Sanningen om konsekvenserna av invandringen som Löfven, Lööf & Lövin förespråkar

Stefan Löfvens & Annie Lööfs påståenden om att invandringen gagnar Sverige avfärdas av professor Magnus Henrekson

Samtidigt som ekonomin för pensionärer i Danmark, Norge och Finland förbättras går Sverige åt motsatt håll.
Nu hamnar nästan var femte svensk över 65 år under gränsen för risk för fattigdom. Det visar siffror från EU:s statistikorgan Eurostat.

Stefan Löfven: Sverige behöver invandringen från Afrika och Mellanöstern

Stefan Löfven:
– Sverige har behov av invandring för om vi inte får människor från andra länder så har vi en sån egen demografisk utveckling som gör att vi i praktiken står stilla i antal människor. Det innebär att allt fler kommer att bli äldre och allt färre ska försörja fler.

Red’s kom:
Regeringens strategi att lösa ett problem genom att skapa ett ännu större problem känns inte riktigt logiskt.

Det krävs bara en gnutta sunt förnuft för att begripa att det Stefan Löfven säger är inkorrekt. Det är en sak att Sverige behöver arbetskraft, men det löses inte av att Sverige tar in människor som belastar samhället avsevärt mer än vad de tillför.

Annie Lööf: Om pensioner, äldreomsorg och sjukvård ska tryggas krävs att fler kommer till Sverige

Annie Lööf:
– Vi ska komma ihåg att om vi ska ha pensioner och en trygg äldreomsorg och sjukvård i framtiden så krävs det att fler människor jobbar. Att fler kommer till Sverige.

Red’s kom:
På motsvarande sätt behövs inte mycket tankekraft för att begripa att det inte handlar om att fler människor ska komma till Sverige för att trygga pensioner, äldreomsorg och sjukvård. Med riksdagspartiernas (exkl SD) likalydande invandringspolitik blir det förvisso fler människor, men det blir också färre människor per capita som bidrar till välfärdssystemet. Dvs rådande migrations- och integrationspolitik leder till att allt färre ska försörja fler.

Se: 225 000 pensionärer (2015) lever under fattigdomsgränsen – varför prioritera EU-migranter?

Se även: Svensk sjukvård nu sämst i Europa

Är det tack vare invandringen som det går bra för Sverige nu?

Fredrik Reinfeldt konstaterar att Sverige har fantastiska ekonomiska förutsättningar just nu.

Professor Magnus Henrekson, VD Institutet för näringslivsforskning:
– Att det går så bra för Sverige nu beror på en stimulanspolitik. Väldigt mycket pengar går in i systemet. Både genom penningpolitiken, genom nollräntor trots att konjunkturen går bra, och genom alla de pengar som går in via flyktingförläggningar, allt det som ska finansieras som göder den lokala ekonomin i hög grad.

Red’s kom:
Ju fler nyanlända i kommunen, desto mer pengar trillar in från staten (i alla fall till en början). Men pengarna kommer från antingen skattebetalarna eller genom statliga lån.

Migranterna kommer att bli en tung belastning för Sverige, inte minst för hela rättssystemet

Men det är ju rena utgifter och knappast investeringar för framtiden?

– Ja, sanningens minut kommer när dessa människor [migranterna] ska komma ut i samhället. Det finns väldigt lite som tyder på att de kommer att få en tillräckligt hög sysselsättningsgrad så att det blir positivt för Sverige. Migranterna kommer att bli en tung belastning.

– Dessutom kommer det att bli en belastning på rättssystem och annat som jag inte tror Fredrik Reinfeldt väger in överhuvudtaget.

Se: Rättsväsendet i Sverige krackelerar pga invandringen

Fredrik Reinfeldt försöker desperat legitimera sin förda politik

Varför gör han inte det?

– Han vill legitimera den migrationspolitik han drivit, där han helt avvek från resten av Europa när det gäller vår flyktingpolitik med exceptionellt många asylsökande.

Lägre löner nödvändigt för nyanlända?

Om man tittar på nuvarande moderata partiledning så säger Anna Kinberg Batra att hon inte kommer att gå med på lagstiftade lägstalöner, vilket många andra pekat ut som ett sätt att lösa sysselsättningsfrågan för nyanlända.

– Lagstiftade lägstalöner tror jag inte på. Vi behöver en mycket större lönespridning nu när vi fått in så många okvalificerade i Sverige.

Red’s kom:
Problemet med en särbehandling, där staten subventionerar dem som anlitar nyanlända, är ofrånkomligen att svenska medborgare nedprioriteras när deras konkurrensmöjligheter reduceras av staten till förmån för de nyanlända.

BYTER NAMN PÅ ”PRAKTIKPLATSER” TILL ”EXTRATJÄNSTER”
Nu ska S+MP-regeringen, i en påstådd överenskommelse med V, använda ½ miljard av våra pengar för att frisera arbetslöshetssiffrorna där det ska skapas s k ”extratjänster” specifikt riktad till nyanlända.

SKAMLIGT HÖG LÖN FÖR DE NYANLÄNDAS EXTRATJÄNSTER
Staten betalar alla kostnader – en orimligt hög lön på 18 200 kronor plus arbetsgivaravgifter – för de kommuner och landsting som tar in dessa nyanlända som gratis arbetskraft. Sedan betalar staten dem ytterligare med pengar från den halva miljarden (att det är så det är tänkt verkar inte framgå av media).
En månadslön är mer än vad många av de nyanlända tjänat under ett helt år i sina hemländer. Kanske inte märkligt att så många försöker ta sig till Sverige från Afrika och Mellanöstern?

ORIMLIGA OCH MENINGSLÖSA MÅL
Det tidigare målet på extratjänster var 31 000. Det blev 3 700 extratjänster i kommuner, landsting och föreningar. Det nya målet (”delmålet”) är att det ska finnas 6 500 extratjänster till årsskiftet 2017-2018 (dvs regeringen hoppas att ytterligare 2 800 extratjänster erbjuds under innevarande år).

500 TRAINEEJOBB
Når det gäller S+MP-regeringens satsning på traineejobb var målet 32 000, men där har man bara lyckats skrapa ihop 500 st.

DÖMT ATT MISSLYCKAS
Vad blir bättre av att fler tävlar om jobb som inte finns, eller om ”enkla jobb” som skapas enbart för att sysselsätta nyanlända, utan egentlig samhällsnytta?
Som alltid innefattar förändringarna inga krav på de nyanlända, vilket i sig borgar för att satsningen inte kommer att ge någon meningsfull förbättring.

Se bl a: ”Ensamkommande” ges konkurrensfördelar till jobben – Gratis körkort

Ingen satsning av regeringen på riktiga jobb. Bara konstgjord andning

GP skriver i en ledare under rubriken: ”Subventioner är inte lösningen”: Socialdemokraterna vill nu, i likhet med vad Moderaterna föreslog redan för två år sedan, införa utbildningsplikt för nyanlända. Den som inte bedöms ha tillräcklig utbildning för att kunna få ett arbete ska tillgodogöra sig sådan, annars kan bidrag komma att dras in.

Vad som vore än bättre än utbildningsplikt vore om Socialdemokraterna anslöt sig till Moderaternas förslag om integrationsplikt, som även innehåller krav på bl a att aktivt försöka tillägna sig språket och att delta i samhällsundervisning.

I stället för att försöka skapa förutsättningar så att riktiga jobb kan växa fram väljer regeringen att fortsätta på inslaget spår, trots att det inte visat sig vara effektivt.

Färre än hälften av de nyanlända kommer att vara i arbete om 8 år

Migrationsverket gör prognoser hela tiden och de talar om att det är mellan 70 000 och 150 000 som ska komma under 2016. Hur kommer det att påverka systemet?

– Innan dessa stora flyktingströmmar, när det kom ungefär 20 000 människor per år, så kan vi se att 7-8 år senare så har hälften av dem inte ens fått sitt första jobb [trots att omfattande resurser lagts på specifikt detta, förutom alla andra tilläggskostnader som migrationen medför].
Det är klart att när det kommer fem gånger så många, även om bara 60 000 – 70 000 av dem får stanna, så är det svårt att tänka sig att hälften av dem kommer att ha jobb efter 8 år.

Se: Arbetsförmedlingen spår i sin kristallkula – 120 000 jobb till nyanlända 2017-2018

Och av de nyanlända som trots allt får ett arbete är risken överhängande att dessa jobb nästan uteslutande består av skattefinansierade och/eller meningslösa jobb. Bl a genom starta eget bidrag för alla kebabställen, kiosker, minilivs, cykelverkstäder som lurar skjortan av oss, etc. Där nästan alla går i konkurs direkt efter att bidragen upphör. Hur länge kommer det att dröja innan Sverige får butiker i form av ett hål i en vägg, som i Colombia och andra U-länder?Sveriges framtid Se: 53% av alla jobb i Sverige borta om 9 år

Många fler med lägre eller ingen utbildning alls jämfört med tidigare

– Det är också många fler nu med lägre eller ingen utbildning alls.

Stefan Löfven:
– De människor som kommer från andra länder till oss har ungefär lika hög andel högskoleutbildade, universitetsutbildade. Det är läkare, det är ingenjörer. Massor av den arbetskraft som vi behöver i vårt land.

Se:
Varför ljuger Löfven om de nyanländas utbildning och yrkeskunskaper?
Syrier inte högutbildade även om de är mer utbildade än Stefan Löfvén

Jimmie Åkesson: 80% okvalificerad arbetskraft

Jimmie Åkesson:
– 80 % av dem som kommer inom ramen för det här regelverket är okvalificerad arbetskraft.

Annie Lööf: Fler invandrare med högre utbildning jämfört med tidigare

Annie Lööf:
– Tittar man på statistiken så är det en högre andel högutbildade av de invandrare som kommer till Sverige idag än vad det varit tidigare. Det är viktigt att säga det.

Invandringen kommer att leda till stora skattehöjningar och/eller statslån

Men från politiskt håll bedyrar man att det här inte kommer att drabba svenska skattebetalare.

– Det är självklart att det gör. Kommer det in många med låg produktivitet och man ska finansiera lika stora eller större volymer, då måste man höja skatterna för dem som har hög produktivitet. Så vi kommer att få se stora skattehöjningar framöver för att klara det här.

– Alternativet är att vi gömmer det genom att staten fortsätter att låna.

Red’s kom:
Den svenska statsskulden (dvs de samlade underskotten och överskotten i statens budget över tiden) låg i slutet av 2016 på 1 292 miljarder kr. 2017-05-31 låg statsskulden på 1 307 miljarder kronor. Idag – 3 veckor senare – har statsskulden ökat med nästan 5 miljarder kr – trots besparingar på alla områden utom asylinvandringen och riksdagsledamöternas löner -, och statsskulden fortsätter öka stadigt.
(Bara räntebetalningarna för statsskulden var 22 miljarder kronor 2015.)
Se:
Tino avslöjar det politiker och media försöker dölja om invandringen

Staten döljer de verkliga kostnaderna för invandringen

– I dagsläget ser det ut som att det inte kostar någonting eftersom staten lånar helt gratis. Men någon gång ska det betalas.

Red’s kom:
I april 2016 gjorde Magdalena Andersson och hennes experter en uppskattning att flyktingarna kostar staten 336 miljarder kr under de närmaste fem åren, fram till 2020. Dvs i snitt ca 67 miljarder kr/år. Men då räknar man naturligtvis inte in allt.

Så mycket kostar flyktingarna, enligt vad Finansdepartementet tror:
• 2016: 58 miljarder kr (i verkligheten 73 miljarder kr och uppåt)
• 2017: 67 miljarder kr
• 2018: 68 miljarder kr
• 2019: 71 miljarder kr
• 2020: 72 miljarder kr

KOSTNAD PER FLYKTING DUBBLATS
2014 kom 81 000 migranter till Sverige. Då var utgifterna för migration och integration 19 miljarder. För 2016 beräknades kostnaderna bli 58 miljarder kr – vilket blev 73 miljarder kr, exkl. många indirekta kostnader -, alltså fyra gånger så mycket (vilket förmodligen till största delen beror på kostnaden för de män som utger sig för att vara ”ensamkommande flyktingbarn”, 35 369 st under 2015, att jämföra med 7 000 under 2014). Detta trots att de asylsökande som kom 2015 bara var dubbelt så många (163 000) som året innan.
Se: Krav måste ställas på regeringen att redogöra för vad migrationen kostar Sverige

Kraftig försämring av pensionerna om 10-20 år

– Dessutom betalas det redan nu av de blivande pensionärerna. Det är deras sparande som går in där de inte får någon avkastning. Så om 10-20 år kommer vi att få höra väldigt många som säger att de har väldigt låg pension.

Annie Lööf (C) igen:
– Om vi ska ha pensioner och en trygg äldreomsorg och sjukvård i framtiden så krävs det att fler människor jobbar. Att fler kommer till Sverige.

Se: Pensionerna räcker inte till alla

Om skatter höjs med 30 miljarder kr kan debatten föras på saklig grund

Din kollega, professor Lars Calmfors, sa att man behöver höja skatterna med 30 miljarder kr för att svenskarna ska se utgiftsbilden.

Red’s kom:
Kostnaden bara för de män som utger sig för att vara ”ensamkommande flyktingbarn” ligger på minst 34 miljarder kr per år. Hur skulle en skattehöjning på endast 30 miljarder kr/år kunna göra att utgiftsbilden för invandringen speglas?
Se: Ensamkommande flyktingbarn kostar 34 miljarder kr/år, minst

Not.
• Enbart Migrationsverkets kostnader var 73 miljarder kr under 2016.
• Sveriges bistånd låg på 40 miljarder kr under 2016 (varav 8,9 miljarder kr gick till ”Flyktingkostnader i Sverige”, dvs kostnader relaterade till mottagning av asylsökande i Sverige).

• Sveriges avgift till EU under 2016 var 30,4 miljarder kr (där Sverige alltså går back på medlemskapet i EU, med drygt 19 miljarder kr under 2016).

Men förutom de ekonomiska kostnaderna så blir det även kostnader i form av försämringar  i välfärden. T ex sämre sjukvård, försämrad utbildning, ökad brottslighet, ökad otrygghet, färre och sämre boenden, etc, etc.
Se även bl a;

All invandring är en kostnad
Hans Rosling har fel om flyktingkostnader

– Det tycker jag också. Det visar vad det här kostar och då får man en ärlig diskussion om man tycker det är en rimlig kostnad att ta och om det är de prioriteringar man ska göra för att hjälpa till i flyktingkrisen. Eller om vi ska använda det vi satsar på något annat sätt.

Red’s kom:
Där S+MP-regeringen har spenderbyxorna på – vilket är lätt att göra om man har turen att regera när det är högkonjunktur – för att hjälpa en försvinnande liten del av de utländska medborgare som verkligen kunnat hjälpas utan att ges uppehållstillstånd i Sverige.

Regeringen tömmer ladorna inför den lågkonjunktur som vi vet är nära förestående.

Var ska alla bo?

Det är inte bara brist på arbetstillfällen [förutom inom de områden som hanterar migrationsströmmen, vilket inte minst inkluderar vård, skola & omsorg samt hela rättsväsendet] utan det är dessutom brist på bostäder. Kommer problemen att kunna lösas och i så fall hur?

– Boendet kommer att lösa sig genom att människor tränger ihop sig. Det finns hyresvärdar som hyr ut sängplatser.

– Det är bara i storstäder som det kommer att finnas försörjningsmöjligheter. Ute i landsorten, där man placerat migranter i flyktingförläggningar, finns det plats eftersom att de som bodde där tidigare inte såg försörjningsmöjligheter där. De som kommit hit nu från helt andra kulturer kommer inte att hitta försörjningsmöjligheter heller. Så förr eller senare kommer de att komma till storstadsområdena. Alternativet är att de blir kvar i sysslolöshet ute i landsorten. Då blir de sociala problemen väldigt stora.

Men i storstadsområdena finns i dagsläget inga bostäder.

– Det finns städer ute i världen där man har en genomsnittlig bostadsyta på kanske 5 kvm [eller mindre] per person, så det går att tränga ihop sig. Men det är inte den typen av boende som Sverige är byggt för och som stadsdelarna är konstruerade för. Det finns då inte möjligheter att få in t ex skolor, dagis och annan service.

Sverige kommer snart att bli ett ”helt annat land”

– Vi kommer nog att se stora förändringar. Om vi jämför Sverige som det var i början på 90-talet med idag så är det ett helt annat land. Om ytterligare 20-25 år [eller 10 år] så kommer vi att säga att det är ett helt annat land än idag. Det är jag helt övertygad om.Invandringens kostnader
Se även bl a;
Stefan Löfven kritiserar hatiskt debattklimat i USA – kastar sten i glashus

Tror Svenska kyrkan att Gud löser migrations- och integrationsproblemen?

0-5 av 581 ensamkommande flyktingbarn har konstaterats vara barn

Regeringen: Ensamkommande som beviljats asyl på felaktiga grunder får stanna


18% tycker utvecklingen går åt rätt håll – Störst missnöje med invandringen


Teodorescu: Dags att sluta bortse från migrationens problem


Kravlösa bidrag till nyanlända för att studera, istället för lån, dömt att misslyckas


Sverige betalar mest i världen för EU-migranter, precis som EU-avgift och bistånd


För sidor om media, asylpolitik och integration se innehållsregistret.

En reaktion på “Sanningen om konsekvenserna av invandringen som Löfven, Lööf & Lövin förespråkar”

  1. HOAX 1. Det föds för få barn i landet därför behövs invandringen. persistent har andelen barn i utrikes födda varit hälften, S.I.C. HÄLFTEN, av andelen i inrikes födda.

    HOAX 2. Vi behöver invandring för att ta hand om våra äldre (24% jmf med utrikes födda 15%) utrikes födda i arbetsför ålder är nästan 70% (persistent).
    MEN eftersom endast, i bästa fall, hälften någonsin kommer i arbete så blir 35% av utrikes födda de facto pensionärer också… dvs 50% pensionärer jmf. 25 inrikes födda… så den förda invandringen som sägs vara så bra skapar en trend på mindre andel barn vartefter och större andel pensionärer/äldre vartefter… länken: https://bjornwiklund.wordpress.com/2017/02/06/demografi-i/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *