SVTs fejkade faktaruta om EU-migranter

I inlägget
SVT sprider lögner om EU-migranters rätt till subventionerad vård i Sverige
beskrivs hur SVT försöker lura medborgarna att EU-migranter har rätt till subventionerad (i praktiken fri) sjukvård i Sverige, där Sverige med helt egna medel ska vara skyldig att stå för sjukvård för 500 miljoner EU-medborgare, men naturligtvis främst tiggarna från Rumänien, etc (de som saknar EU-kort).

Alltså, om svenska medborgare behöver vård i annat EU-land så bekostas vården av svenska skattebetalare och om andra EU-länders medborgare utan EU-kort behöver vård i Sverige ska också det ske på svenska skattebetalares bekostnad.

Med andra ord, EU-kortet fyller ingen funktion i Sverige.

• Efter kontakt med SVT verkar det som att det i den viktigaste delen – att Socialstyrelsen hävdat att EU-migranter har rätt till subventionerad vård – inte riktigt var vad Socialstyrelsen uttryckt. Det är mer SVT’s personliga ”tolkning”.

• I den andra delen – att Socialstyrelsen hävdat att barn har rätt till vård i ”större omfattning” – är det korrekt att Socialstyrelsen (närmare bestämt en avdelningschef) hävdat detta. Dock saknas källa för detta påstående och det verkar vara en felläsning av lagen som resulterat i detta personliga tyckande av en enskild avdelningschef på Socialstyrelsen.

Det kanske värsta i SVT’s artikel är faktarutan som skribenterna Fabian Sturm (fabian.sturm@svt.se) och Anna H Svensson (anna.h.svensson@svt.se) lagt in.
Under den missvisande rubriken ”Papperslösas rätt till sjukvård” skriver SVT följande ”fakta”:

EU-medborgare har rätt att vistas i ett annat EU-land i tre månader utan uppehållstillstånd. Efter tre månader kan en EU-medborgare fortsatt ha så kallad uppehållsrätt om vissa krav uppfylls. Det kan handla om att personen har arbete, studerar eller bara vistas i landet men kan försörja sig och sin familj och har heltäckande sjukförsäkring. Till skillnad från uppehållstillstånd prövas inte uppehållsrätt så länge ett villkor är uppfyllt.

En EU-medborgare som vistats i Sverige i över tre månader och saknar uppehållsrätt eller uppehållstillstånd räknas som papperslös.

Den 1 juli 2013 infördes en ny lag om hälso- och sjukvård till papperslösa: ”Lagen om hälso- och sjukvård till vissa utlänningar som vistas i Sverige utan nödvändiga tillstånd.

Lagen innebär att en papperslös EU-medborgare har rätt till subventionerad hälso- och sjukvård samt tandvård.

Subventionerna gäller även förlossningsvård och papperslösa EU-medborgare ska inte betala vårdavgifter för förlossningsvård. Barn under 18 år ska dessutom erbjudas vård i större omfattning än vad vuxna kan få.

Sedan lagen infördes har frågetecknen varit många och olika landsting har tolkat lagen olika. I år förtydligades lagen av Socialstyrelsen men fortsatt finns osäkerhet inom vården. Det är till exempel svårt för vårdpersonal att veta hur länge en papperslös EU-medborgare har befunnit sig i Sverige.

Källa: Socialstyrelsen, Vårdguiden, VG-regionen och Läkare i världen.

Det som markerats i fetstil ovan är felaktigt/saknar stöd.

SVT försöker manipulera folket

Notera här hur SVT i faktarutan mixat ihop tre olika källor utan att redogöra för vilken information som kommit från vem.

Vad gäller källan ”Socialstyrelsen” uppger SVT inte någonstans i artikeln namn på någon person/ansvarig på Socialstyrelsen som hävdat det SVT påstår.

Ej heller har SVT någon utredning att referera till där man redogör för hur man kommit fram till hur EU-migranter plötsligt skulle kunna räknas som papperslösa. Någon utredning finns förmodligen inte.

SVT har inte låtit någon med avvikande åsikt komma till tals.

Motivering till varför EU-migranter inte är papperslösa

1. På Socialstyrelsens webbsida om hälso-, sjuk- och tandvård konstaterar Socialstyrelsen själv att EU-migranter inte hör till kategorin papperslösa. Socialstyrelsen skriver;
”… i 5 § lagen (2013:407) om hälso- och sjukvård till vissa utlänningar som vistas i Sverige utan nödvändiga tillstånd (papperslösa), men gäller inte utlänningar vars vistelse i Sverige är avsedd att vara tillfällig.”.

5§ Denna lag omfattar utlänningar som vistas i Sverige utan stöd av myndighetsbeslut eller författning.
Lagen omfattar dock inte utlänningar vars vistelse i Sverige är avsedd att vara tillfällig.

Lag 2013:407 är alltså tydlig med att denna Lag 2013:407 inte avser dem som allmänt kallas ”EU-migranter” (dvs dem som enligt EU’s rörlighetsdirektiv får vistas i Sverige i upp till 3 månader om de kan försörja sig själva).
Tiggarnas vistelse är i princip uteslutande avsedd att vara tillfällig, oavsett om de stannar längre än tillåtet. Det är endast om de har uppehållsrätt som det möjligen kan bekräftas att vistelsen i Sverige inte är avsedd att vara tillfällig.
Vissa av de utländska tiggarna skulle naturligtvis säkert vilja att Sverige tog över försörjningsansvaret för dem och deras barn, men detta önsketänkande gör inte deras vistelse i Sverige mindre tillfällig i detta juridiska sammanhang.

Socialstyrelsen fortsätter sedan med att ytterligare bekräfta att EU-migranter/EU-tiggare inte räknas som papperslösa;
Även EU/EES-medborgare kan i enstaka fall (prop. 2012/13:109, s. 41) omfattas av lagen. Det gäller de unionsmedborgare som vistats i landet mer än tre månader och saknar uppehållsrätt eller uppehållstillstånd och därmed vistas i landet utan stöd av myndighetsbeslut eller författning.”.

Not. Socialstyrelsen saknar datering på ovanstående webbsida, men källhänvisningen till informationen på webbsidan är daterad 2011-12-21, dvs 1½ år innan Lag 2013:407 togs fram. Alltså har Socialstyrelsen i sitt tyckande här inte utgått från någon källa.

Här skriver Socialstyrelsen personligt tyckande; ”Det gäller de unionsmedborgare som vistats i landet mer än tre månader och saknar uppehållsrätt eller uppehållstillstånd och därmed vistas i landet utan stöd av myndighetsbeslut eller författning.” samtidigt som Socialstyrelsen bortser från att;
• Lag 2013:407 inte ger rättigheter för EU-migranter ”vars vistelse i Sverige är avsedd att vara tillfällig”, och
• utlänningar som olagligen befinner sig i Sverige naturligtvis ska utvisas och inte fortsatt belasta välfärden i landet, och
• proposition 2012/13:109 inte säger det Socialstyrelsen påstår.

Prop. 2012/13:109, s. 41, som Socialstyrelsen vilar sitt tyckande på, uppger inte alls vad Socialstyrelsen påstår, utan där står istället;

Det är dock inte uteslutet att förslagen lagstiftning om hälso- och sjukvård till personer som vistas i Sverige utan tillstånd i enstaka fall kan komma att bli tillämplig även på unionsmedborgare.

Notera nyckelorden;
• ”inte uteslutet
• ”i enstaka fall
• ”kan komma att bli tillämplig

Utöver att någon endast spekulerat rent allmänt i hypotetiska ordalag om att det i något enstaka fall kan förekomma att EU-migranter skulle kunna få subventionerad vård i Sverige så konstaterar man i propositionen att;
2. I det fall subventionerad vård är applicerbart på en EU-migrant så är en grundläggande förutsättning att det rör sig om ”enstaka fall”. Det är odefinierat vilka enstaka fall som avses med de allmänna spekulationerna i propositionen (inte vad som står i lagtexten), men man kan alltså konstatera med 100% säkerhet att någon generell bedömning av EU-migranter som papperslösa finns inte bara för att de brutit mot lagen och stannat längre än den tid de får vistas i Sverige och gömt sina pass.
3. Ej heller kan det hävdas att EU-migranterna befinner sig i Sverige ”utan stöd av myndighetsbeslut eller författning”. Alla som t ex semestrar i Sverige befinner sig i landet utan stöd av myndighetsbeslut/författning. Formuleringen syftar istället på flyktingar och EU-tiggarna upfyller inte villkoren för att kategoriseras som flyktingar.

Lagverk, förarbete och Socialstyrelsen ger tunga skäl som var för sig klargör att EU-migranter inte kan/ska räknas som papperslösa.

Om det skulle kunna bevisas att EU-tiggarna stannat längre än vad de får så är det inte vård de har rätt till utan snarare en utvisning, enligt lagen.

Ovanstående är också vad bl a SKL kommit fram till (SVT nämnde inget om SKL’s åsikter i sin artikel).

SVT’s referens – Socialstyrelsens avdelningschef

Efter att författarna till aktuell artikel tillfrågats hur de kommit fram till vad de skrivit så hänvisar de till följande text från en ej namngiven avdelningschef på Socialstyrelsen (Pernilla Ek, TF Avdelningschef/Enhetschef, Avdelningen för regler och behörighet);
Utlänningar som omfattas av lagen (2013:407) om hälso- och sjukvård till vissa utlänningar som vistas i Sverige utan nödvändiga tillstånd ska enligt 7 § erbjudas mödrahälsovård.

Av 6 § förordning (2013:412) om vårdavgifter m.m. för utlänningar som vistas i Sverige utan nödvändiga tillstånd framgår att utlänningar som omfattas av förordningen inte ska betala vårdavgift för förlossningsvård. Det innebär att utlänningar som vistas i Sverige utan nödvändiga tillstånd inte ska betala vårdavgifter för förlossningsvård.

6 § Utlänningar som omfattas av denna förordning ska inte betala vårdavgift för
1. förebyggande barna- och mödravård som ges av en vårdgivare inom den offentliga primärvården, och
2. förlossningsvård.

I Förordning (2013:412) uppges identiska villkor för vilka som omfattas av fördningen som för Lag (2013:407);

1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om de avgifter utlänningar som vistas i Sverige utan stöd av myndighetsbeslut eller författning själva ska betala för vård och läkemedel enligt 6, 7, 9 och 10 §§ lagen (2013:407) om hälso- och sjukvård till vissa utlänningar som vistas i Sverige utan nödvändiga tillstånd.

Förordningen omfattar dock inte utlänningar vars vistelse i Sverige är avsedd att vara tillfällig.

Dvs varken förordning (2013:412) eller lag (2013:407) avser EU-migranter, utan den avser papperslösa, och även om alla kan ha sina personliga åsikter så finns det de facto inget stöd i något regelverk för att EU-migranter skulle kunna räknas som papperslösa med rätt till subventionerad vård istället för utvisning.

Barn ska erbjudas vård i större omfattning?

Socialstyrelsens avdelningschef för regler och behörighet påstår;
Samma kriterier gäller för barn som för vuxna när det gäller vad som ska vara uppfyllt för att man ska omfattas av lagen. Men omfattas en person som är under 18 år av lagen ska den personen erbjudas vård i större omfattning än vad vuxna kan få.
Men det finns inget regelverk (vad jag känner till) som säger att barn under 18 år ska erbjudas vård i ”större” omfattning än vad vuxna kan få.
Det är inte ens vad som står i Lag 2013:407, utan verkar vara en feltolkning eller felskrivning av Socialstyrelsens avdelningschef.

KÄLLA SAKNAS
Har avdelningschefen på Socialstyrelsen inte uppgivit någon källa för sitt påstående om vård för EU-migranters barn?
Ovanstående fråga har jag ställt till SVT. Ej erhållit svar, men av Socialstyrelsens skrivelse till SVT framgår att ingen källa eller motivering uppgivits av Socialstyrelsen.

Socialstyrelsen säger sig inte kunna juridiska frågor

Socialstyrelsen skriver klart och tydligt på sin webbplats att de inte har kompetens att tolka lagar och föreskrifter;
Däremot kan vi inte hjälpa till med att tolka lagar och föreskrifter. Vi kan inte heller avgöra om hälso- och sjukvården eller socialtjänsten gör rätt eller fel.
Ändå är det just vad Socialstyrelsen gjort till SVT!

Socialstyrelsen, hur ska ni ha det? Antingen tolkar ni lagar och föreskrifter eller så avhåller ni er från tolkningar pga att ni inte har kompetensen för detta!

Socialstyrelsen har nu erhållit de helt avgörande frågor som SVT inte ställde. Det troligaste resultatet av dessa konkreta frågor är att de antingen inte besvaras alls, eller besvaras undvikande (dvs utan svar).

SAMMANFATTNING

A. SUBVENTIONERAD VÅRD FÖR EU-MIGRANTER SOM INTE VISTATS LÄNGRE ÄN 3 MÅNADER I LANDET
För att EU-migranter (EU/EES-medborgare) som vistats kortare tid än 3 månader i Sverige ska erhålla subventionerad vård i Sverige förutsätts att de har det blåa sjukförsäkringskortet (EU-kortet) eller motsvarande.
Det är viktigt att förstå att EU-kortet inte bara är en administrativ sak utan det är en garanti för att hemlandet står för sjukvårdskostnaderna. Dvs medlemskapet i EU innebär inte att något enskilt land ska betala vårdkostnader för annat lands medborgare, inte ens akutvård. Alla EU-länder står fortfarande för sina egna medborgares vårdkostnader.
Förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen beslutades av Europaparlamentet och rådet år 2004. Den tillämpas inom EU från och med den 1 maj 2010 och fastställer; ”Vården ska bekostas av den medlemsstat där personen är försäkrad.”.

VEM STÅR FÖR KOSTNADEN FÖR AKUT/EJ AKUT VÅRD OM EU-KORT FINNS?
Själva kostnaden för vård (oavsett om det är akutvård eller ej) för dem med EU-kort belastar inte Sverige utan ska faktureras aktuellt land.

När EU/EES-medborgare får vård i Sverige och använder ett EU-kort/intyg för vårdförmåner reglerar Försäkringskassan kostnaderna med behörig institution i det land där vårdtagaren är försäkrad för vårdförmåner.

VEM STÅR FÖR KOSTNADEN FÖR AKUT/EJ AKUT VÅRD OM EU-KORT INTE FINNS?
Om EU-migranter saknar EU-kort får de stå för hela vårdkostnaden själv, oavsett om det är akutvård eller ej.

Vårdcentral/sjukhus ska rimligtvis inte erbjuda vård som inte är akut om inte garantier finns för att de får full ersättning för den vård som ges.

Som det fungerar idag betalar Rumänien inte en krona i ersättning för den vård Sverige ger rumänska medborgare som saknar EU-kort. Regering/riksdag och resterande politiker samt myndigheter låter detta ske utan protest.

B. SUBVENTIONERAD VÅRD FÖR EU-MIGRANTER SOM VISTATS LÄNGRE ÄN 3 MÅNADER I LANDET
I de fall EU-migranter (EU/EES-medborgare) vistats längre än 3 månader i Sverige och inte har uppehållsrätt i Sverige gäller följande:

VEM STÅR FÖR KOSTNADEN FÖR AKUT VÅRD?
Sverige ska inte stå för denna kostnad (så som sker idag för tiggare).
Det finns två alternativ, oavsett om EU-kort finns eller ej;
a) Hemlandet debiteras kostnaden.  Om faktura ej betalas måste det få konsekvenser för hemlandet.
b) Vårdtagaren debiteras hela kostnaden, som måste betalas direkt på plats.

VEM STÅR FÖR KOSTNADEN FÖR EJ AKUT VÅRD – T EX FÖRLOSSNING?
Sverige ska inte stå för denna kostnad (så som sker i vissa kommuner idag).
Det finns två alternativ;
a) Med giltigt EU-kort som täcker vårdkostnader även om EU-migranten vistats längre än tillåtet i landet betalar EU-migranten subventionerad vård och resten debiteras hemlandet. Om hemlandet vägrar betala måste det få konsekvenser.
b) Utan giltigt EU-kort måste garantier finnas för att EU-migranten själv betalar den fulla (alltså ej subventionerad) vårdkostnaden, direkt på plats.

VILKA RUTINER GÄLLER NÄR RUMÄNIEN VÄGRAR BETALA DE VÅRDKOSTNADER RUMÄNIEN ÄR SKYLDIG ATT BEKOSTA?
Här uppstår då ett problem så länge Rumänien vägrar betala vårdkostnader för sina medborgare och detta bara accepteras med en axelryckning av myndigheter, regering och övriga politiker i Sverige.

UTVISNING
Den utan uppehållsrätt som söker vård och uppger sig stannat längre än den tillåtna tiden på tre månader ska rimligtvis genast frihetsberövas/utvisas ur landet.

Se även bl a;
Varför anser Socialstyrelsen att EU-migranter ska få fri vård i Sverige?

EU-migranter utan EU-kort ska betala all vård med egna medel


EU migranter – Bilder du inte får se i media

För sidor om EU-migranter se innehållsregistret.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *