SR & Metro kräver ursäkt av Expressen för artikel om EU-migranter

Sveriges Radio riktar hård kritik mot Expressen för att Expressen gjort vad SR gör nästan varje gång de skriver om EU-migranter.

Expressen skrev 2017-06-03 följande:

Expressens rubrik:
Polisen åkte på larm om migrantläger på golfklubb

Red’s kom:
Rubriken är felaktig eftersom det inte varit tal om ”migranter” utan om ”EU-migranter”, men denna felaktighet ser SR inget problem med, utan SR gör samma fel i sin granskning av Expressen.

Expressens ingress:
Polisen kallades till Danderyds golfklubb i helgen.
Anledning: Klubben larmade om störande EU-migranter.

Expressens artikel:
Klockan 12:36  fick polisen in larm om att kontrollera fordon och ett antal personer på en golfbana i Danderyd. I en händelsenotis skriver polisen: ”Polis har beordrats till en golfbana sedan personer slagit läger vid nionde hålet och vägrar flytta sig.”
– Det är några som har byggt läger vid nionde hålet på en golfbana i Danderyd, säger Sven-Erik Olsson vid Stockholmspolisen.

Henrik Kjellberg, kassör i Danderyds golfklubb, var den som ringde polisen efter att han fått en rapport om ett EU-migrantläger vid nionde hålet.
– Alltså, det verkade överdrivet. Jag har inte själv varit i närheten, utan det var rapporter från tränaren. Då ringde jag till polisen.

– Jag vet inte hur illa det var, eller vad problemet var riktigt, så jag kan inte uttala mig om någonting. Jag tror inte alls att det var så farligt, säger Henrik Kjellberg.
Det håller polisen som har varit på platsen med om:
– De har befunnit sig på ett område där de kunde stanna kvar, säger Towe Hägg, presstalesperson vid Stockholmspolisen vid 15.30-tiden. Om patrullen har bedömt att det på det sättet har de nog inte varit på själva golfbanan.

Henrik Kjellberg, kassör i Danderyds golfklubb, säger under torsdagen att det var ”en person som överreagerade här”.
– Vi har invandrare, eller migranter eller vad det heter, som håller på med en sopstation som ligger vid vår parkeringsplats, och de hade stökat lite.

Källa: Expressen


Sju dagar senare gör SR ett reportage om Expressens artikel. Ett 13 minuter och 54 sekunder långt och helt galet reportage om ingenting!

SR skriver under rubriken ”Expressen slog utanför banan i rapportering om migrantläger på golfklubb” att något läger aldrig funnits (som vanligt förstår SR:s journalister inte skillnaden mellan migranter och EU-migranter):

Expressen gick på lösa uppgifter och skrev felaktigt att EU-migranter slagit läger på Danderyds golfbana.

Red’s kom:
• Tycker SR verkligen att det som polismyndigheten uppger kan definieras som ”lösa uppgifter”?
• Expressen skrev inte i artikeln att EU-migranter slagit läger på golfbanan, utan att någon anmält till polisen att så skett. Det verkar vara Expressens rubrik (”Polisen åkte på larm om migrantläger på golfklubb”) som upprör SR mest.

”EU-migranter slog läger på Danderyds golfbana”, skrev Expressen i lördags. Det är upprörda känslor på golfbanan får läsarna veta och artikeln uppdateras senare med ett besked från polisen: de som slagit läger får stanna.

Men läser man hela artikeln tycks det hela betydligt mer luddigt. Och när vi kollar saken närmre blir det snabbt uppenbart att något läger på banan aldrig har funnits.

Red’s kom:
Blir det mer luddigt när man läser hela artikeln? Det är väl tvärtom så att det då förtydligas att det inte handlade om ett läger av EU-migranter?

Hur noga kollade Expressen uppgifterna innan de ropade fore? Och vilket ansvar tar tidningen nu?

Reporter: Therese Rosenvinge

Red’s kom:
SR kräver att Expressen, polisen och golfbanans personal ska ställas till svars för denna bagatell där Expressens artikel inte varit tillräckligt tydlig för SR.

Men vilket ”ansvar” tycker SR/Therese Rosenvinge att t ex Expressen ska ta? Hur och för vad?

Det är Expressen som ansvarar för att det de publicerar är sant”, säger Therese Rosenvinge (SR). Men varför gäller det inte varje gång SR skriver felaktiga saker… som dessutom oftast är betydligt allvarligare?

Expressen återberättar vad polisen skrivit och sagt samt vad anställd på golfbanan sagt. Den som läser artikeln får reda på vad som gällt. Varför räcker inte detta för SR?

Det blir lite löjligt att SR kritiserar Expressen för en så här bagatellartad sak när SR (Public Service) skriver avsevärt felaktigare saker i så gott som varenda artikel om EU-migranter (det finns otaliga exempel på Public Services felaktigheter och rena lögner bara i denna blogg).

Se t ex:
Gotlands kyrkor startar hopplöst arbetsprojekt för EU-migranter med SR:s missvisande rubrik till artikeln:Så ska öns tiggare få jobb
Snyfthistoria om Malmös EU-migranter (kostar 5,5 miljoner kr/år) av SR med den starkt vinklade rubrikenVärre för EU-migranter efter rivningentill SR:s artikel
Exceptionellt vänstervriden artikel av SR om EU-migranter – Ett skämt? med den vänstervridna rubriken SD och Alliansen styr EU-migranters boende i Gävletill SR:s artikel
Vad är problemet med att EU-migranter registreras av polisen? med rubrikenRomska EU-migranter registrerades av polisentill SR:s artikel

Sveriges Radio kastar sten i glashus
SR klagar i sitt inslag särskilt på hur Expressen formulerat sin rubrik och ingress. Det ska ses i perspektivet att Sveriges Radios rubriker och ingresser (i alla fall när det gäller EU-migranter) är nästan genomgående missvisande och direkt felaktiga! Men SR tycker tydligen att de står över att behöva ta ansvar för sina egna felaktigheter. Detta trots att det med skattemedel finansierade Public Service har högre ställda krav på sig än övriga vänstermedier att spegla verkligheten på ett korrekt sätt.

Vilket ansvar tycker SR att de ska ta för att sin egen artikel med den falska nyheten att en av de afghaner som avvisades från Sverige 2017-05-30 skulle ha dött i en terrorattack i Kabul? Varför vill inte SR skriva en artikel där de klagar på att TT spridit denna desinformation?

SR ger en felaktig bild
Det ska noteras att SR lägger in en bild (från en vecka efter händelsen) på golfbanans nionde hål, men inte från återvinningsstationen intill golfbanan, som det framgick av Expressens artikel att det handlade om.

INGEN GRANSKAR SVERIGES RADIO
SR:s ”Medierna” definierar sig enligt;

”Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Men någon granskning av sig själva, Public Service, förekommer inte. Ej heller av övriga vänstermedias dagliga felaktigheter och rena lögner, främst i invandringsfrågor.


Andra vänstermedia hakar på direkt. Metro skriver under rubriken ”Nej, EU-migranter slog inte läger på Danderyds golfbana” och lägger in en stor röd ”Falskt”-stämpel;EU-migranter VID golfbana

I artikeln beskrivs det hur EU-migranter ska ha slagit läger vid golfbanan i Danderyd, och även polis uppger i artikeln att ”det är några som har byggt läger vid nionde hålet på en golfbana i Danderyd”. Flera högerpopulistiska sajter valde sedan att uppmärksamma Expressens artikel.

Red’s kom:
Vad är problemet med att sajter – oavsett om de är högerpopulistiska eller vänsterpopulistiska (där det enligt vänstermedia inte finns några ”vänsterpopulistiska” sajter) – återberättar vad vänstermedia skriver?

Det är väldigt sällsynt att vänstermedia kritiserar andra vänstermedia. Denna händelse visar att vänsterns grepp om media kanske kan börja försvagas med tiden.

Nu kan Medierna i P1 berätta att artikeln var felaktig. Det har aldrig funnits något läger på banan. När Medierna besöker golfbanan finns inga spår av något läger, någonting som också bekräftas av några golfspelare på plats.
Medierna berättar att några EU-migranter brukar ibland befinna sig vid en återvinningsstation på golfbanans parkering, men händelsen lördagen den 3 juni verkar snarare röra sig om en familj som hade picknick.

Red’s kom:
SR:s reporter uppger alltså att ett antal EU-migranter brukar befinna sig vid återvinningsstationen intill golfbanan.

SR kastar ur sig ett påstående som om att det skulle vara sant
Sedan spekulerar SR i att de som Expressen rapporterade om inte var dessa EU-migranter utan några som skulle haft en picknick; ”Men det som hände i lördags det handlade nog snarare om någon som hade picknick”.

Något stöd för detta finns inte, men det hindrar inte varken SR eller Metro att påstå detta. Det kunde likaväl ha varit EU-migranter som befann sig där.

Den här gången var det kanske inte EU-migranter som betedde sig illa, men vi vet alla att EU-migranter inte har några hämningar att bosätta sig precis var de vill (inkl. t o m i andras hem) eller att skräpa ner och förstöra miljön. SR:s påstående om att icke EU-migranter skulle picknickat vid 9:e hålet är därför mer osannolikt än att EU-migranter skulle ha slagit läger där.

Se även bl a;
EU-migranter som olagligen vistas i Sverige får gå på SFI – SR vinklar

Tiggare blir sjuka i kylan, hävdar SR i ett osakligt, vinklat snyftreportage

SR hjälper Svenska kyrkan att mörka sanningen om bidrag för EU-migranter

Stadsmissionen och SR hävdar att hot & våld mot EU-migranter ökat

SR:s gråtmilda artikel om Karlskrona kyrkors ansökan om pengar för EU-migranter

Hälften av EU-migranterna ser Sverige som sitt hem – SR ljuger!

SR sprider felaktig information om EU-migranter

SR frågar en tiggare vad han tycker om rapporten om EU-migranter

Expo ljuger om EU-migranter, statlig media hakar på

Public Service samarbetar med Expo för att smutskasta sina meningsmotståndare


Ännu en falsk studie om EU-migranter – stöds av SR!

SR hävdar att en EU-migrant fått jobb men vad är sanningen?


Medias drev mot alla högerpolitiker som kritiserar brott av utlandsfödda


Journalisters uppgift att förtiga och försköna fakta?

Medias påverkan – Ett demokratiskt problem


Public Service beskriver partiskt att media är opartisk

SR ljuger öppet om att forskning visar att public service inte är partisk

SR:s kampanj för att lura folket att media är opartiskt

Avslöjande om SVT:s undersökning av anställdas partisympatier


Public Service försöker legitimera PK-eliten, dvs sig själva, via FI-sympatisörer


Har folket inte rätt att veta om brott begås av personer med utländsk härkomst?


SR skrämmer moderat politiker för länk till ”rasideologiska sidor”

Statlig media hakar på Fafos undersökning av EU-migranter – försöker manipulera medborgarna

EU-migranter. Så här lurades medborgarna år 2013 av Socialstyrelsens utredare Annika Remaeus och SR


SR hakar på drevet mot Peter Springare och hans ”konstiga sängkamrater”

SR hårdvinklar uppgifter för att visa att Peter Springare har fel

Facebooklös inrikesminister tycker Springare skadar polisen


Projektet ”Make Sense”: 11 miljoner kr för EU-migranter utan resultat

Röda korsets boende för permanenta EU-migranter på Gotland saknar kunder


Presstöd baserat på respekt för allas lika värde och för att minska desinformation

Kraftig ökning av presstöd för att sprida ”röd” propaganda


För sidor om media, asylpolitik och integration se innehållsregistret.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *