Stadsmissionen & GodEl ägnar sig åt subversiv verksamhet med ”reklam” till romer

Under rubriken ”Stadsmissionens svar på SD:s hetskampanj stoppas av SL” skriver Aftonbladet om hur Stockholms stadsmission i samarbete med energibolaget GodEl vill sätta upp ”reklam” mot Sverigedemokraterna.

Att Sverigedemokraternas reklam omöjligen kan definieras som hets mot folkgrupp – vilket alla kunniga, inkl Justitiekanslern, är överens om – bryr sig Aftonbladet inte det minsta om utan Aftonbladet (Gustaf Eriksson) är bara intresserad av att hetsa sina läsare mot Sverigedemokraterna.

Inledningen av Stadsmissionens svar på Sverigedemokraternas hårt kritiserade kampanj mot tiggeriet skulle ha sett ut så här;
Förlåt för röran här i Sverige. Det finns de som gör skillnad på människor. Varje dag gör vi vårt allra bästa för att förändra det.

Red’s kom:
• För det första så är det skillnad på människor. Det är så världen ser ut och det är ingen normal människa som kan förneka denna uppenbara verklighet.

• För det andra så gjorde Sverigedemokraterna inte skillnad på människor genom att kritisera det som minst 90 % av befolkningen upplever som ett problem. Det är bara vänsterextremister som önskade att SD gjorde skillnad på människor så att de har något att uppröra sig över tillsammans.

Stadsmissionen gör inget för att förändra att det finns de som ”gör skillnad på människor” i valfri negativ betydelse. Stadsmissionen bara underblåser rasism.

Stadsmissionen riktar sig till en specifik folkgrupp med text på romani

Budskapet i kampanjen skulle ha varit skrivet på romani, som de tiggande romerna ofta talar.
– Genom att kommunicera på språket som många av de EU-migranter vi möter varje dag pratar ville vi visa på alla människors lika värde, säger Marika Hjelm Siegwald, kommunikationschef, Stockholms stadsmission.

Red’s kom:
Stadsmissionen och GodEl går alltså ut med politisk reklam som svenskar inte förstår. Riktad till utländska medborgare som inte har med svensk politik att göra, och som inte ens förstått (eller läst) Sverigedemokraternas reklam som å sin sida var fullt korrekt riktad samt med relevant och väsentlig information!

Att kommunicera reklam på romani visar inte på ”alla människors lika värde”! Det visar bara att en liten grupp medborgare i Sverige har ett tankesätt som avviker från alla andra!

SL sätter stopp för Stadsmissionens hatkampanj

Efter ett beslut från Storstockholms lokaltrafk, SL, stoppas den tänkta kampanjen på tunnelbanestationen vid Östermalmstorg i centrala Stockholm. Stadsmissionens affischer skulle ha satts upp ovanför rulltrappan.

– Vi har inget att anföra mot budskapet, men vi vill inte ha någon annonsering alls på balkarna ovanför rulltrappan efter att affischerna revs ner för några veckor sedan. Av säkerhetsskäl har vi stoppat all annonsering på den platsen tills vidare, säger Jesper Pettersson, pressinformatör på SL.

– De är välkomna att annonsera sitt budskap på andra ställen.

Vet Stadsmissionen vad medmänsklighet är och ingår hatkampanjer i denna medmänsklighet?

– Det är jättetråkigt. Det kändes väldigt viktigt för oss att föra in medmänsklighet i tiggeridebatten, säger Marika Hjelm Siegwald, kommunikations- och insamlingschef på Stockholms Stadsmission.

Red’s kom:
• För det första så sysslar tyvärr Stockholms Stadsmission inte längre med medmänsklighet när de försvårar situationen för EU-migranter.

• För det andra för man inte in något överhuvudtaget i debatten genom att rikta ”reklam” till specifikt romer från andra länder med hat mot Sveriges största politiska parti.

Det handlar om väldigt utsatta människor som inte ser någon annan utväg än att tigga för sin försörjning, och vi arbetar med och för utsatta människor, säger Marika Hjelm Siegwald.

Red’s kom:
Det handlar inte om de mest utsatta människorna, dvs de som inte har råd att ta sig till Sverige, eller som inte har råd till hus i sitt hemland eller som inte har råd till så fina och dyra fordon som många har av de EU-migranter som finns i Sverige.

Om Stadsmissionen vill arbeta med och för utsatta människor får de nog börja leta efter dem på något annat ställe än bland de EU-migranter som i strid ström söker sig till Sverige i syfte att tigga ihop pengar som överstiger vad välbetalda rumäner, som arbetar för brödfödan och tillför något till samhället, får.

Aftonbladet har sin egen personliga definition av SD’s reklam

Det var i början av augusti som Sverigedemokraterna lanserade en hetskampanj på Östermalmstorgs tunnelbanestation.

Red’s kom:
Det var ingen hetskampanj!

Kampanjen gav förvisso intryck att vara riktad till turister, och många var det – inkl. media – som inte förstod att reklamen istället var riktad till svenska medborgare med kritik mot S+MP-regeringens handlingsförlamning. En handlingsförlamning som vi alla kunnat notera och som det inte finns några tvivel om.

Reklamen beskrev läget i Sverige ”spot on”

I reklamen bad partiet turister om ursäkt på engelska för ”röran” som tiggande EU-migranter påstods orsaka.

Red’s kom:
Påstods”? Finns det någon som kan förneka att denna beskrivning av ”röra” är hundraprocentigt korrekt?

Vänsteraktivister tog lagen i egna händer och rev ner reklamen

Kampanjen gav upphov till starka protester. I samband med en demonstration rev aktivister ner affischerna.

Red’s kom:
Förtydligande;
Kampanjen gav upphov till många protester bland en av landets minsta samhällsgrupper, dvs vänsterextremister.

SL stoppade reklamen av ”säkerhetsskäl”

Det fick SL att stoppa reklamen som var placerad ovanför rulltrappan.
– Vi har gjort en ren säkerhetsmässig bedömning. Det gick vilt till i går. Folk klättrade upp på rulltrappan och utsatte sig själva och andra för stora risker, sa Jesper Pettersson, pressinformatör på SL, till Aftonbladet då.

Red’s kom:
Ett annat möjligt sätt att hantera situationen vore att låta yttrandefriheten gälla i Sverige och åtala de vänsterextremister som saknar respekt för lagen.

Var det ett misstag att tillåta Sverigedemokraternas kampanj?
– Så här i backspegeln kan man säga att vi gjorde en felbedömning av det utrymmet. Nu avvaktar vi riktlinjer från vår politiska ledning kring hur annonsering som dominerar stationer ska hanteras. Det kommer säkert att bli en politisk diskussion om detta i höst, säger Jesper Pettersson.

Red’s kom:
Det blir givetvis en politisk diskussion. Allt har in i minsta detalj gått som Sverigedemokraterna velat. Det hade inte kunnat bli bättre för SD om hela händelseförloppet regisserats direkt av SD. Sveriges befolkning blir alltmer medveta om vilken fara för demokratin som vänsterextremisterna innebär och att något måste göras åt detta.

GodEl är inte god

Det är energibolaget Godel som betalat för reklamplatsen som Stadsmissionen skulle ha använt sig för.
– Vi finns för att skapa medel till välgörenhet. På grund av hur debatten kring tiggeriet ser ut i Sverige kände vi att vi inte kunde vara tysta längre. Då beslutade vi att göra detta tillsammans med Stadsmissionen, säger Godels vd Marie Dahllöf.

Red’s kom:
Ett energibolag som ägnar sig åt hatkampanj mot ett politiskt parti? Märkligt, men jag kommer definitivt inte att anlita GodEl hädanefter med tanke på att de, liksom vänsterextremisterna, vill censurera den offentliga debatten.

Dessutom är elpriserna som GodEl erbjuder genomgående högre än andra elleverantörer, så det finns all anledning att nyttja bättre alternativ.

GodEl vågar inte erkänna att deras budskap är politiskt

Hon anser inte att att kampanjen bör ses som ett svar på SD:s reklam.
– Budskapet är inte politiskt, säger Godels vd Marie Dahllöf.

Red’s kom:
Självklart är det i allra högsta grad ett politiskt budskap och ett svar på SD:s reklam. Det blir bara löjeväckande att inte våga erkänna det som vi alla förstår.

GodEl har sin egen definition av medmänsklighet

– Men deras kampanj gav en kontext och en tidpunkt som gjorde det lämpligt att påminna om att medmänsklighet är viktigt.

Red’s kom:
Medmänsklighet är extremt viktigt, men inte den form av vänsterextremistisk medmänsklighet som Stockholms stadsmission och GodEl står för. Den är enbart förödande och får uteslutande negativa effekter på många olika sätt.

Stadsmissionen och GodEl vill skapa en hätsk debatt

– Det här säger mycket om det rådande samhällsklimatet och hur hätsk debatten om tiggeriet har blivit, säger Marie Dahllöf.

Red’s kom:
Vad – utöver Stadsmissionens och GodEl’s hatkampanj – säger något om ”hur hätsk debatten om tiggeriet har blivit”? Det är ju vänsterextremisterna som står för hätskheten i debatten.

Marika Hjelm Siegwald kommer att föra ut reklamen i sociala medier

– Vi kommer att gå ut med den i sociala medier, så budskapet kommer gå fram. Vi vet att det är många som stödjer oss i detta och det är vi väldigt tacksamma för. Vi vill på detta sätt också lyfta fram de goda krafterna i samhället, säger Marika Hjelm Siegwald på Stadsmissionen.

Red’s kom:
Kommer ”budskapet” (vilket det nu är) att gå fram? Hur många av EU-migranterna läser svenska sociala medier?

Varför går Stadsmissionen & GodEl inte ut med reklamen på andra SL-ställen. SL säger ju att det är ok, så länge deras hatkampanj inte presenteras ovanför rulltrapporna.

Jag tycker att de ska lägga ut reklamen överallt så att allt fler blir medvetna om att vänsterextremister och religiösa organisationer ägnar sig åt subversiv verksamhet.Klicka här för att gå till artikeln i Aftonbladet, 2015-08-17
Se även bl a;
SD överklagar Skånetrafikens annonsstopp om EU-migranter – rättsexpert tror SD vinner


EU migranter – Bilder du inte får se i media

För övriga sidor om EU-migranter se innehållsregistret.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *