naturligtvis kunnat räkna ut detta ändå.

På Eriksdalsbadet i Stockholm rapporterade vakterna att ett tiotal män – förmodligen alla av den kategori som benämns ”ensamkommande flyktingbarn” – tafsat på unga flickor. En av gärningsmännen, en 15-åring, greps misstänkt för sexuellt ofredande.

Vilket regelverk hindrar möjligheten att porta den som missköter sig?

Sedan dess har kommunen undersökt möjligheten att porta tafsande badgäster – och kommit fram till att det troligen inte är möjligt med dagens regelverk.

Red’s kom:
Varför inte det? Vad är detta för politisk korrekthet som styr samhället?
Det är väl inte svårare att stänga av dem som missköter sig. Var finns den lag som säger att detta inte skulle vara möjligt?

Arbetsmarknads- och idrottsborgarrådet efterlyser lagändring för att stävja migranternas beteende

Därför har arbetsmarknads- och idrottsborgarrådet Emilia Bjuggren (S) vänt sig till regeringen om en lagändring.

Migrationsminister Morgan Johansson (S) ställer sig positiv till Stockholms stads förslag. Han säger att han delar kommunens åsikt att det borde gå att neka inträde för personer som tafsar eller på andra sätt bryter mot simhallarnas regler.

Hur mycket ska svenska lagar behöva ändras hela tiden för att anpassas efter migranter?

Justitiedepartementet har därför inlett en undersökning om det rättsliga läget. Regeringen är beredd att ändra lagen om det nuvarande regelverket inte ger utrymme för simhallarna att stänga av förövarna.

– Vi får se vad som behöver göras, om vi kan använda de regler som redan finns eller om vi behöver en förordning eller lagstiftning för detta. Jag har satt mina jurister att titta på det här, säger han.

Är det inte viktigt att lösa migranternas sexuella övergrepp oavsett var de begås?

Morgan Johansson säger att det är viktigt att lösa problemet med sexuella övergrepp på badhusen.
– Alla måste känna sig trygga på badhusen och jag förstår mycket väl den problematiken som man har, säger han.

Se även bl a;
Afghanska tjejer flyr sin familj i Sverige, inte Afghanistan


Avskaffa lagen om religionsfrihet

Sekulär stat som motverkar förtryck via religion


Allah bestämmer inte i Sverige

Muslimhat och islamkritik olika saker

Islamiska symboler kan inte vara immuna

Ju mer religion desto mindre moral, etik och pålitlighet

Islam ska respekteras i EU. Citeras bibeln straffas det med dryga böter

Hets mot folkgrupp att likna böneutrop vid åsneskri

Skolbarn ska tillåtas gå i kyrkan

Är friheten provocerande?

Alice Bah Kuhnkes företrädare för muslimer


Dessa åtgärder krävs för Sveriges invandringspolitik


Centerpartiets integrationspolitik


Svenskar mest invandringspositiva i EU… eller?


För sidor om media, asylpolitik och integration se innehållsregistret.

En reaktion på “Varför ska samhället anpassa sig efter islam och muslimska hederskulturen?”

  1. Islam

    Det är dags för en omvärdering, en genomlysning och för ett klarläggande av vad islam egentligen är.

    Islam är den yngsta av de stora världsreligionerna. Det finns en avgrund av skillnader mellan islam och kristen tro. Våldet är legitimt på ett helt annat sätt. Övergreppen blir därför otaliga.

    Omvärdering
    Det är dags för en omvärdering, en genomlysning och för ett klarläggande av vad islam egentligen är, vilka åsikter, syften och tillvägagångssätt man egentligen har.

    Kvinnosynen
    Islams kvinnosyn är förnedrande, för där får kvinnan gå med slöja eller burka. Islam är en religion som definitivt förnekar, motsäger och ofta helt motarbetar det som är själva grunden och kärnan i den kristna tron.

    Dödsstraff
    Att bygga kyrkor i Mellanöstern i samma omfattning som moskéer byggs i Sverige och övriga Europa är totalt otänkbart.
    Ofta är konvertering från islam till kristen tro belagd med dödsstraff, exempelvis i Saudiarabien, Pakistan och ett flertal andra muslimländer.

    ”Från Jihad till Jesus”
    Islam har flera sidor och många mörka sådana. Det gäller särskilt udden mot Jesus och evangeliet.
    Just nu läser jag en bok som heter ”Från Jihad till Jesus”. Ett dramatiskt vittnesbörd från Christopher Alam, en omvänd muslim.

    Frälsningen i Jesus
    Jesus säger själv i Johannes 14:6:
    ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”
    ”Hos ingen annan finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn som givits åt människor genom vilket vi blir frälsta” (Apostlagärningarna 4:12).

    ULRIK PETERSSON

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *