Statlig välgörenhet och ingen omfördelning av jobb

I de två föregående inläggen här togs två saker upp som är särskilt viktiga angående Sveriges migrations-/integrationspolitik. För att dessa superviktiga bitar inte ska försvinna i textmassan kopieras de in separat i detta inlägg, för alla att ta sig en funderare på.

Sprid gärna nedanstående punkter till så många som möjligt i landet på alla sätt du kan så att politiker tvingas att styra in sig på nedanstående alternativ och inte kan fortsätta slingra sig i dessa frågor.

BISTÅND ENDAST VIA STATLIGA MEDEL

Självklart ska Sverige ägna sig åt välgörenhet för andra länders medborgare men en grundläggande förutsättning för detta är att staten måste ha en mycket tydlig avgränsning för denna välgörenhet.

För att detta ska fungera krävs en fastställd biståndsbudget för olika former av välgörenhet för andra länders medborgare, vilket inkluderar EU-migranter, och denna budget får inte överskridas. Samtidigt måste det finnas en tydlig lagparagraf som förbjuder kommuner att nyttja kommunala skattemedel för detta (vilket endast kräver ett mycket enkelt tillägg till kommunallagen).

Dvs all form av välgörenhet för andra länders medborgare får enbart ske med statliga medel för att på detta sätt få kontroll över kostnaderna såväl som för att få en struktur på de åtgärder som görs, i motsats till hur det fungerar idag.

I praktiken innebär det att man sätter ett tak på antalet flyktingar – dvs totalen av alla olika former av ”flyktingar” inklusive konventionsflyktingar och anhöriginvandring. Om denna siffra för 2016 är exempelvis 10.000 så kommer person 10.001 inte att tillåtas vistelse i Sverige – oavsett ålder på personen. Hur cyniskt detta än låter så är det tydliga ramar som krävs om det någonsin ska kunna ”bli ordning på torpet”.

Hjälp på plats

Moderaterna och Kristdemokraterna har anammat Sverigedemokraternas syn och talar nu alltmer om hjälp på plats istället för i Sverige och detta är vad Sverige måste ha som tydligt uttalad utgångspunkt i det bistånd som ges.

Papperslösas rättigheter

Dessutom måste lagen som Fredrik Reinfeldt och Göran Hägglund tog fram 2013 om papperslösa tillsammans med skollagen skrivas om så att papperslösa inte har några rättigheter till välfärdssystemet i Sverige.

T ex är det uppenbart orimligt att alla asylsökande har rätt till undervisning från första dagen på sitt eget språk, oavsett vilket land de kommer från. Med skattemedel finansierad undervisning i Sverige ska ske på svenska eller inte alls.

Se: Dramatiska förändringar krävs i Sveriges migrationspolitik – måste ske nu!


FLER JOBB – INTE STYRA ÖVER JOBB TILL ”FLYKTINGAR”

Det är inte ”sysselsättningsgapet” mellan inrikes och utrikes födda som i sig är problemet. Inget blir bättre av att sysselsättningsgapet minskas genom att fler inrikes födda blir arbetslösa. Lösningen kan enbart vara att en avsevärt högre andel av utrikes födda måste komma i sysselsättning utan att det sker på bekostnad av inrikes födda.

Det stora problemet här är att alla de förslag som regeringen tar fram handlar just om att minska ”sysselsättningsgapet” genom att ge utrikesfödda särskilda privilegier och förtur till de arbeten som finns, istället för att verka för att fler jobb skapas.

Den enda lösningen är fler jobb, men detta är helt uppenbart inte något som regeringen förmår lösa. Politikers förslag handlar enbart om subventioner i olika former för att anställa ”flyktingar” och/eller särskilda förmåner för flyktingar. Diskussionen bland politiker handlar inte om hur fler riktiga jobb ska skapas.

Istället för att asylsökande och anhöriga får enbart rättigheter från dag ett så måste de få en rad skyldigheter från dag ett, och en av dessa skyldigheter måste rimligtvis vara att bidra till samhället på något sätt.

Sammanfattningsvis:
Sverige måste å det snaraste skicka inte bara rätt signaler utan även maximalt tydliga sådana.

Se: Stefan Löfven: Det finns en gräns för hur många flyktingar vi kan ta emot…


Migrationsminister och integrationsminister

Vill göra ett tillägg (och det blir kanske fler här framöver);

Idag är Morgan Johansson (S) kombinerad justitie- och migrationsminister. Det är oacceptabelt att en regering slår ihop dessa två poster i ett land där politiker pga sin vårdslösa flyktingpolitik gjort integrationsfrågan till den ensamt viktigaste frågan för Sveriges framtid.

En regering med den minsta respekt för landet och dess befolkning har som allra minst en migrations- och integrationsminister som ansvarar uteslutande för migration och integration. Men vad som egentligen är av akut behov i dagens situation är en separat migrationsminister och en separat integrationsminister!

Se: Sverige behöver integrationsminister och migrationsminister

Alice Bah Kuhnke (MP) är kultur- och demokratiminister. Det är en omöjlig kombination! Sverige måste ha en separat demokratiminister.

Slutligen måste en ny ministerpost införas; Lag- och rättsminister. Sveriges rättssystem måste förändras från grunden i en evig förändringsprocess.


ÅTERVÄNDANDEPOLITIK

Handlingsplan för återvändande till hemland av migranter

Antalet återsända varierar kraftigt mellan EU:s medlemsstater. Dessutom finns stora variationer beroende på migranternas nationalitet. Vissa tredjeländer fullgör sin folkrättsliga skyldighet att återta egna medborgare, medan andra inte gör det alls, eller endast inkonsekvent och motvilligt.

År 2014 reste färre än 40 % av de irreguljära migranter som ålagts att lämna EU faktiskt ut. Med resultat som dessa kommer EU-medborgarna att förlora förtroendet för vårt asylsystem, och det är något som irreguljära migranter, människosmugglare och människohandlare kommer att dra fördel av.


Ovanstående punkter kan specificeras ytterligare samt utökas med fler åtstramningar avseende Sveriges kostnader för flyktingar (se ursprungsinläggen!), men om inte ovanstående punkter genomförs så kommer inga andra åtgärder ha mer än försumbar effekt.


Se även bl a;
Dessa åtgärder krävs för Sveriges invandringspolitik

Vilka är Sveriges skyldigheter?

Alliansen böjer sig för S+MP-regeringen i flyktingpolitiken – Ny decemberöverenskommelse


För sidor om EU-migranter se innehållsregistret.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *